Ras åt pappa

Sv: Ras åt pappa

Pumin har myyyycket energi! Inget jag skulle rekommendera som sällskapshund.

TS: Västgöte var ett bra förslag. De har mer terriertemprament än de flesta terriers och är ju vallhundar utan så värst mycket viltintresse.

Men terrie både skäller mycket gräver och är jakthundar

Sen måste jag ju också tipsa om den underbara Lancashire heelern!
En otroligt kul ras.

39574_490138135434_753650434_7531652_4177184_n_113014646.jpg

kl*

angående skotten; gillar fotöljer och ogillar rörelse, kan bokstavligen stå på exakt samma plats i 20 minuter och sen ta två steg för att sen stanna och stå där i 20 minuter.
Lite enmans version. Detta av en studie jag har gjort på 7 olika individer i olika situationer med olika ägare.

Dvärgschnauzer som någon annan skrev? De flesta herrar brukar tycka att de ser "tuffa" ut med skägget och visst är det ju en tuff, liten, robust hund.
Kan lämnas bort för trimning och den sträva pälsen är både vattenavisande och skyddar mot kyla så det är inget problem att ha den med på gården en dag.

Har inte upplevt att de gräver mycket, jaktintresset är inte heller det överdrivet stort och visst kan de skälla lite (de har ju lite vakt i sig) men inte så att man blir galen.

Ceskyterrier

Små utan att vara ömtåliga. Håller sig gärna nära och har definitivt inget emot att ligga i knäet samt följa med ut och "hjälpa" till. Inte krävande vad det gäller aktivering.

Jag skulle också vilja slå ett slag för cairnterrier.
Vi har en 14-årig herre i familjen. Han är, och har alltid varit, en riktig klippa.

kl*

angående skotten; gillar fotöljer och ogillar rörelse, kan bokstavligen stå på exakt samma plats i 20 minuter och sen ta två steg för att sen stanna och stå där i 20 minuter.
Lite enmans version. Detta av en studie jag har gjort på 7 olika individer i olika situationer med olika ägare.

Haha! Detta stämmer perfekt in på skotten jag hade hand om förut. Hans filosofi var: ett steg idag och ett steg imorgon:D sen kunde han få fnatt och springa som en galning, men det hände inte speciellt ofta.
Jag tycker skottarna är helsköna men kanske inget för ts pappa.

Det stämmer inte alls med min bild av skottar! De kan bli lata om de inte aktiveras och tillåts bli feta, men annars segar de bara när de märker att man är på väg hem från promenaden. Sedan kan vigheten skilja mycket beroende på linjer. Har de amerikanskt blod i sig så skuttar de lätt upp i soffor, sängar, på stolar och bord (:angel:) , annars får man ge dem en hjälpande hand. Men pigga och aktiva är de oavsett. Det bästa med dem är att de är matglada och således lättmotiverade. :D

Att de skulle vara enmanshundar tycker jag mest är en gammal myt. Precis som att de inte skulle gilla barn, som också är en gammal myt. Kanske stämde det för 50 år sedan men inte idag enligt min erfarenhet.

Jag tycker nog att en skotte kan passa ts pappa. Om han pallar med pälsen.

Borderterrier, west highland white terrier, sealyham terrier, fransk bulldog, tibetansk terrier, norwichterrier , lakelandterrier... :)

Ingen av dessa ovanstående inklusive cairnterrier stämmer över huvud taget in på TS kriterier:

Den får inte vara extremt skällig, fanatisk på att gräva eller ha stort viltintresse.

Skaffar man border, westie, cairn kan man i allra högsta grad räkna med en hund som skäller, älskar att gräva och har stort viltintresse.

Fransk bulldogg lär vara ganska frussen också. Norwichen och Norfolken är väldigt skälliga, men kanske inte har lika mycket jakt.

Haha nej verkligen inte. Men de är inte så farliga ensamma, betydligt värre (omöjliga) i grupp.

Jag skulle också vilja slå ett slag för cairnterrier.
Vi har en 14-årig herre i familjen. Han är, och har alltid varit, en riktig klippa.
Cairnterriern är överlag en ganska "terrier-ig" terrier.

Skälla-check
Gräva-check
Viltintresse-check

+ god portion självständighet

Västgötaspets låter väl som ett bra förslag. Annars norwich- eller norfolkterrier. Eller dvärgschnauzer?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 931
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi har bestämt oss för att köpa hund under nästa vår, då jag fått nya arbetstider och sambon likaså, dessutom fick jag möjlighet att ta... 2 3
Svar
58
· Visningar
3 211
Senast: nilie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 663
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka