För att den började den 6:e juni i år, på vår nationaldag alltså. Det retade väldigt många och konspirationsteorier har haglat
Suck.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att den började den 6:e juni i år, på vår nationaldag alltså. Det retade väldigt många och konspirationsteorier har haglat
Ah! Det visste jag inte! Jag har haft rumänska arbetskamrater, men de var uppenbarligen inte religiösa nog att fasta.Rumäner (rumänska-ortodoxa kyrkan) fastar måndag och fredag året runt . Men det handlar endast om att avstå från animaliska produkter. Sedan fastar de en dryg månad före jul. Återigen veganskt, men fisk är tillåtet vid vissa tillfällen. Sedan fastar de även sju veckor kring påsk, även där veganskt. De har säkert även fasta vid ytterligare tillfällen som jag har glömt.
Den rumänska fastan gör för övrigt Rumänien till ett utmärkt matland för veganer. Det finns mycket - och god - rumänsk vegansk mat och himmelska veganska bakverk (man ska ju inte behöva lida bara för att man fastar).
Jag bor ju i Tyskland och åtminstone här i södra delen pratas det om vad man avstår från under fastan. Många låter bli alkohol. Det har diskuteras att låta bli smartphonen under fastan, men intresset för det var minst sagt lågt. Barnen får avstå från godis men sen får de presenter till påsk istället Och på långfredagen vill många inte äta kött. Fisk är ok.Slarvigt uttryckt. vi sekulariserade svenska är väl mer korrekt. Även om jag faktiskt känner några som gör någon form av modifierad "fasta". En bekant äter inte kött, dricker inte vin och avstår efterrätter etc.
Det har jag, men hon bytte så mycket mot annat att jag tror inte det hade någon effekt alls, utom att det var lite krångligt. Dvs det är vissa saker man inte får äta men som kan bytas ut. Kan ha missuppfattat.Har du någon koll på hur (o)vanligt det är att kristna fastar? Om det är i Sverige eller på annat håll spelar egentligen ingen roll för min fråga. Men jag kan inte minnas att jag någonsin har träffat på någon som fastar under den kristna fastetiden.
Jag har vissa år använt fastetiden som ett tillfälle att rycka upp mina matvanor, om de har förfallit under vintern. Men det är inte av religiösa skäl överhuvudtaget, utan mest för att tidigvåren lämpar sig för projektet och när det nu dessutom finns en period som så att säga handlar om mat, dvs fastan.
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men pratar vi om "svenska" (i någon mening) katoliker, eller andra? Min (danske) morfar var katolik (konvertit), men jag kan inte minnas något om fasta, annat än att fastan som tidsperiod var en del av kyrkoåret.Jag känner rätt många katoliker som fastar - i den enskilda katolikens fall innebär det allt från att avstå från kött till att inte äta något alls (under 40 dagar). Jag känner två som kör med den sistnämnda varianten...
Inte för att det egentligen spelar någon roll, men pratar vi om "svenska" (i någon mening) katoliker, eller andra? Min (danske) morfar var katolik (konvertit), men jag kan inte minnas något om fasta, annat än att fastan som tidsperiod var en del av kyrkoåret.
Jag har ingifta bolivianska katolska släktingar, men de fastar vad jag kan märka inte.