Ras, yrken och utbildning

Okej så jag har suttit och skrivit lite och jag tänker nu vara helt ärlig så att jag hittar en ras som verkligen passar. Jag lider av depressioner till och från, mer ofta än inte. Jag vill vara en sån där jätte aktiv bruks människa men jag får acceptera att det inte kommer att hända, iallafall inte inom de närmsta åren. Here we go.... Jag vill köra drag då jag tycker att det är fruktansvärt kul, jag skulle säga att jag kommer att ta mig ut och göra det kanske 1 gång i veckan, sen om det blir fler gånger så är ju det ett stort plus. Jag vill gå valp och lydnadskurs då jag inte har någon aning om hur man egentligen tränar lydnad men tycker att det verkar kul. Så innan jag har lärt mig det grundläggande iallafall så blir det mest vardagslydnad. Sen så blir det leta upp mat och godis kanske 2 gånger i veckan. Långpromenader och att springa lös å leka blir det varje dag. Av någon anledning så tar det emot så sjukt mycket att erkänna för mig själv att jag inte ska ha en brukshund men mitt mående tillåter inte det just nu.
Sen att jobba med hundar är ju något som jag har drömt om sedan jag var liten men hur kommer jag dit? Vilken utbildning om inte hundpsykolog? Eller är det inte ens värt det att försöka? Hunddagis kanske....
Fasen vad bra att du är ärlig mot dig själv och skriver ner vad du faktiskt (troligtvis) kommer orka med!
Eftersom du inte provat så många olika grenar skulle jag om jag va du se till att få testa på innan beslut om ras fattas.
Jag är lite som du och tänker att jag ska göra massor av olika saker men sen har jag en tendens att snöa in totalt på en max två grejer och har haft ren tur att mina hundar älskat samma som jag (lydnad/drag).
Eftersom du vill testa olika grenar men samtidigt verkar va deprimerad tycker jag att du inte ska kolla på bruksraserna (som du själv skriver) utan börja med nått mer light och sen köpa fler hundar om du känner att det finns tid och energi till fler om ett par år.
Nu stämmer de inte in på önskad storlek men jag tänkte direkt på dansk-svensk gårdshund. Kanske går helt bort pga storleken men en vettig DSG hänger med på att testa det mesta för att sen värma ditt knä i soffan under deppigare perioder 😍

ang att jobba med hund förstår jag det är en dröm och sånna ska man ibland följa, ibland kan det va bättre att hitta ett jobb där du kan jobba sånna tider (OB) att du inte behöver jobba så många dagar och därmed kunna ägna mycket fritid åt ditt intresse.
Om du tex jobbar några nätter/kvällar i veckan (brukar va enklare att få hundvakt då) kan du engagera dig i närmaste brukshundsklubb och va instruktör där eller liknande.
 
Träna olika grenar flera gånger i veckan blandat med veckor där det inte händer nått gör jag med min schipperke. Jag har haft brukshundar också men njuter nu av att ha en ras som är nöjd med att hänga med i livet när inget speciellt händer men som jag ändå kan tävla och träna i flera grenar.

Många av sällskapsraserna kan hänga med på mer än vad folk generellt tror.

Det är skit jobbigt att ha en hund som kräver mer än man kan och orkar ge, har tyvärr sett det en del som instruktör på BK. Livet med en enkel och okomplicerad hund är så mycket lättare, framförallt i de perioder man inte mår bra.
 
Träna olika grenar flera gånger i veckan blandat med veckor där det inte händer nått gör jag med min schipperke. Jag har haft brukshundar också men njuter nu av att ha en ras som är nöjd med att hänga med i livet när inget speciellt händer men som jag ändå kan tävla och träna i flera grenar.

Många av sällskapsraserna kan hänga med på mer än vad folk generellt tror.

Det är skit jobbigt att ha en hund som kräver mer än man kan och orkar ge, har tyvärr sett det en del som instruktör på BK. Livet med en enkel och okomplicerad hund är så mycket lättare, framförallt i de perioder man inte mår bra.
Ja. En lagom krävande livskompis som motiverar till promenad är guld värt när man mår dåligt, men en rastlös, vankande, pipande, destruktiv arbetsmaskin som börjar bygga om huset när den har tråkigt blir oerhört jobbigt att hantera då... Jag möter också många som köpt sig alldeles för mycket hund och det blir tragiskt åt alla håll.
 
ang att jobba med hund förstår jag det är en dröm och sånna ska man ibland följa, ibland kan det va bättre att hitta ett jobb där du kan jobba sånna tider (OB) att du inte behöver jobba så många dagar och därmed kunna ägna mycket fritid åt ditt intresse.
Om du tex jobbar några nätter/kvällar i veckan (brukar va enklare att få hundvakt då) kan du engagera dig i närmaste brukshundsklubb och va instruktör där eller liknande.

Nja? Majoriteten instruktörer på vår klubb som fortfarande jobbar har vanliga dagjobb, inkl mig själv. Nästan alla kurser på brukshundklubb bedrivs ju kvällstid, typ mån-tors är klassiska kurskvällar. En del lägger även på helger om man känner att man vill, men ofta har man ju då själv fullt upp med annat eller så krockar det med t ex tävlingar.
 
Ja. En lagom krävande livskompis som motiverar till promenad är guld värt när man mår dåligt, men en rastlös, vankande, pipande, destruktiv arbetsmaskin som börjar bygga om huset när den har tråkigt blir oerhört jobbigt att hantera då... Jag möter också många som köpt sig alldeles för mycket hund och det blir tragiskt åt alla håll.

Ja både hund och ägare mår ju dåligt av situationen.
 
Förutom pälsen så tycker jag en storpudel låter perfekt för dig dom tillhör grupp 9 men är jäkla fräsiga och arbetaglada när man vill men blir inte understimulerade av att leva sällskapshundsliv en vecka. Många kör drag med sina storpudlar,särskilt hanarna är riktigt rejäla hundar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ett yrke som kanske inte alls är vad du tänkt dig, men jag slänger in ett förslag i alla fall: djurvårdare eller djursjukvårdare?
Här: https://djur.jordbruksverket.se/amn...djurvardare.4.510b667f12d3729f91d8000103.html
Kan du läsa mer om de båda yrkena.

Visst, det är inte bara hundar, men det är jobb där man får jobba med hundar och andra djur.
På kvällarna kan du säkert hålla kurser som instruktör när du kommit så långt i din egen träning.

Lycka till! ⭐
 
Jag tycker Rottis kan passa in. De är verkligen inte den bruksras längre som den en gång var. Jag tycker tom att Labradorer ofta kräver mer och har mer motor än dagens Rottisar.
De är väl inte mycket till draghund men det är väl inte labbarna heller.
Jag vet inte, jag tycker aldrig jag träffar en trevlig rottis i samhället. Eventuellt kan man hitta en latmask, det är säkert sant, men jag tycker att de generellt är ganska skarpa och har egna ideér. Måste ju bli ännu besvärligare att hantera om de ovanpå det inte vill arbeta.
 
Jag har tränat med en handfull mycket trevliga rottisar och har i övrigt träffat ett par stycken med tveksam karaktär. Inget jag skulle rekommendera till en nybörjare - antingen svajar arbetsegenskaper och/eller mentalitet, eller så är det en fullt fungerande brukshund. Båda kommer med vissa krav.
 
Jag vet inte, jag tycker aldrig jag träffar en trevlig rottis i samhället. Eventuellt kan man hitta en latmask, det är säkert sant, men jag tycker att de generellt är ganska skarpa och har egna ideér. Måste ju bli ännu besvärligare att hantera om de ovanpå det inte vill arbeta.
Tyvärr finns det ju väldigt mycket rottisavel utan stamtavla dvs fulavel.
Har två kennlar i min närhet. Tycker de hundarna är slöa soffpotatisar även att den ena påstår sig avla och träna mot IPO och försöker importera blod. Mött många trevliga mentalt men skärpa och arbetslust...njää.
Dock är väl hälsan inte den bästa.
 
Jag vet inte, jag tycker aldrig jag träffar en trevlig rottis i samhället. Eventuellt kan man hitta en latmask, det är säkert sant, men jag tycker att de generellt är ganska skarpa och har egna ideér. Måste ju bli ännu besvärligare att hantera om de ovanpå det inte vill arbeta.
Jag har sett flertalet rottisar inne i rastgården I stan och dom lallar runt som vilken labbe som helst bland främmande hundar och människor. Kanske unga eller lite udda rottisar dock, blir själv lika förvånad varje gång.
 
Jag ville själv ha en rottis när jag var yngre, så jag har spanat in dem en del, och min erfarenhet av rasen är att oavsett om man får en slöare variant eller en riktig arbetsmaskin så är det hundar med mycket egna åsikter och en del skärpa som de kan ta till när de tycker att något inte passar. Och hos de fulavlade så är det inte sällan så att de har mycket attityd men inte de andra egenskaperna som ska balansera upp den, och blir väldigt svårstyrda. Verkligen inget jag skulle rekommendera till en novis. Det här med att de skulle vara som typ som showlabbar med tantecken nuförtiden är inget jag känner igen.
 
Jag ville själv ha en rottis när jag var yngre, så jag har spanat in dem en del, och min erfarenhet av rasen är att oavsett om man får en slöare variant eller en riktig arbetsmaskin så är det hundar med mycket egna åsikter och en del skärpa som de kan ta till när de tycker att något inte passar. Och hos de fulavlade så är det inte sällan så att de har mycket attityd men inte de andra egenskaperna som ska balansera upp den, och blir väldigt svårstyrda. Verkligen inget jag skulle rekommendera till en novis. Det här med att de skulle vara som typ som showlabbar med tantecken nuförtiden är inget jag känner igen.
Finns det verkligen arbetsmaskiner i rasen numera? Jag har inte sett någon som har orkat hålla motorn igång i IGP eller brukset utan att tryta och gå ner sig. Inte ens av sk Tyska arbetande linjer. Och jag har sett en hel del av dem.
Det känns som en nål i en höstack att hitta en sån Rottis. Bitarbetet kan de göra jättebra och vissa kan plocka hyffsade poäng i spåret men i lydnaden har jag nog aldrig sett en enda som behållt energin och drivet genom hela programmet.
 
Fasen vad bra att du är ärlig mot dig själv och skriver ner vad du faktiskt (troligtvis) kommer orka med!
Eftersom du inte provat så många olika grenar skulle jag om jag va du se till att få testa på innan beslut om ras fattas.
Jag är lite som du och tänker att jag ska göra massor av olika saker men sen har jag en tendens att snöa in totalt på en max två grejer och har haft ren tur att mina hundar älskat samma som jag (lydnad/drag).
Eftersom du vill testa olika grenar men samtidigt verkar va deprimerad tycker jag att du inte ska kolla på bruksraserna (som du själv skriver) utan börja med nått mer light och sen köpa fler hundar om du känner att det finns tid och energi till fler om ett par år.
Nu stämmer de inte in på önskad storlek men jag tänkte direkt på dansk-svensk gårdshund. Kanske går helt bort pga storleken men en vettig DSG hänger med på att testa det mesta för att sen värma ditt knä i soffan under deppigare perioder 😍

ang att jobba med hund förstår jag det är en dröm och sånna ska man ibland följa, ibland kan det va bättre att hitta ett jobb där du kan jobba sånna tider (OB) att du inte behöver jobba så många dagar och därmed kunna ägna mycket fritid åt ditt intresse.
Om du tex jobbar några nätter/kvällar i veckan (brukar va enklare att få hundvakt då) kan du engagera dig i närmaste brukshundsklubb och va instruktör där eller liknande.
Hihi tack :D Ja jag får börja med något light och sen köpa fler om det blir så. Dansk svensk gårdshund ska jag kolla upp! Om de passar så spelar storleken ingen roll egentligen, jag kan ju köra drag med Åke. :)
 
Förutom pälsen så tycker jag en storpudel låter perfekt för dig dom tillhör grupp 9 men är jäkla fräsiga och arbetaglada när man vill men blir inte understimulerade av att leva sällskapshundsliv en vecka. Många kör drag med sina storpudlar,särskilt hanarna är riktigt rejäla hundar.
Har kollat lite på storpudel men det är ju pälsen.... Annars så låter dem nästan perfekta. Men man kan ju lämna in hunden och få den klippt, kanske ska kolla upp rasen lite mer ändå :)
 
Ett yrke som kanske inte alls är vad du tänkt dig, men jag slänger in ett förslag i alla fall: djurvårdare eller djursjukvårdare?
Här: https://djur.jordbruksverket.se/amn...djurvardare.4.510b667f12d3729f91d8000103.html
Kan du läsa mer om de båda yrkena.

Visst, det är inte bara hundar, men det är jobb där man får jobba med hundar och andra djur.
På kvällarna kan du säkert hålla kurser som instruktör när du kommit så långt i din egen träning.

Lycka till! ⭐
Har inte alls tänkt på de yrkena men ska genast kolla upp, tack för tipsen :D
 
Har kollat lite på storpudel men det är ju pälsen.... Annars så låter dem nästan perfekta. Men man kan ju lämna in hunden och få den klippt, kanske ska kolla upp rasen lite mer ändå :)
Allt är relativt. Jag är så jäääävla, ursäkta mig, trött på att få spotta ut tollarhår överallt hela tiden. Gud vad jag önskar att de inte fällde, då hade rasen varit perfekt. Tänk om det var så enkelt att man bara behövde klippa :angel: (Min rädsla för fällande hundar är nu enorm, även om jag vet att tollarna ibland är extrema och jag gillar inte korthårsfällningar heller som sätter sig som stickor i fötterna) :cool:
 
Finns det verkligen arbetsmaskiner i rasen numera? Jag har inte sett någon som har orkat hålla motorn igång i IGP eller brukset utan att tryta och gå ner sig. Inte ens av sk Tyska arbetande linjer. Och jag har sett en hel del av dem.
Det känns som en nål i en höstack att hitta en sån Rottis. Bitarbetet kan de göra jättebra och vissa kan plocka hyffsade poäng i spåret men i lydnaden har jag nog aldrig sett en enda som behållt energin och drivet genom hela programmet.

Vi har ett par riktigt fina rottisar på vår klubb som arbetar på ordentligt. Men det är förare som "alltid" haft rottis, så de vet väl vad de ska leta efter, och båda har t ex deltagit på SM. Tycker de är trevliga men jag kan gott tro att det är svårt att hitta sådana hundar idag, med tanke på aveln.
 
Har kollat lite på storpudel men det är ju pälsen.... Annars så låter dem nästan perfekta. Men man kan ju lämna in hunden och få den klippt, kanske ska kolla upp rasen lite mer ändå :)

Jag håller med @machafuko , att ha fällande hundar kan innebära mer jobb än att "bara" klippa regelbundet. Jag har tre corgis och det är verkligen hår överallt. Hundhår i smöret till frukosten är standard. Men jag har hellre dubbelpälsade än korthåriga, om man ska se till både fällning och funktion.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 774
Senast: NOC14
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp