Bukefalos 28 år!

Ramlat i trappan, 1177 pch akuten

Alltså jag orkar inte med mig själv och min klantighet! Skulle gå ner i källaren och fixa med tvätten. Med sockar på fötterna.. tjoffs så dunkade jag ner och vred till benet. Underbenet vred sig liksom bakåt/utåt/uppåt. Stannade lite snyggt på rumpan på nedersta trappsteget och skrek lite av smärtan.

Stortån är definitivt bruten. Har lite käcka sår och blåmärken längs benet och foten och knät har svullnat upp. Och gör ooont.
Ringde 1177 och de tycker såklart att jag ska uppsöka akuten geeenaaast. Får alltid det svaret, oavsett om jag fått en liten infektion i lilltån eller slagit i svanskotan. Ni fattar.

Anyhow. Har inte möjlighet att åka till akuten. Är ensam hemma med sovande tvååring. Vad är liksom det värsta som kan hända? Tänker att jag får åka till VC på måndag i värsta fall.

Så, om ni har några idéer om vad som skulle kunna hända för hemskt om jag väntar till måndag?
Annars får ni gärna tycka synd om mig och tipsa om bra filmer. Eller kanske komma hit med godis.. eller berätta vad för klantigt ni själva gjort. Eller vad som helst! Har ont och tråkigt!

Tänkte tipsa om en bra film som heter Bad Moms för det första och för det andra tänkte jag bara säga att jag gjort precis det du gjort! Fast inte i samma händelse, jag trillade ner för trappen en gång och slog mig gulåblå. AJ! Och så har jag brutit stortån med, jag åkte aldrig in till vc, man överlever ju trotts allt ändå ;)

Jag bröt tån när jag tog in en häst från hagen, lyckades med det hela genom att hästen klev på mig så konstigt samtidigt som jag föll framlänges på asfalten och bröt tån på mig själv? Typ. Den är hel idag men kan inte böja tån normalt :D klantigt värre!

Haha hoppas det muntrar upp dig lite! Stackare, krya på dig!
 
Blöh vilken dag. Åkte till akuten på morgonen och var mycket nöjd med mitt beslut när de sa att det hade varit knökat igår kväll. Mindre nöjd när läkaren började plåga mitt stackars knä. :D

Inget brutet i knät men hen sa något om något ligament/ledband som troligg var helt eller delvis av, men att de inte kunde bedöma det mer i nuläget. (Varför vet jag inte?)
Fick en återbesökstid om 10 dagar. Hem och knapra alvedon och ipren och röra benet så mycket som möjligt.

Det gör så JÄVLA ont! Alvedon och ipren hjälper cirka noll. Hade gärna haft kvar pvkn och fått med mig lite mer av morfinet hem. :D

Men alltså, jag blev så sjukt bra bemött! Jag drar mig alltid för att kolla upp grejer och speciellt när det gäller akuten. Var otroligt rädd innan för att inte bli tagen på allvar eller få trista kommentarer. Alla var så himla gulliga och fina och det gick så fort. Väntetiden totalt var kanske 1,5 timme. Ingenting ju!
 
hen sa något om något ligament/ledband som troligg var helt eller delvis av, men att de inte kunde bedöma det mer i nuläget. (Varför vet jag inte?)
Fick en återbesökstid om 10 dagar. Hem och knapra alvedon och ipren och röra benet så mycket som möjligt.

En gissning är att omkringliggande vävnad är såpass svullen i nuläget att det gör en definitiv diagnos svår att ställa och när svullnaden lagt sig, så går det bättre att utröna vad exakt som är skadat och i vilken utsträckning.
 
Det här är fasen inte kul. Har smittats av sambons hosta så nu har jag feber och ont i lungorna.
Förutom det så har ungen klivit på min tå, som nu är blå och ännu mer svullen, samt lagt sig på mitt knä som nu beter sig helskumt. Jag klarar att lyfta benet ungefär 10 cm över golvet men det känns som att jag "tappar" underbenet. Det hoppar till i knät och jag har då inte mycket styrsel i underbenet.

Bläääääää. Alltså alvedon och ipren hjälper verkligen ingenting.
 
@Energi tar du en ipren och en alvedon? Jag har för mig att @CillaW tipsade om annan dosering någon gång. Jag taggade henne nu så hon dyker nog upp när hon kan.

Nä jag tar, på ortopedens inrådan, två alvedon och en ipren. Det ger NOLL effekt.

Det blir bättre ju mer jag rör mig, men känslan av att jag tappar underbenet gör att jag nästan ramlar väldigt ofta. Det känns som att något släpper på insidan av knät, vilket gör att underbenet far åt sidan, utåt. Och det gör rätt.. ont :p
 
Nä jag tar, på ortopedens inrådan, två alvedon och en ipren. Det ger NOLL effekt.

Det blir bättre ju mer jag rör mig, men känslan av att jag tappar underbenet gör att jag nästan ramlar väldigt ofta. Det känns som att något släpper på insidan av knät, vilket gör att underbenet far åt sidan, utåt. Och det gör rätt.. ont :p

Jag föredrar Naproxen framför Ipren.
 
Alltså jag orkar inte med mig själv och min klantighet! Skulle gå ner i källaren och fixa med tvätten. Med sockar på fötterna.. tjoffs så dunkade jag ner och vred till benet. Underbenet vred sig liksom bakåt/utåt/uppåt. Stannade lite snyggt på rumpan på nedersta trappsteget och skrek lite av smärtan.

Stortån är definitivt bruten. Har lite käcka sår och blåmärken längs benet och foten och knät har svullnat upp. Och gör ooont.
Ringde 1177 och de tycker såklart att jag ska uppsöka akuten geeenaaast. Får alltid det svaret, oavsett om jag fått en liten infektion i lilltån eller slagit i svanskotan. Ni fattar.

Anyhow. Har inte möjlighet att åka till akuten. Är ensam hemma med sovande tvååring. Vad är liksom det värsta som kan hända? Tänker att jag får åka till VC på måndag i värsta fall.

Så, om ni har några idéer om vad som skulle kunna hända för hemskt om jag väntar till måndag?
Annars får ni gärna tycka synd om mig och tipsa om bra filmer. Eller kanske komma hit med godis.. eller berätta vad för klantigt ni själva gjort. Eller vad som helst! Har ont och tråkigt!

Låter lite som när jag åkte skidor och drös i backen. Då landade jag på rygg med huvudet nedåt, höger pjäxa var precis dom du beskriver bakåt/ utåt/ uppåt (rumpan i marken) medan vänster var likadant som höger med den skillnaden att skidan inte löst ut utan skidspetsen var i marken och foten en bra bit upp i luften. :meh:

Höger fick uttänjda ledband och ligament medan vänster fick trasiga ledband och ligament. :(
Håller tummarna för att du klarade dig bättre. :)

Det värsta var att det var sista åket första dagen i Österrike så resten av veckan var inte alltför rolig. Envis som man är så skulle jag tvunget få valuta för både skidhyra och liftkort så jag "åkte" ändå. Kunde inte böja på benen och så fort det blev det minsta uppkört som jag körde över så svartnade det för ögonen. Dessutom gick jag som om jag stelopererat benen och skitit i byxorna. :o

Levde i ett par joggingbyxor hela veckan för inget annat gick att dra upp över knäna. :cautious:
 
Blöh vilken dag. Åkte till akuten på morgonen och var mycket nöjd med mitt beslut när de sa att det hade varit knökat igår kväll. Mindre nöjd när läkaren började plåga mitt stackars knä. :D

Inget brutet i knät men hen sa något om något ligament/ledband som troligg var helt eller delvis av, men att de inte kunde bedöma det mer i nuläget. (Varför vet jag inte?)
Fick en återbesökstid om 10 dagar. Hem och knapra alvedon och ipren och röra benet så mycket som möjligt.

Det gör så JÄVLA ont! Alvedon och ipren hjälper cirka noll. Hade gärna haft kvar pvkn och fått med mig lite mer av morfinet hem. :D

Men alltså, jag blev så sjukt bra bemött! Jag drar mig alltid för att kolla upp grejer och speciellt när det gäller akuten. Var otroligt rädd innan för att inte bli tagen på allvar eller få trista kommentarer. Alla var så himla gulliga och fina och det gick så fort. Väntetiden totalt var kanske 1,5 timme. Ingenting ju!

Såg nu att du verkar ha fått ngt liknande som mig. :(
Jag lider med dig. Det gör för jäkla ont.

Ett tips är att inte tro att du ska kunna rida inom det närmaste. Been there Done that. :angel:
 
Såg nu att du verkar ha fått ngt liknande som mig. :(
Jag lider med dig. Det gör för jäkla ont.

Ett tips är att inte tro att du ska kunna rida inom det närmaste. Been there Done that. :angel:

Men aj, båda benen? Måste ha gjort rövont. Hur lång tid tog det innan du blev bra?

Ja alltså, jag är glad å mitt knäs vägnar att jag inte har häst längre :D
 
Men aj, båda benen? Måste ha gjort rövont. Hur lång tid tog det innan du blev bra?

Ja alltså, jag är glad å mitt knäs vägnar att jag inte har häst längre :D

Ja ska man slå sig så ska man väl slå sig ordentligt? :p
Jag kommer inte ihåg helt då det snart är 10 år sedan. Har dessutom överrörliga leder som kanske kan påverka på något sätt men att rida 2 veckor efter hemkomsten (dvs 3 veckor efter olyckan) var ingen bra idé. Tror det tog 2 månader innan jag inte gick som om jag skitit i byxorna. :wtf:

Började skritta vid påsk (kommer inte ihåg riktigt när påsken var 07 men jag åkte skidor andra veckan i januari). Helt återställd och stabil i knäna (så stabil jag nu kan bli) var väl i slutet på sommaren.
 
Fy, din stackare :( Låter inget vidare alls med knäet.

Om det tröstar så har jag också brutit foten i trappan. Hade bråttom, slant på trappsteget och blev liggande som ett mähä av smärtan :P Anledningen att hade bråttom var att jag skulle åka till pojkvännen som skulle flytta 60 mil ifrån mig och säga hej då, blev ett telefonsamtal från akuten istället ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp