Ramla av häst

Ajda

Trådstartare
Jag drattade av hästen i förrgår.
En islandshäst på 135 i mkh.
Landade på sidan av höften/ryggen. Bör jag vara orolig att bebisen i magen kom till skada? Jag är i v. 22 nu.

Kanske ska tillägga att jag slutar rida nu :p
 
Sv: Ramla av häst

Har du kännt barnet röra sig??

Tror inte att du behöver oroa dig, de ligger väldigt skyddade där inne. Men om du ändå inte kan släppa det och vill vara helt säker så kontakta din bm.
 
Sv: Ramla av häst

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Jag ramlade platt på magen när jag var i v40+2, och Arvid kom ut hel.

Som squirlett skrev så ligger de väldigt skyddande
 
Sv: Ramla av häst

Tror inte heller att det är någon fara, dom är så väl skyddade där inne dom små bebisarna.

Jag ramlade pladask på mage i v.38, snubblade på tråden när jag skulle krypa in i hagen. Var visst inte så smidig som jag trode. :angel: ´Gjorde inte ont alls, men blev så rädd att jag grät..

2 dgr senare föddes lilla Emil. :D
 
Sv: Ramla av häst

Är du orolig så ring din BM, risker utsätts man för hela tiden under graviditeten.

Jag ramla av 3 gånger från min häst på 165 cm.

Vad jag förstått är skaderisken större i slutet av graviditeten för då är barnet så stort och har det fixerat sig så finns riksken för att de kan få sprickor i skallbenet.
 
Sv: Ramla av häst

Barnet ligger väl skyddat.
Störst risk är om du skadar dig så att du behöver sövas,vilket innebär en högre risk.
Men med extra övervakning och att andra läkemedel används,så brukar det lösa sig också!
 
Sv: Ramla av häst

Okej ja då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket mer. Jag har känt barnets rörelser, men inte lika tydligt som innan. Kan visserligen vara så att moderkakan flyttat sig och är skyddande mot sparkar, eller?

Känns så trist att behöva ställa av hästen nu 4 månader innan + 1-2 månader efter födseln. När jag väl rider känner jag knappt av magen alls. Förutom när man står i fältsits, då nuddar den framvalvet.
Men hästen är inte stabil nog att våga utsätta sig för risker med. Får helt enkelt prommenera i 6 månader med henne :eek::crazy::(

Jag ringde BM imorse, men de skulle ringa upp 11.30. Suck att man alltid ska behöva vänta...
 
Sv: Ramla av häst

Eller så känner du efter så mkt och inbillar dig ;) vet inte hur många gånger jag fått för mig att jag inte kände några rörelser alls efter att en kamrats bebis dog i magen!


Jag valde att inte sluta rida, fast min häst är kanske inte är den man ska sitta på som gravid. Jag köpte en martingal att hålla mig i och red aldrig på lång tygel (1 avramling hände då) och överlämnade hårdträningen till min medryttare istället och höll mig då på marken (1 avramlign hände då då hon stegra över).
Red ut själv gjorde jag inte heller.

Efter att magen blev större skaffa jag yttelrigare en tjej och på slutet så skritta och trava jag lite bara för att få bort abstinensen ;)
 
Sv: Ramla av häst

Menar du att jag inbillar mig att bebisen rör på sig? :(

Någon medryttare vågar jag inte skaffa till den här damen hon är speciell och jag vågar inte att hon hamnar i fel händer sas. Ev kanske stallkompisen kan rida henne lite kontinuerligt bara för att underhålla sas.

6 månader i ens liv är väl inget att klaga över egentligen. :idea:

Barnmkorskan ringde nu, hon sa att jag inte behövde oroa mig.
 
Sv: Ramla av häst

Okej ja då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket mer. Jag har känt barnets rörelser, men inte lika tydligt som innan. Kan visserligen vara så att moderkakan flyttat sig och är skyddande mot sparkar, eller?

Ska inte skrämmas nu men det KAN vara farligt att ramla/få slag mot magen. Om moderkakan är skyddande är väl diskuterbart då den även kan lossna och då dör barnet. Den tar kanske smällen men blir istället skadad själv och det är absolut INTE bättre för barnet, kanske snarare sämre. Detta är kanske ovanligt men det KAN hända och HAR hänt runt om i världen!

Alla som säger "jag red si och så länge" Gratulerar, skönt att det gick bra. Men jag tycker inte att man ska peppa folk att rida långt in i graviditeten då man är otympligare och tröttare i kroppen. OCH då händer olyckor lättare.
 
Sv: Ramla av häst

Usch men jag hoppas att bebisen är OK eftersom det rört sig i magen.

Nej inte vill man riskera något. Har man en stabil och trygg häst så är väl ridning i lagom dos och takt ingte så farligt. Olyckor händer så lätt i vardagen också.
Men om man vet om att hästen kan få rycket är det onödigt att utsätta sig och barnet för riskerna. Nu var det otur att jag hann ramla av innan jag begrep själv att jag borde sluta rida. Men allt kändes så bra på ryggen.
 
Sv: Ramla av häst

Menar absolut inte att skrämmas, men man måste veta att det inte alltid gått så bra. Visst, olyckor händer i vardagen också man kan aldrig skydda sig helt.

Det går säkert jättebra med din bebis!!!
 
Sv: Ramla av häst

Nej jag tycker det är bra att folk även propagerar om det som faktiskt kan hända.

Många känner sig ju faktiskt som stålkvinnor som tål allt efter att ha sett Malin Bayard hoppa 1,60-tävlingar i 5 månaden. :eek:
 
Sv: Ramla av häst

Nej du inbillar dig att bebisen inte rör på sig lika mycket som vanligt.


Och visst kan moderkakan lossna, och då kan både bebis och mamma förblöda. Men den lossnar inte bara sådär, utan den sitter dåligt redan innan och kan lika gärna då lossna för man lyfter något som inte alls behöver vara tungt.

De kollar ju dessutom moderkakan vid UL.


Visst hoppade Malin 1,60m hoppningar, men det är hennes yrke också. Är säkert många gravida där ute som arbetar inom yrken som har precis lika höga risker för fostret som Malin.


Man ska inte sluta leva för man är gravid, man ska göra det man mår bra av. Man kan välja bort många risker, som ridning, gå i trappor, duscha i badkar.
Men hur många slutar köra bil? Eller ens tänker på hur de fäster bältet? Hur många gravida sitter vid en airbag? Hur många fordon möter man vid en vanlig biltur där föraren är trött eller påverkad?

Och de som inte har körkort, och åker buss, använder de bälte? Och finns det överhuvud taget bälten i bussen?

Hur vet man att stolen man sitter på inte brakar ihop om 1 sekund?




Ajda, du känner din kropp och häst bäst, det är du som bestämmer hur du vill göra.
Hur många tänker på att risken för bebisen ska dö i slutet av graviditeten är precis lika stor som risken att få ett missfall före v.12?


Jag är också emot medryttare, och min häst är svår, jag fick bita i äpplet och ta igen det när jag kunde börja rida igen efter förlossningen och jag kunde ju faktiskt stå på backen och hålla lektioner och hjälpa mina medryttare.
 
Sv: Ramla av häst

Om du är orolig så ring till din BM och få en tid, antingen så du får lyssna på bebisens hjärta eller ett UL.

Men det är säkert ingen fara! :)
 
Sv: Ramla av häst

Och visst kan moderkakan lossna, och då kan både bebis och mamma förblöda. Men den lossnar inte bara sådär, utan den sitter dåligt redan innan och kan lika gärna då lossna för man lyfter något som inte alls behöver vara tungt.

Vill bara tillägga att OM moderkakan lossnar sker dt sällan obemärkt.
Det gör ONT och man BLÖDER.
 
Sv: Ramla av häst

Nej man kan inte skydda sig mot allt och en olycka kan ske precis var och när som helst. Men jag tycker inte att man ska propagera för att det inte är någon som helst fara att t.ex rida, för man behöver inte utsätta sig för fara i onödan.

Och sedan måste de obehagliga sakerna också komma fram, oftast går det bra men man ska vara medveten om den andra sidan också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
540
Senast: Angel
·
Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 224
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp