Rapporter från bruksprovet

Sv: Rapporter från bruksprovet

Ska bli spännande att följa Corlensky G! Har ju ett dräktigt sto med honom.:love:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Fast: för dagen överbyggd - saknar helt betydelse
Inte för mig
ngt omarkerad manke - behöver inte alls betyda dåligt sadelläge (det är en ganska grov tolkning för det är ju fler faktorer som spelar in där)
Normalt gör det det
långa bakben i förhållande till frambenen behöver inte betyda byggd i nerförsbacke. En häst kan vara byggd i jämnvikt med manken som högsta punkt och ändå ha långa bakben (om hästen har mycket bog och djup).
Till detta ställer jag mig helt oförstående, jag har aldrig sett en häst med korta framben som varit byggd i jämvikt? Har du något bildexempel så jag förstår hur du menar?
Rakhasig - saknar också betydelse hos en hopphäst.
Jag har inte sagt att det har betydelse, däremot är det en exteriör anmärkning

Förresten, nu ligger hingstarna ute på Ridsports hemsida och alla på samma sida vilket gör det lättare att bedöma dem i förhållande till varandra än om man måste ta fram dem en och en.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Fast: för dagen överbyggd - saknar helt betydelse
Inte för mig

:eek:
Om en 4åring är överbyggd är det ju inte någon nackdel, det betyder ju att den är helt normal och är inne i en växtfas

ngt omarkerad manke - behöver inte alls betyda dåligt sadelläge (det är en ganska grov tolkning för det är ju fler faktorer som spelar in där)
Normalt gör det det

Tja möjligen om de skriver omarkerad manke. Men på stora hästar brukar det inte betyda så mkt.

långa bakben i förhållande till frambenen behöver inte betyda byggd i nerförsbacke. En häst kan vara byggd i jämnvikt med manken som högsta punkt och ändå ha långa bakben (om hästen har mycket bog och djup).
Till detta ställer jag mig helt oförstående, jag har aldrig sett en häst med korta framben som varit byggd i jämvikt? Har du något bildexempel så jag förstår hur du menar?

Det är väl bara att se på bilden på JM som jag lade in, eller typ alla fullblod :angel:

Rakhasig - saknar också betydelse hos en hopphäst.
Jag har inte sagt att det har betydelse, däremot är det en exteriör anmärkning

Liksom alla vinklar är ;)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Fast: för dagen överbyggd - saknar helt betydelse
Inte för mig
ngt omarkerad manke - behöver inte alls betyda dåligt sadelläge (det är en ganska grov tolkning för det är ju fler faktorer som spelar in där)
Normalt gör det det
långa bakben i förhållande till frambenen behöver inte betyda byggd i nerförsbacke. En häst kan vara byggd i jämnvikt med manken som högsta punkt och ändå ha långa bakben (om hästen har mycket bog och djup).
Till detta ställer jag mig helt oförstående, jag har aldrig sett en häst med korta framben som varit byggd i jämvikt? Har du något bildexempel så jag förstår hur du menar?
Rakhasig - saknar också betydelse hos en hopphäst.
Jag har inte sagt att det har betydelse, däremot är det en exteriör anmärkning
Förresten, nu ligger hingstarna ute på Ridsports hemsida och alla på samma sida vilket gör det lättare att bedöma dem i förhållande till varandra än om man måste ta fram dem en och en.

Jag kanske använde ett dåligt uttryck när jag skrev "jämnvikt" - det är bättre att skriva "ej i nerförsbacke".
Ett exempel är Lauries Crusador.
Manke och bog kompenserar för kortare framben. Feliciano är ett annat exempel, Silvano och Schwadroneur likaså.
Paradoxen är ju att en häst kan ha relativt sett korta bakben och ändå vara överbyggd, beroende på hur korset ser ut.

Och jag protesterar fortfarande mot att dåligt markerad manke - dåligt sadelläge. Manken kan vara nästan osynlig, men ändå vara tillräckligt välutveckad för att ge ett bra sadelläge. Titta på Hohenstien, tex. Man ser den knappt, men den finns där. Formen - ffa längden - är viktigare än höjden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rapporter från bruksprovet

För att göra en lite mer oseriös kommentar om bilderna på hingstarna:

Vilket otroligt sött huvud Farenheit har!!! :love:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

KL

Upptäckte just att Easy Boys mormorsmormorsmormor! var ett mycket älskat sto på min barndoms ridskola;)

Jag tror att jag för första gången blir lite förtjust i en Quite Easy-avkomma:angel:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

*kl*

intressant exteriör diskussion för mig som försöker lära :) Jag blev glatt överraskad att jag gillade ungefär samma som de som nämts i tråden, då kan jag inte tänka helt fel. Kul att CG var så fin, jag var rädd att han skulle ha blivit tung, jag har inte sett någon bild på honom sen förra året. Hoppas han nedärver sig likadant, då kan det bli spännande när jag letar unghäst om ett två år :d
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rapporter från bruksprovet

När jag tittar på exteriörbilden på JM så tilltalar den inte mig alls. Jag vill också ha långbenta ädla hopphästar, men då vet jag bra många holsteinerhingstar som är av bättre typ och som nedärver det ädla och långbenta.

MEN - jag vill inte vara för negativ mot JM. Jag har inte sett honom live, något som kan förändra allt. Men min personliga åsikt är ändå att han inte tilltalar mig på de bilder jag sett. Jag tycker han hoppar väl och med styrka i videon, men njaaa, jag är inte övertygad...
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Tja möjligen om de skriver omarkerad manke. Men på stora hästar brukar det inte betyda så mkt.

Nu förstår jag inte, hur menar du? Varför skulle en omarkerad manke betyda mindre på en stor häst än en liten?

Självklart kan en 4-åring vara överbyggd, men det förstör helhetsintrycket tycker jag som gärna vill att den ska ge känslan av att vara klar så man inte får den otrevliga överraskningen att den förblev överbyggd även när den vuxit färdigt. (Det kan man ju få ändå eftersom de kan sätta igång och växa efter provet också, men känns de färdiga är risken mindre att just bakdelen drar i väg och lämnar framdelen efter sig.)
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

På den exteriörbild du lagt in kan man absolut inte kalla hingsten i fråga långsträckt, snarare ganska kort - tycker jag.Och ja, jag tycker han är byggd i nerförsbacke. *hukar mig* ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ska förresten bli väääldigt intressant att se hur nämnden dömer Fürst Heinrich-sönernas huvudansättningar som är så grova att man knappt kan se att de har ganascher.:angel:
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

På den exteriörbild du lagt in kan man absolut inte kalla hingsten i fråga långsträckt, snarare ganska kort - tycker jag.Och ja, jag tycker han är byggd i nerförsbacke. *hukar mig* ;)

Inte behöver du huka dig, visst ser det ut som om det är lite korta framben där. Han ser också kort ut i ryggen vilket gör mig lite osäker då han på andra bilder inte alls ser kort ut. Det är lite problemet med bilder så här.
För mig är kort bra då vi har långa ston.
Tror vi får vänta på bilderna från BP

Sen tycker jag att man skall se till att få lite bättre hull på sin hingst om den skall fotograferas. Jag vet själv att det kan vara svårt att få hull på en orolig kille under brunst säsong men då får man väl se till att inte fotografera honom då. Att se en hingst i så ordentligt underhull gör att hela hästen inte är sig själv, den blir lite uppdragen "vinthund" typ. Ser för tunn ut rakt över.

Undanber mig jämförelser med banhästar
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Nu förstår jag inte, hur menar du? Varför skulle en omarkerad manke betyda mindre på en stor häst än en liten?

Självklart kan en 4-åring vara överbyggd, men det förstör helhetsintrycket tycker jag som gärna vill att den ska ge känslan av att vara klar så man inte får den otrevliga överraskningen att den förblev överbyggd även när den vuxit färdigt. (Det kan man ju få ändå eftersom de kan sätta igång och växa efter provet också, men känns de färdiga är risken mindre att just bakdelen drar i väg och lämnar framdelen efter sig.)

Ponny kontra stor häst :smirk:

Njä jag tycker inte att en 4åring skall vara klar i mitten ev februari :crazy:

Då betyder det ju att den vuxit för mkt som åring
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

Ska förresten bli väääldigt intressant att se hur nämnden dömer Fürst Heinrich-sönernas huvudansättningar som är så grova att man knappt kan se att de har ganascher.:angel:

Ja. Annars hade de varit riktigt snygga. Men en bra huvudansättning gör så mycket för intrycket, tycker jag.
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

*kl*

såg den. första ggn jag såg honom "in action". jag blev inte imponerad... väldigt tråkigt då jag hade stooora förväntningar :smirk:

AF??

Måste nog säga att jag blev imponerad av honom med tanke på hans bakbensteknik och ridbarhet.

Den första videon är från la Baule derbyt och han ser väldigt bra ut för att vara i den klassen.

Dock tycker jag att han hoppar bättre på franska mästerskapen

Jag blev glad över att ingen av dem är "fransk" tjaffsiga i munnen
 
Sv: Rapporter från bruksprovet

På den exteriörbild du lagt in kan man absolut inte kalla hingsten i fråga långsträckt, snarare ganska kort - tycker jag.Och ja, jag tycker han är byggd i nerförsbacke. *hukar mig* ;)

Titta på videon :angel:

Sedan är nog den bilden taget lite framifrån så han ser nog kortare ut än vad han är.

Sedan är ju kort och kort olika också. En häst med väldigt långa ben kan ju verka kort, men behöver ju inte vara det.

Nedförsbacke tycker du ja, men inte jag ;)

Ju större bog dessto bättre
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: Entourage
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
710
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
10
· Visningar
494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp