Ranghög häst..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Visste inte riktigt var jag ska lägga denna tråd, men misstänker att jag får bäst hjälp här..

Vad gör man med en ranghög häst som envisas med att jaga sina "kompisar" och bita dom i baken om dom inte flyttar sej tilllräckligt snabbt? Finns det nåt man kan göra för att få häst att bli "vettig" igen??

Detta hopplösa beteende är något som kommit krypande under hösten och bara blivit värre och värre. Innan dess har häst varit en av de ranglåga och ganska ofta själv blivit jagad, biten och sparkad.

Mot mej är pållan supersjysst och hon går aldrig på mej, däremot kan hon ibland flyga på hundar. När folk kommer bakifrån lägger hon alltid öronen bakåt och hotar (och de flesta backar ju undan då), men om man bara visar vem man är är det ingen fara, då är öronen framåt..

Vad skulle ni göra med en sådan häst, finns det nåt att göra??

/ Lavinia, less idag..

Sv: Ranghög häst..

Jag skulle tro att det beror på att hon e osäker och så tror jag att hon behöver en stark ledare. Du kan hjälpa hennes självförtroende genom att gå in i hagen med din häst i grimma och grimskaft, men ha bara en häst där, och så hjälper du henne att fösa bort den andra hästen. Alltså, du går före henne och så föser du bort den andra hästen, ställer dig och pratar lite med din häst, kliar lite osv. När du ser att hon får uppmärksamheten på den andra hästen så går du med henne och föser bort den igen. Tillslut fattar hon att du sköter situationen åt henne. Kompisen hade en sån häst som bara attackerade alla sorts djur men hon tränade såhär och nu, 2 år senare så e hästen en ängel.
Tänk på att aldrig bli arg på hästen för detta beteende, varken när hon attackerar hästar eller andra djur, prata lugnt, klia den lite(om den gillar det).
Kan du komma på varför hon började med detta? Nån förändring i stallet kanske? Har hon ont?

Sv: Ranghög häst..

Hej!

Tack för tipset. Ska ner och börja med detta idag..

Jag tror du har helt rätt i varför hon gör som hon gör, för hon började med det när hennes kompis flyttade. Kompisen höll alltid ordning på resten av gänget (och ffa min tjej). När sen kompisen flyttade blev det massor av omorganisationer i hagarna, först för att min utehäst skulle ha någon att vara med alls och sen byte av kompis när en annan häst åkte och sen har det rullat på med flera "kompisbyten". Hon har förlorat ganska många av sina tidigare hästkompisar också (jag har behövt flytta runt pga studier mm), så osäkerhet låter inte fel..

Jag ska omgående försöka med detta, har du fler tips tar jag tacksamt emot!

/ Lavinia, som känner sej lite hoppfullare när du säjer att en häst blivit "normal" igen.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 874
Senast: Sel
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: tessan.g
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka