Sv: rambo micklem-erfarenheter?
Jag har ett micklem som jag rider med när det är bettlöst som gäller, men även ibland med bett. Jag gillar mitt skarpt. Storleken är nog ganska normalt. Väldigt skillnad på innersta å yttersta hålet. Mitt används till mina lilla trakhener (fick iofs göra nya hål i hakremmen) och till en rejäl tinkerpojk. Jag har haft både den som går bakom nacken å den under hakan. Vad som stör mig, fast jag vet inte om det är ngt som gäller på alla bettlösa, men det är att de inte är fast på ngt sätt. Har någon gång lyckats få riktigt ojämna tyglar, men rider man bara lite mer genomtänk än vad jag gjorde då ska det nog inte vara någon fara
Sätt jag använt mitt micklem på:
- bettlöst bakom nacken
- bettslöt under hakan
- bettlöst på "grimma"
- med bett, med och utan clips
- med bett när jag longerar (super, du behöver bara ett huvudlag utan att sätta linan i munnen)
-utan bett när jag longerar
- med bett när jag tömkör
- utan bett när jag tömkör
Mycket bra investering om du fårgar mig. Har du tittat på youtube så finns en full lenght förklaring för micklem. Där förklarar han varför en del hästar vill klia nosen på benen efter passet å min dam är en av dem. Men när vi rider med micklem gör hon aldrig det. Hon trivs jättebra!
Dock är det jättetråkigt läder för de pengarna. Sänkte min i riktigt fin läderolja direkt när jag fick hem de å det drack som rackarn! Så man betalar nog mest för ideen.

Men jag håller efter det ordentligt så det håller sig bra. Min dam har dock fått skav på nåt ställe av det ändå så jag plåstrat på vanliga plåster precis på böjen på sidostyckena. Funkar utmärkt, inte snyggt men men... Tror dock inte nosremmen bör vara några problem, då den sitter på ett annat sätt, men man ska ju inte tror man kan ha lammull på, då försvinner den bettlösa effekten... lär av mina dumheter
En annan dum grej är att för en dam som min så är inpassningen svår. Min dam har ett huvud som en arab med stora ganascher å liiiiten mule, så när jag ride rmed bett är det ett himla trocklande innan allt är på plats där det ska enligt videon. Något ingen annan har problem med i stallet på sina mer "normala" hästar.
Dock måste jag säga att det goda tar ut det onda med hästlängder. jag är mycket nöjd, å även hästen, över mitt micklem. Ett träns som verkligen haft hästen i åtanke, det märker man så väl på hästen.