Bukefalos 28 år!

Rambo Micklem, fördelar och nackdelar

Älskar mitt har hittills haft det i 4 år och ser som nytt. Mjuk i lädret och har passat 2 helt olika stor hästar (KWPN & Varmblod trav), sen en grövre c-ponny (irländsk korsning) och en nätt c-ponny (tysk ridponny) Lillsyrran han nu också skaffat ett köpte dock begagnat men lika fint i lädret som mitt sitter som en smäck. Använder dock inte medföljande pannband då jag tyckte det var fult. Gillar bettclipsen. Helt klart mitt favorit träns. Bjuder på en lite bild på min dam med tränset
 

Bifogade filer

  • IMG_20171224_124511_656.jpg
    IMG_20171224_124511_656.jpg
    251,9 KB · Visningar: 169
Jag har läst och sett och tycker det är bökigt. Men är absolut nöjd och har bara Micklem. Det verkar bero på hur hästen ser ut om det passar och/eller upplevs som bökigt.
Ja, till många islandshästar brukar det kunna vara lite bökigt, ofta får man ju köpa längre bettremmar än de som kommer med, t.ex, och det blir lite mer pill än på många andra raser. :)
 
Gällande ursprungsfrågan så har jag aldrig fastnat för Micklem. Känner många som höjer det till skyarna och är skitnöjda med sina, men personligen har jag inte hittat några jättestora fördelar med det, mer än att det är anatomiskt, men det är ju inte det enda på marknaden. Jag upplever det mest som en massa onödiga remmar överallt som jag hellre är utan. :p
 
Jag har ett Micklem träns, är nöjd med det, däremot bytte jag ut pannbandet på den modellen som jag köpte. Har även haft aachen träns och då kliar sig hästen jättemycket om munnen när jag tränsat av, upplever inte lika mycket kliade med micklem tränset.
Ska även gå att rida bettlöst med tränset också, vilket jag är nyfiken på då vi inte testat själva än. Om jag inte finns fel så finns det bettlösa alternativet med multibridlen eller vad den nu hette.

nyttrans.jpg
 
Jag fick prova stallkompisens Micklem idag, var inte imponerad alls. Men jag rider annars med enbart nackrem, alltså utan nosgrimma eller käkrem. Så för mig kändes det som om allt var onödigt fastlåst. Det är väl bra att nosgrimman är skuren som den är, så att den inte ligger an så tight över näsan, men annars har jag verkligen svårt att se storheten i det hela. Priset är ju hutlöst.
 
Jag har en micklem-kopia till min häst. Inte alls lika dyrt, bättre kvalitet på lädret och smalare och lite smidigare remmar. Tror jag betalade 750 kr för mitt. Jag gillar inte vanliga remontgrimmor, men det här tränset tycker jag hästen passar bra i. Vi använder det till all ridning.

IMG_1117 (2).JPG


Köpt från Kings, de har ingen hemsida men brukar komma på alla mässor falsterbo, scandinavium etc.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 093
Utrustning Jag har funderat på att köpa ett rambo micklem när ekonomin tillåter. Det jag funderar är dock storlekarna, har läst mig till att de är...
2
Svar
33
· Visningar
5 276
Utrustning Jag planerar att införskaffa anatomiskt utformat träns till min häst och Rambo Micklem "Competition" verkar vara en riktigt trevlig...
Svar
2
· Visningar
3 012
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp