Det är väldigt olika hur ramadan tolkas, min man tolkar den helt hårdförs från det stället han för tillfället är på med solens upp och nedgång, vi bor i Dalarna, förra året hade han typ två timmar på sig att äta och dricka (och även röka, han är annars rätt bra på att röka, så ni kan ju tänka er hur trevlig han var på dagarna

). Det är lite lättare nu när han för tillfället är i medelhavet, fler mörka timmar, å andra sidan jobbar han som säkerhetsvakt i solen hela dagarna och det börjar ju bli varmt där nu så han skulle nog behöva dricka lite mer än bara under de mörka timmarna. Vissa muslimer kör samma tid som det är i deras hemländer, vissa kör enligt Mekkas tid.
Jag fastade med min man förra året för att sätta mig in i hans kultur och tradition, det var inte så farligt med maten, bara det att man ska inta ett X antal måltider (typ sexrättersmiddag) på de få timmar man ska äta, och det fixade inte jag den tiden på dygnet, så jag åt typ frukost och en halv varmrätt innan jag gick och lade mig istället, det var betydligt värre att inte dricka, man hinner inte riktigt få i sig den mängd vätska man behöver på ett bra sätt på så få timmar. Jag rasade dock i vikt under de veckorna kan jag säga.
Det här året gör jag inte ramadan, mannen är ju inte hemma och jag känner inte att det är något för mig. Däremot gör ju hela jobbet det, och även de gör lite olika men det är väldigt få som inte fastar alls (och killarnas skola och personalens arbetsdagar fortsätter som vanligt den här veckan, möjligen att kvotflyktingarna tar det lite lugnare, men så vitt jag vet är det ändå SFI och så). Om man bryter fastan en dag kan man göra om den en annan dag på året, simma är förbjudet (det kommer in vatten i till exempel öron vilket gör att det är ganska svårt att fasta på sommaren för många av de yngre i Sverige), kvinnor får inte fasta under tiden de har mens utan får då göra de dagarna en annan månad, graviditet får man väljag själv, känner man sig minsta lilla trött bör man dock inte fasta (och vilken kvinna är inte trött under graviditeten?)
Jag tror inte att det hade fungerat att låta människor vara lediga under hela ramadan. Dels för att vi faktiskt till syende och sist är ett sekulärt samhälle och vill fortsätta ha det så antar jag, sedan pågår livet i princip som vanligt i de flesta islamska stater, även om affärerna inte kanske håller samma öppettider är de ändå öppna på dagarna, varför skulle det vara lättare här i Sverige, känns inte som det finns någon anledning?
Här förresten en artikel i Al Jazeera hur muslimer i Kiruna lever under ramadan för den som är intresserad:
http://www.aljazeera.com/indepth/fe...n-with-no-dusk-no-dawn-20147614423642407.html