Bukefalos 28 år!

Rambo sweet itch hoody - frågor

Ser ju ut att vara exakt samma täcke? Förutom att vamoose har ngt medel på. Eller?

Det var det, trodde den var utan hoody men nix. Utan vamoose och att man får en Amigoluva med på köpet som skilde.

Men så jäkla stora i storleken vet jag inte om jag tyckte de var - tvärtom. Jag är velig om jag ska behålla det eller byta till ett större? Jag gillar inte riktigt hur det blir i bogen heller, men det blir nog ingen skillnad med en större. Men gärna åsikter om storleken!

(Varför det står Amigo på den tredje gjorden kan man undra...)

Öronhålen satt alldeles för tätt för att få i öronen, därför jag vikt det. Inte jättelång hals heller, eller så har hästen låååång hals.

Ursäkta dåligt ljus men måste ju ha halvskumt i stallet pga hans öga.

11140113_815227108573264_4861002290631247193_n.jpg


11109443_815227141906594_999860650301912885_n.jpg


11393083_815227138573261_1371109674420593071_n.jpg
 
Ser lite litet ut, ja. Tycker inte heller det sitter bra där fram. Ser tight ut och ändå för långt ner? Kanske en större storlek och hellre sy upp det isåfall? Och om öronen inte passade, jag hade bytt till ett större. Så har han något att växa i oxå, han kanske skjuter iväg lite här i sommar.
Lustigt att de verkar ha tagit fel gjord? Trodde de hade lite kvalitetskontroll på sina täcken?
 
Ser lite litet ut, ja. Tycker inte heller det sitter bra där fram. Ser tight ut och ändå för långt ner? Kanske en större storlek och hellre sy upp det isåfall? Och om öronen inte passade, jag hade bytt till ett större. Så har han något att växa i oxå, han kanske skjuter iväg lite här i sommar.
Lustigt att de verkar ha tagit fel gjord? Trodde de hade lite kvalitetskontroll på sina täcken?

Det är en fruktansvärt dåligt finish på insidan, lösa trådar som hänger osv. Har bilder men inte online. Förvånad faktiskt, det är juändå ett rambo.

Ja precis så upplever jag bogen, om man lyfter hela bogen blir det bättre även med det här dock. Tror det blir för långt ner med ett större med, men kanske gå att sy om.

Men fan också, jag har ju verkligen stressat för att få det här... Just öronen, det kan jag känna att det kvittar, inte ens säkert att han vill ha öronen i hålen, men resten känns lite litet. Särskilt som han växer, men även utan det. Det är betydligt mindre än Amigo i 100 cm - ironiskt nog.
 
Undrar ju nästan om det är någon 2:a sortering då ju, storleken kanske inte ens stämmer? Om halsen var kort oxå?
En del av rumpan verkar ju vara utanför täcket oxå?
 
Undrar ju nästan om det är någon 2:a sortering då ju, storleken kanske inte ens stämmer? Om halsen var kort oxå?
En del av rumpan verkar ju vara utanför täcket oxå?

Just längden är ungefär samma som Amigo 100 cm. Jag provade ju med ett sånt regntäcke innan för att välja storlek, och lika mkt av rumpan stack ut då. Men Amigo regn var för stort i bogen fortfarande, hängde rejält ner på sidorna och gjordarna är för långa även på kortaste (jag har fått sy upp dem, och det var inte dags att ta bort det). Så då alla, inkl ÅF sa att de är jättestora i storlekarna tänkte jag att då blir det finfint med ett 100 cm med tanke på hur Amigot satt.

Det här var som sagt likadant i längden, men markant trängre i bogen/halslinningen, det var inget som helst behov av att korta gjordarna (tvärtom, de är inte ens på kortaste) och det är ju inte för kort på sidorna men inte överdrivet långt heller. Så jmf med Amigo pony är de INTE jättestora alls. Utan snäppet mindre/trängre tom.

Frågan är om det är värt att åka nästan 30 mil imorgon för att få det bytt (om det finns 110 cm i lager) jmf med att vänta på posten en ny sväng... Jag måste ju först vänta över helgen, och sen ett par dagar iaf på posten..
 
Tycker också det är för litet, han växer säkert en hel del över sommaren.

Tack för input. Och det stärker ju min känsla. Sen vill jag iofs inte köpa ett alldeles för stort, jag har ett stort ligger (annan sort men ändå) som jag trodde han skulle växa i med samma motivering. Och visst, det är mindre för stort idag men likväl alldeles för stort.
Men det här Rambot känns att om han så var färdig, så det är i minsta laget väl? ÄVEN om han inte skulle växa en millimeter (vilket inte är så troligt att han inte gör, men..)

Har iaf borstat av de få hårstrån som blev och packat ner det för att byta. Suck... =/

Dock så tyget verkar helt omöjligt för broms och jävelskap att ta sig igenom, men jag är lite fundersam än hur bra det egentligen andas.. Men det återstår ju att se.
 
Han kan ju ha det, det är ju inte tok-litet, men jag tror du kommer ångra dig, speciellt med en växande kille. Sedan går man o irriterar sig sen när det skaver o inte ser bekvämt ut. Men måste du ha det imorgon? Är det redan så mycket insekter?
 
Han kan ju ha det, det är ju inte tok-litet, men jag tror du kommer ångra dig, speciellt med en växande kille. Sedan går man o irriterar sig sen när det skaver o inte ser bekvämt ut. Men måste du ha det imorgon? Är det redan så mycket insekter?

Mja, måste och måste. Det är väl en definitionsfråga eg. Jag VILL ha det imorgon ;) Vi har inte jättemycket än, men han är sjukt störd över de som finns, det kom många mer nu med sol och värme och han har dessutom kliat sig en del. Så mest sitter det mellan öronen, han tycker det är jätteheeemskt med alla massor med insekter. Fast det är eg inte massor, alls. Men jag vill ogärna han kliar sönder man/svens i sina tvångstankar hur synd det är om honom för att en insekt tittat på honom. Och det ska ju vara varmt nu, så de kommer bara att öka närmasta dagarna.
 
Mja, måste och måste. Det är väl en definitionsfråga eg. Jag VILL ha det imorgon ;) Vi har inte jättemycket än, men han är sjukt störd över de som finns, det kom många mer nu med sol och värme och han har dessutom kliat sig en del. Så mest sitter det mellan öronen, han tycker det är jätteheeemskt med alla massor med insekter. Fast det är eg inte massor, alls. Men jag vill ogärna han kliar sönder man/svens i sina tvångstankar hur synd det är om honom för att en insekt tittat på honom. Och det ska ju vara varmt nu, så de kommer bara att öka närmasta dagarna.

Förstår vad du menar, det räcker ju med två insekter för att det ska vara två insekter för mycket som bits. (på vissa hästar) Och nej, man vill inte ha igång kliandet. Men köra 30 mil! :crazy:
 
Jo. Iofs så 16 mil är vad jag åker bara om jag åker till stan, jobbet etc så det är lugnt. Men det tar sån jäkla tid att åka 30 och byta. Men sen är det gjort, och åkte 7 idag för att hämta paketet på posten, så jag vet inte jag...
 
Jösses, men du är väl van då antar jag. Är det trafikfria vägar så går det väl an även om det är tråkigt att köra så långt. Här skulle det ta en hel dag.
 
Jösses, men du är väl van då antar jag. Är det trafikfria vägar så går det väl an även om det är tråkigt att köra så långt. Här skulle det ta en hel dag.

Tar typ 1 h 45 min enkel väg gissar jag, dvs 3.5 h totalt. Större delen är motorväg rent km-mässigt, men andra delen tar längst tid. Men blir ju ändå en halvdagsutflykt.
 
110 cm blev mycket bättre. Men jag ska försöka sy om det i bogen, det passar honom inte alls V-knäppningen... Måste förstora öronhålen lite med om jag ska kunna använda de.

11393231_818694938226481_4966722417248818761_n.jpg


11140130_818694934893148_5893312699240914042_n.jpg


11426378_818694931559815_894608318383357826_n.jpg
 
La visst in en bild två ggr istället för den tredje

10628556_818833988212576_7173759291083553241_n.jpg
3

Mina bilder på det insydda syns tydligen inte?
Nåja. Efter modifieringen i bogen så sitter det okej. Hästen är KLART hjälpt av det, svansen hänger så still så still. Får se när bromsarna kommer hur det blir.

Däremot är det svinvarmt. Där det är antiskavfodrat andas det inte alls så där är det värst. Men det är överlag varmt. Nu är hästen en sån som är varm i sig och det bidrar kanske. Men det blir lätt kokt häst därinne. Än så länge har jag ansett fördelarna överväger - alternativet är ju ett eksemtäcke av Boettyp.

Det är grundligt hållbarhetstestat och är VÄLDIGT hållbart!
 

Liknande trådar

Utrustning är det något att ha? Jag använder HW amigo regntäcken till mina hästar och tycker det är så bra passform, är Rambo och amigo lika i...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: aleksis
·
Utrustning Rambo sweet itch hoody verkar vara ett täcke som många är överens om att är bra. Jag står i groparna att köpa ett nytt flugtäcke till...
Svar
3
· Visningar
1 302
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp