Rapporter från bruksprovet

Sv: Rapporter från bruksprovet

Dorano sitter ju inte ihop? :confused: Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan. Väldigt svag, omusklad rygg med dåligt sadelläge, öppen länd, ganska rakhasig och byggd i nerförsbacke - men förvisso med väldigt vackert huvud och hals.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

KL

Egentligen ska man ju inte diskutera bilder - kan vara väldigt missvisande - men hur ser V Carlos ut då? Undrar vilken sadel som passar den hästen.....
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

*knapplån*

Är det någon som har något att säga om Fetcher N? Och Easy Boy?

Corlensky G är dock favoriten för mig, mitt sto är dräktig med honom och fölar i april. :bump: Hoppas att han blir godkänd i år igen, då blir det nog ev en favorit i repris! :) Dock är jag lite nyfiken på Jaguar Mail oxå!
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Dorano sitter ju inte ihop? :confused: Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan. Väldigt svag, omusklad rygg med dåligt sadelläge, öppen länd, ganska rakhasig och byggd i nerförsbacke - men förvisso med väldigt vackert huvud och hals.

Nu är det ju väldigt unga hästar detta, Dorano är ju bara 4år dessutom :smirk: .

Tycker inte att de skall vara speciellt mkt musklade vid denna tidpunkt när de är så unga.

Raka haser är ju inte speciellt stor nackdel om de skall hoppa.

Och hur du kan få honom byggd i nedförsbacke fattar jag inte :eek: Lite överbyggda får de väl förhoppningsvis vara när de precis blivit 4år

och nej jag tycker hans typ är super för både hoppning och fälttävlan.

Stor djupt framparti :d och lätt i typen..
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Håller med om att Dorano faktiskt var riktigt snygg, men lite annan modell än Corlensky. Callahan tycker jag inte var lika snygg, dock helt okej.

Callahan tycker jag är urtypen för hoppning :d Och det är det jag tänker först, vilken jag själv skulle kunna tänka mig att rida.

Contender hästarna brukar vara väldigt vackra och de som är e. Contendro ser ut att bli det med.

Jag vill inte ha dem för korta i ryggen och ser man över lag i dag i hoppningen så är det lite långsträckta hästar som presterar bäst (självfallet lite lättare modell)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nu är det ju väldigt unga hästar detta, Dorano är ju bara 4år dessutom :smirk: .

Tycker inte att de skall vara speciellt mkt musklade vid denna tidpunkt när de är så unga.

Raka haser är ju inte speciellt stor nackdel om de skall hoppa.

och nej jag tycker hans typ är super för både hoppning och fälttävlan.

Stor djupt framparti :d och lätt i typen..

Jag håller med du. Mycket fin front på den hästen och härlig karaktär. han blir kalassnygg när han är "färdig". Nu har jag mest spejat in dressyrkillarna, men han är nog en av de snyggare på det här provet.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Håller oxå med du :D Tycker Dorano var helsnygg. Och lite lättare i typen än många andra (vilket jag tycker är positivt till vår lite tyngre del av stostammarna).

Har dessutom för mig att hans far ger avkommor som hävdar sig väl även när det gäller gångarter (rätta mig om jag har fel). Men det är klart att de flesta tävlar i hoppning eftersom det är där pengarna finns... :angel:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

*knapplån*

Är det någon som har något att säga om Fetcher N? Och Easy Boy?

Corlensky G är dock favoriten för mig, mitt sto är dräktig med honom och fölar i april. :bump: Hoppas att han blir godkänd i år igen, då blir det nog ev en favorit i repris! :) Dock är jag lite nyfiken på Jaguar Mail oxå!

Ja, godkänd måste han bli! :) Men det ser ju lovande ut än så länge. Exteriörbedömningen låter ju bra. Ska bli spännade att se hoppningen på torsdag :bump: (ja, först ska han ju löshoppas, men då är jag inte där nere ännu).
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Som sagt jag gillar de lite högbenta, långsträckta hästarna åt det smäckrare hållet.

HÄR finns det video på JM när han hoppar :love:

Scrolla ända ner till efter bilderna



De bilder av JM jag sett när han hoppar gör mig :love:



jaguar_vichy_04.jpg

JagGS03.jpg

jaguar_01.jpg

jaguar_02.jpg

jaguar_04.jpg


En son till JM

PlayBI.jpg


Hur kan man inte gilla honom :eek:


;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag gillade också typen på Dorano! Inte helt färdig än men med en tilltalande front och lätthet :d
Någon som har information om hans far Dormello? Jag är inte så haj på de utländska herrarna. Och vad har mödernet gett? Silvio I känner jag till lite men vad kommer sedan? Finns det framgångsrika syskon osv?
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Jag reagerade också på ljuset, det är inte direkt smickrande! Sen håller jag med dig, många ser ut att vara alldeles för tunga i typen...

Hälsningar Monika
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ja, godkänd måste han bli! :) Men det ser ju lovande ut än så länge. Exteriörbedömningen låter ju bra. Ska bli spännade att se hoppningen på torsdag :bump: (ja, först ska han ju löshoppas, men då är jag inte där nere ännu).

men han ska väl hoppa i morgon? uppsuttet? på torsdag hoppar ju bara 5-åringarna och han är ju 4 år!
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Lite inne på min linje är även AVN ;) :

Dorano
Välproportionerlig och maskulin hingst med naturlig resning, för dagen
överbyggd. Vackert huvud, välformad och välansatt hals, välliggande bog, ngt omarkerad manke, ngt öppet ländparti. Ngt tåvid höger fram, ngt rak i sin has, långa bakben i förhållande till framben.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Lite inne på min linje är även AVN ;) :

Dorano
Välproportionerlig och maskulin hingst med naturlig resning, för dagen
överbyggd. Vackert huvud, välformad och välansatt hals, välliggande bog, ngt omarkerad manke, ngt öppet ländparti. Ngt tåvid höger fram, ngt rak i sin has, långa bakben i förhållande till framben.

Jag håller med om deras bedömning, men jag tror att "uppförsbacken" blir bättre med tiden, och långa bakben behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel för ridbarhet. Det har ju Silvano också. ;) Min åsikt är att han är tillräckligt korrekt för att ha en plats i aveln. Jag är mer besviken på Scharmeur, som hade en ojämn rygglinje (bortsett från att han var halt då). Sådant har jag svårt att ta när det handlar om en avelshingst, även om han var rätt korrekt i övrigt.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nej det tycker inte jag att du var ;)

Lite inne på min linje är även AVN ;) :

Dorano
Välproportionerlig och maskulin hingst med naturlig resning, för dagen
överbyggd
. Vackert huvud, välformad och välansatt hals, välliggande bog, ngt omarkerad manke, ngt öppet ländparti. Ngt tåvid höger fram, ngt rak i sin has, långa bakben i förhållande till framben.

Dorano sitter ju inte ihop? Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan. Väldigt svag, omusklad rygg med dåligt sadelläge, öppen länd, ganska rakhasig och byggd i nerförsbacke - men förvisso med väldigt vackert huvud och hals.

Är ju inte samma sak direkt
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

men han ska väl hoppa i morgon? uppsuttet? på torsdag hoppar ju bara 5-åringarna och han är ju 4 år!

Visst är det så att man kan välja om man vill hoppa uppsuttet eller löshoppa i morgon? Med tanke på att ALLA hingstar hoppar i morgon, även de som är dressyrhingstar så borde man väl få välja? På torsdag däremot hoppas alla hopphingstar uppsuttet, både 4 & 5-åringar. Corlensky borde väl därför hoppas uppsuttet både i morgon och på torsdag?

http://www.asvh.se/hingstar/bruksprov.htm
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Dorano
Välproportionerlig och maskulin hingst med naturlig resning, för dagen
överbyggd (Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan). Vackert huvud, välformad och välansatt hals (förvisso med väldigt vackert huvud och hals.), välliggande bog, ngt omarkerad manke (dåligt sadelläge), ngt öppet ländparti (öppen länd). Ngt tåvid höger fram, ngt rak i sin has (ganska rakhasig), långa bakben i förhållande till framben (byggd i nerförsbacke).

Som jag ser det hade jag åtminstone sex rätt! (Mina kommentarer fett inom parentes) :banana: ;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Dorano
Välproportionerlig och maskulin hingst med naturlig resning, för dagen
överbyggd (Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan). Vackert huvud, välformad och välansatt hals (förvisso med väldigt vackert huvud och hals.), välliggande bog, ngt omarkerad manke (dåligt sadelläge), ngt öppet ländparti (öppen länd). Ngt tåvid höger fram, ngt rak i sin has (ganska rakhasig), långa bakben i förhållande till framben (byggd i nerförsbacke).

Som jag ser det hade jag åtminstone sex rätt! (Mina kommentarer fett inom parentes) :banana: ;)

Fast: för dagen överbyggd - saknar helt betydelse; ngt omarkerad manke - behöver inte alls betyda dåligt sadelläge (det är en ganska grov tolkning för det är ju fler faktorer som spelar in där); långa bakben i förhållande till frambenen behöver inte betyda byggd i nerförsbacke. En häst kan vara byggd i jämnvikt med manken som högsta punkt och ändå ha långa bakben (om hästen har mycket bog och djup). Rakhasig - saknar också betydelse hos en hopphäst.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

:p

Överbyggd är inte samma sak som Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan

Det är oproportionell :idea: Och det var han inte.

Långa bakben tycker inte jag är som byggd i nedförsbacke, då skulle alla fullblod vara det eftersom de oftast har ett större bogparti. Detta gör att de har större plats för sina lungor

Hade han haft samma bogparti och lika långa framben som bakben så hade han varit högre fram och det är inget som eftersträvas.

Byggd i nedförsbacke vill jag ha en häst som är låg i frampartiet, dvs inte djupbog

Han är byggd som en fälttävlanshäst :banana:

Dorano
Välproportionerlig och maskulin hingst med naturlig resning, för dagen
överbyggd (Det är som om de satt ihop framdelen på en häst och bakdelen från en annan). Vackert huvud, välformad och välansatt hals (förvisso med väldigt vackert huvud och hals.), välliggande bog, ngt omarkerad manke (dåligt sadelläge), ngt öppet ländparti (öppen länd). Ngt tåvid höger fram, ngt rak i sin has (ganska rakhasig), långa bakben i förhållande till framben (byggd i nerförsbacke).

Som jag ser det hade jag åtminstone sex rätt! (Mina kommentarer fett inom parentes) :banana: ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
710
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
10
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp