Rapportera reaktioner?

Exile

Trådstartare
Det här är inget som är kopplat till en specifik ny tråd eller till mig själv eller så utan det har pågått ända sedan de nya reaktionerna kom och dyker upp titt som tätt i trådar där diskussionen blir lite hätsk.

Det här med att reagera med skrattsmileyn på folks seriösa inlägg som ett sätt att i princip uttrycka hånskratt, kan vi kanske lägga av med det? Det är omoget och inte speciellt konstruktivt, håller du inte med så använd dina ord (civiliserat). Verkar vara oväntat många dagisbarn som är aktiva på det här forumet.

Jag tycker sådana reaktioner bör kunna rapporteras på samma sätt som att man kan rapportera enskilda inlägg, är det något som går att ordna?
 
Lösning
Fast jag tycker inte att det bara är att göra så med tanke på att det inte alls är inlägget jag vill rapportera utan en helt annan användares reaktion.
Det är det klart bästa sättet att rapportera något sådant (men skriv vad det gäller annars lär vi inte förstå), och det är bra om det rapporteras så att vi eventuellt kan se mönster. Är det användare som gör så mer än någon enstaka gång kan jag tänka mig att dela ut varningar som kan leda till avstängningar.
Men bäst vore om folk bara slutade med sådant tråkigt beteende.
Det här är inget som är kopplat till en specifik ny tråd eller till mig själv eller så utan det har pågått ända sedan de nya reaktionerna kom och dyker upp titt som tätt i trådar där diskussionen blir lite hätsk.

Det här med att reagera med skrattsmileyn på folks seriösa inlägg som ett sätt att i princip uttrycka hånskratt, kan vi kanske lägga av med det? Det är omoget och inte speciellt konstruktivt, håller du inte med så använd dina ord (civiliserat). Verkar vara oväntat många dagisbarn som är aktiva på det här forumet.

Jag tycker sådana reaktioner bör kunna rapporteras på samma sätt som att man kan rapportera enskilda inlägg, är det något som går att ordna?
Det är väl bara att rapportera inlägget och förklara vad man menar?
 
Upvote 0
Det här är inget som är kopplat till en specifik ny tråd eller till mig själv eller så utan det har pågått ända sedan de nya reaktionerna kom och dyker upp titt som tätt i trådar där diskussionen blir lite hätsk.

Det här med att reagera med skrattsmileyn på folks seriösa inlägg som ett sätt att i princip uttrycka hånskratt, kan vi kanske lägga av med det? Det är omoget och inte speciellt konstruktivt, håller du inte med så använd dina ord (civiliserat). Verkar vara oväntat många dagisbarn som är aktiva på det här forumet.

Jag tycker sådana reaktioner bör kunna rapporteras på samma sätt som att man kan rapportera enskilda inlägg, är det något som går att ordna?
Jag håller med i att det inte är så konstruktivt att reagera med en skrattsmiley på någons seriösa inlägg. Men med tanke på att de flesta som hänger här är vuxna så känns det inte så himla konstruktivt att kalla dem för dagisbarn heller...
 
Upvote 0
Jag ser samma sak i en del grupper på Facebook, både relaterat till häst och annat. Nån kan lägga upp en bild på tex en sminkning, i en grupp som handlar om sådant, där hen uttrycker glädje över hur den blev osv (dvs personen är uppenbart nöjd), och så slänger några in en skratt-reaktion på det.. Det blir definitivt hånfullt och nedsättande när den används på det sättet.
 
Upvote 0
Fast jag tycker inte att det bara är att göra så med tanke på att det inte alls är inlägget jag vill rapportera utan en helt annan användares reaktion.
Spelar det någon roll? Man skriver ju vad det är man rapporterar och varför. Att rapporten är knuten till inlägget som reaktionen är kopplad till är bara ett praktiskt sätt för moderatorn att hitta vad jag syftar på, tänker jag.

Jag har skickat rapporter som inte alls varit riktade mot det specifika inlägget, eller den användaren. T.ex. när det spårat ur i en tråd där flera uttryckt sig ofint skriver jag att de ska titta på aspekterna X och Y mer allmänt och inte bara det inlägget. Eller för att föreslå en utbrytning så plockar jag bara ett inlägg i mängden att göra rapporten på.
 
Upvote 1
Spelar det någon roll? Man skriver ju vad det är man rapporterar och varför. Att rapporten är knuten till inlägget som reaktionen är kopplad till är bara ett praktiskt sätt för moderatorn att hitta vad jag syftar på, tänker jag.

Jag har skickat rapporter som inte alls varit riktade mot det specifika inlägget, eller den användaren. T.ex. när det spårat ur i en tråd där flera uttryckt sig ofint skriver jag att de ska titta på aspekterna X och Y mer allmänt och inte bara det inlägget. Eller för att föreslå en utbrytning så plockar jag bara ett inlägg i mängden att göra rapporten på.
Jag tycker att det spelar roll men jag kanske bara är för fyrkantig då. Jag vet ju inte hur systemet "ser ut" för de som är admins så vet ju inte om det är något som fungerar jättebra eller om det är mer av en nödlösning.
 
Upvote 0
Fast jag tycker inte att det bara är att göra så med tanke på att det inte alls är inlägget jag vill rapportera utan en helt annan användares reaktion.
Det är det klart bästa sättet att rapportera något sådant (men skriv vad det gäller annars lär vi inte förstå), och det är bra om det rapporteras så att vi eventuellt kan se mönster. Är det användare som gör så mer än någon enstaka gång kan jag tänka mig att dela ut varningar som kan leda till avstängningar.
Men bäst vore om folk bara slutade med sådant tråkigt beteende.
 
Upvote 0
Lösning
Det är det klart bästa sättet att rapportera något sådant (men skriv vad det gäller annars lär vi inte förstå), och det är bra om det rapporteras så att vi eventuellt kan se mönster. Är det användare som gör så mer än någon enstaka gång kan jag tänka mig att dela ut varningar som kan leda till avstängningar.
Men bäst vore om folk bara slutade med sådant tråkigt beteende.
Ja men då vet jag att det fungerar bra så då ska jag börja med det :)

Tack för snabbt svar!
 
Upvote 0
Jag ser samma sak i en del grupper på Facebook, både relaterat till häst och annat. Nån kan lägga upp en bild på tex en sminkning, i en grupp som handlar om sådant, där hen uttrycker glädje över hur den blev osv (dvs personen är uppenbart nöjd), och så slänger några in en skratt-reaktion på det.. Det blir definitivt hånfullt och nedsättande när den används på det sättet.
Ja på Facebook händer det jätteofta, det är hundra gånger värre än här. Även i helt seriösa diskussioner så använder en del reaktionerna istället för att bara använda sina ord och skriva att de har en annan åsikt. Det är väldigt trist.
 
Upvote 0
Jag kan bara hålla med. Jättetråkigt beteende som inte bidrar till någonting och som dessutom är omöjligt att värja sig mot som utsatt.

Påminner mig själv om att bli bättre på att rapportera.
 
Upvote 0
Jag tycker att det spelar roll men jag kanske bara är för fyrkantig då. Jag vet ju inte hur systemet "ser ut" för de som är admins så vet ju inte om det är något som fungerar jättebra eller om det är mer av en nödlösning.
Det blir lite stökigt att ha flera olika rapporteringssystem beroende på vad du vill rapportera. Hela tråden, ett inlägg, en reaktion, en person osv.

Se inlägget som en pekare mot "problemområdet" och kommentarfältet som den verkliga rapporten. Problemområdet är ett visst inlägg, problemet en reaktion, en svordom eller upprepade elakheter.
 
Upvote 0
Det här är inget som är kopplat till en specifik ny tråd eller till mig själv eller så utan det har pågått ända sedan de nya reaktionerna kom och dyker upp titt som tätt i trådar där diskussionen blir lite hätsk.

Det här med att reagera med skrattsmileyn på folks seriösa inlägg som ett sätt att i princip uttrycka hånskratt, kan vi kanske lägga av med det? Det är omoget och inte speciellt konstruktivt, håller du inte med så använd dina ord (civiliserat). Verkar vara oväntat många dagisbarn som är aktiva på det här forumet.

Jag tycker sådana reaktioner bör kunna rapporteras på samma sätt som att man kan rapportera enskilda inlägg, är det något som går att ordna?
Det var vad jag menade i Dunka rygg tråden.
 
Upvote 0
Känner mig inte träffad men erkänner att jag någon gång tryckt fel, och se ändrat ”reaktion”. Får användaren två notiser då, så det syns att man ändrat? :o
 
Upvote 0
För mig får folk tycka precis vad de vill, det spelar mindre roll. Jag tror jag reagerat på ett inlägg med "felanvända reaktionsikoner". Jag vet ju ungefär vilka som håller med mig i en viss tråd och vilka som inte gör det, men det är lite trist attityd att "hånskratta" åt folk.
 
Upvote 0
Känner mig inte träffad men erkänner att jag någon gång tryckt fel, och se ändrat ”reaktion”. Får användaren två notiser då, så det syns att man ändrat? :o
Jag undrar detsamma!
För när jag sitter med mobilen så händer det att det blir helt fel reaktion, jag ser det naturligvis och ändrar direkt. Men hur ser det ut för den som skrivit inlägget @Gunnar ?
 
Upvote 0
Jag vet faktiskt inte vad som händer om man snabbt ändrar reaktion, men oavsett handlar problemet om vad som visas under inlägget en längre tid och om att med vilje trycka till någon med en reaktion som då blir svår att svara på.

Jag plockade bort några reaktions-ikoner tidigare för att minska möjligheten för dåligt beteende. Men om jag kommer ihåg rätt var det väldigt många som verkligen ville ha skratt-reaktionen kvar.

Ibland kanske man också får försöka ignorera den här typen av beteende.

Att det kan bli fel ibland bör ursäktas, men sker det mera systematiskt är det bra om vi uppmärksammas på det och kan varna och/eller stänga av användaren en period.
 
Upvote 0
Jag vet inte riktigt vilka inlägg som det syftas på att någon skulle hånskratta? Ibland kan vara roligt skrivet även om det är allvarligt eller att logiken blir rolig utan att det för den skull skulle vara hånskratt? Om halva inlägget är allvarligt men resten har en rolig slutknorr är det ok att man har en skrattande gubbe eller får man bara lägga in en ledsen så ingen som läser tror att man hånar?
 
Upvote 0

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp