Det är ju klart och tydligt att hästar har olika uppgifter och är mer eller mindre tuffa i en flock. Vad man än kallar det så är det alltid några individer som bestämmer och några som går undan.
Kan du ge något exempel på när hästar bossar runt någon/ några andra hästar som uppstår naturligt i en flock inom flocken.

Det enda jag kan komna på är när 2 hingstar börjar slåss för en ny vill ta över flocken från den andra och den andra gången är hingstar som stressar ston för att just deras gener ska föras vidare.
 
Min har med åren blivit ranghög. Han ville hemskt gärna vara det som ung spoling. Då kunde han fightas för det. Han hade också rätt dåligt hästspråk. Vilket ledde till mer fighter.
Han fick gå med en kompis häst som gått som hingst tills han var 12 år. Han uppfostrade min på hingstars vis framifrån. Så det blev inga skador. Men min fick lära sig korrekt språk och respektera den ledare som hade vett nog att fatta bra beslut.
Nu är han 12 år och är alltid den självklara ledaren. Han är bussig, klok och visar främst genom kroppsspråk och att aldrig ”släppa mark/flytta sig” för någon annan.
Min gick som hingst tills han var 3 och hann bli hingst mentalt. Nu är han ju kastrerad sen länge. Men det har alltid funnits lite mer i honom än hos många andra valacker. Ston brukar bli förtjusta i honom och hingstar vill ha ihjäl honom.
För mig känns det helt lugnt att ha ranghög häst. Han har aldrig blivit skadad av annan häst(utom fått en bit av tungan avbiten som unghäst). Och han är trevlig mot andra om de bara har normalt hästspråk.
 
Kan du ge något exempel på när hästar bossar runt någon/ några andra hästar som uppstår naturligt i en flock inom flocken.

Det enda jag kan komna på är när 2 hingstar börjar slåss för en ny vill ta över flocken från den andra och den andra gången är hingstar som stressar ston för att just deras gener ska föras vidare.
Fast man måste nog skilja på hur saker fungerar bland vildhästar och hur saker fungerar i fångenskap med ytterst begränsad hagstorlek. Naturligt så går en häst som inte vill ha konflikter undan medan det kanske inte alltid är ett alternativ i en grusruta. Här flyttar tex mitt gammelsto glatt rund på dom andra hästarna om hon vill komma fram till maten när de får hö och det är ingen av dom andra som har en tanke på att inte flytta på sig medan det knappast händer på sommaren där det finns massor med bete mer än om någon står ivägen där hon vill gå.
Sen om det är rang eller det faktum att hon är en förbaskat smart häst med massor med integritet som gör att dom flyttar på sig spelar egentligen mindre roll i praktiken.
Det är nog inte allt för långt ifrån hur det fungerar när folk umgås med familj och vänner jämfört med hur det blir om en liten grupp människor låses in i ett rum tillsammans med begränsade resurser.
 
Fast man måste nog skilja på hur saker fungerar bland vildhästar och hur saker fungerar i fångenskap med ytterst begränsad hagstorlek. Naturligt så går en häst som inte vill ha konflikter undan medan det kanske inte alltid är ett alternativ i en grusruta. Här flyttar tex mitt gammelsto glatt rund på dom andra hästarna om hon vill komma fram till maten när de får hö och det är ingen av dom andra som har en tanke på att inte flytta på sig medan det knappast händer på sommaren där det finns massor med bete mer än om någon står ivägen där hon vill gå.
Sen om det är rang eller det faktum att hon är en förbaskat smart häst med massor med integritet som gör att dom flyttar på sig spelar egentligen mindre roll i praktiken.
Det är nog inte allt för långt ifrån hur det fungerar när folk umgås med familj och vänner jämfört med hur det blir om en liten grupp människor låses in i ett rum tillsammans med begränsade resurser.
Att hästmänniskor och stall sällan bryr sig eller inte har kunskap om att anpassa så hästar inte behöver hantera situationer som inte våra hästar kan hantera är otroligt sorgligt.
Det har tom gått så långt att massa folk tror att det är fullt naturligt för hästar att anamma hackordning i flocken när det enda det handlar om dålig förutsättning från vår sida för hästarna att vara på ett annat sätt.
 
Kan du ge något exempel på när hästar bossar runt någon/ några andra hästar som uppstår naturligt i en flock inom flocken.

Det enda jag kan komna på är när 2 hingstar börjar slåss för en ny vill ta över flocken från den andra och den andra gången är hingstar som stressar ston för att just deras gener ska föras vidare.
Kan dagliga exempel på när dom ranghögre hästarna ber dom ranglägre flytta sig.
 
Kan du ge något exempel på när hästar bossar runt någon/ några andra hästar som uppstår naturligt i en flock inom flocken.

Det enda jag kan komna på är när 2 hingstar börjar slåss för en ny vill ta över flocken från den andra och den andra gången är hingstar som stressar ston för att just deras gener ska föras vidare.

Fast att de flyttar på varandra är ju inte ekvivalent med ”bossar” eller bråkar? Hästar i flock flyttar på varandra dagligen dags utifrån flockindividernas konstellationer.
 
Fast att de flyttar på varandra är ju inte ekvivalent med ”bossar” eller bråkar? Hästar i flock flyttar på varandra dagligen dags utifrån flockindividernas konstellationer.
Vildhästarna levde ju i drömmarnas steppar där rådde harmoni och om man frågar en barfotafantast som helst så var hovarna perfekta osv.
Förstår inte alltid denna koppling till vildhästar. Om man är realistisk så har de allra flesta hästar i Sverige ett betydligt bättre liv i nutidens fångenskap.
 
Vildhästarna levde ju i drömmarnas steppar där rådde harmoni och om man frågar en barfotafantast som helst så var hovarna perfekta osv.
Förstår inte alltid denna koppling till vildhästar. Om man är realistisk så har de allra flesta hästar i Sverige ett betydligt bättre liv i nutidens fångenskap.

Jag har iof inte tolkat det så mycket att de som diskuterar i tråden har det ämnet som någon synpunkt/inte under skillnad osv ?

Osäker på vad du avser med din kommentar där du valt att citera mig ?
 
Vad ser ni för för/nackdelar med ranghöga hästar?
Min häst var i mitten av flocken på skalan. Inte högst, heller inte låg när jag köpte henne. Hon gick i en flock med ca 8-10 hästar. Sen när hon kom till mitt nuvarande stall så blev det en hård uppgörelse med det befintliga ledarstoet. Tur vi plockat av skorna innan ihopsläppet. Helt plötsligt hade jag ett ledarsto, vilket jag inte hade kunnat förutspå. Nu hade min häst gått i 1,5 år med en mycket trygg och tydlig ledarsto. Hon använde endast signaler och sällan utfall. Stoet under ledaren däremot var jättesstressig som underhuggare till sin idol ledarstoet. Hon gjorde utfall, och stökade om och hon var mycket osäker på att det räcker med signaler, det var ofta utfall. Gick ledarstoet mot ligghallen flög underhuggaren förbi och in i hallen och jagade ut alla därinne, så kunde ledarstoet gå in i en tom hall.

Jag ser begreppet som ragnhög som den individ som bestämmer vilken höhög den vill ha. Den häst som kan flytta på andra hästar helt enkelt. Bra ragnhög häst är de individer som flyttar på andra hästar endast genom signaler.
 

Liknande trådar

Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
600
Senast: Blyger
·
Hästhantering Har ett väldigt ranghögt (men schysst) valack som ska släppas med en äldre valack som alltid vart högst i rang i tidigare hagar, hur...
Svar
8
· Visningar
956
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp