Rasen med minst jakt?

Beror på vad som menas med jaktlust, jaktlust att använda vid praktisk jakt eller den typen av jaktlust som bedöms på MH och liknande.

Har nu första stövaren som har den typ av jaktlust som bedöms på MH men alla har ändå varit hyfsat till bra jakthundar men jakten har inget med synintryck att göra.
Vet inre hur många gånger jag har mött en hare alldeles vid sida av vägen men hunden bryr sig inte om inte vinden ligger mot oss, kan oxå hända att hunden vill jaga några hundra meter bort där haren korsat vägen.
 
Den Coton de Tuléar min familj hade när jag växte upp jagade inte en enda levande varelse i sitt 13-åriga liv. Tror aldrig han överhuvudtaget tänkte tanken att möjligheten fanns att springa efter ett annat djur som sprang (undantaget annan hund som han lekte med).

Nu har jag två bolonka, också från grupp 9 och så kallade golvmoppar. Den ena tittar inte ens efter vilt om de springer upp precis framför honom, den andra tycker om att springa efter allt som rör sig...
 
På fikat igår pratade vi om hundar som inte är lika vargar, och frågan om vilken ras som har minst jaktinstinkt kom upp. Och jag insåg att jag har ingen aning! (Jag gissade på Afghan, men sen kom jag på att det kanske är en vinthund, och de är väl åtminstone springa-efter-byte-intresserade?) Så nu behöver jag veta, så att jag kan glänsa på nästa fika. ;)
Är det en någorlunda vettig afghan så har de stark jaktlust! Och yes, de är vinthundar, och vinthundar är inte bara "springa efter byte-intresserade" utan "springa efter byte och döda det själva-tokiga" :p Sedan är det klart, många vinthundsraser idag är uppdelade i utställnings- och ursprungsvariant, så även afghaner. Men med utställningsafghanerna handlar det mer om att de inte kan jaga på ett vettigt sätt (pga kroppskonstruktion och päls) än att de inte vill.
 
Typ allt i rasgrupp 9 och typ inget i rasgrupp 3 :D

(yorkie kanske undantaget)
Min tibbe terrier (rasgrupp 9) har en hyfsad portion jaktlust. Han skulle dra på vilt om han fick möjligheten och det är rena skickligheten från mattes sida att han inte klippt några råttor ännu, trots kopplet.
 
Det verkar som om jag får säga mops på fikat. ;) Jag är med på att man definierar "jakt" på olika sätt, spontant tänker jag på att dra efter vilt, men det är intressant att ta del av andras definitioner också. Vår hund är tex inte ett dugg intresserad av att springa efter saker, eller kampa, men drar som en avlöning om det kommer vilt i närheten.
 
Mina Shih tzus har iaf haft jaktlust. Dragit efter både rådjur och hare :)
Vet en shih tzu som älskar att jaga stora fåglar. Hon springer över flertalet åkrar efter dom innan hon vänder tillbaka :) harar brukar hon tappa bort snabbare, men visst tycker hon det är roligt att jaga dom trots att hennes kropp inte får upp ens i närheten av hararnas fart.
 
Beror på vad man menar med jaktintresse. Jaktegenskaper kommer ju till uttryck på många olika sätt.
Min border collie är ingen jakthund, men vallningen är ett renodlat jaktbeteende. Men de är sällan särskilt intresserade av vilt.

Vinthundar är inte heller jakthundar idag utan hålls som sällskapsdjur. Men det är mycket svårt att ha dem lösa eftersom de går in i jakt på synintryck av mindre djur.

Siberian husky är ett annat exempel på rad som trots att den är en draghund, är ökända kattdödare och den generella rekommendationen verkar vara att en husky bör hållas kopplad när den inte är i arbete eftersom den drar på både syn- och lukt.

Sen finns det många jaktintressen som vi kanske inte tänker på som att de har någon koppling till jakt alls, men ändå är de fullt nödvändiga egenskaper hunden måste kunna ha för att vara träningsbar inom bruks, sport och tjänst. Nyfikenhet och drift att följa ett doftspår till exempel går att förfina genom dressyr, men hade varit ett hopplöst projektet om hunden saknade driften att från början vara intresserad av att följa ett doftspår. Och att förfölja jag ett doftspår är i grunden ett jaktbeteende.

Sporthunden hade sannolikt varit svårtränad om den inte hade någon kamplust. Att slita och dra är i någon mån ett jaktbeteende.

Även de mest utpräglade sällskapsraser har någon form av jaktintresse. Om det så bara är att förfölja/jaga en kastad boll.

Så den ras som har allra minst ointresserad av jakt är förmodligen en hund som också är helt ointresserad även av såna saker. Om man drar det till din absoluta spets. Ett extra trist och halvdött exemplar av en sällskapsras med dåligt fungerande fysik?
 
Mina Shih tzus har iaf haft jaktlust. Dragit efter både rådjur och hare :)

Vet en shih tzu som älskar att jaga stora fåglar. Hon springer över flertalet åkrar efter dom innan hon vänder tillbaka :) harar brukar hon tappa bort snabbare, men visst tycker hon det är roligt att jaga dom trots att hennes kropp inte får upp ens i närheten av hararnas fart.

Visst har det skett att de tagit några skutt efter harar/fåglar och dylikt, men de ger ju upp oerhört snabbt. Det definierar iaf inte jag som någon direkt "jaktlust". :)
 
Vet en shih tzu som älskar att jaga stora fåglar. Hon springer över flertalet åkrar efter dom innan hon vänder tillbaka :) harar brukar hon tappa bort snabbare, men visst tycker hon det är roligt att jaga dom trots att hennes kropp inte får upp ens i närheten av hararnas fart.
Upplys gärna den hundägaren om att hundar inte får jaga efter vilt sådär hur som helst - det spelar ingen roll om de inte kommer ikapp viltet eller inte!
 
Vinthundar är inte heller jakthundar idag utan hålls som sällskapsdjur. Men det är mycket svårt att ha dem lösa eftersom de går in i jakt på synintryck av mindre djur.
Jaså... Det vet nog inte alla vinthundar.
zenyatta7.35112348_std.jpg
 
Vild gissning, men @Pipleksak utgår nog från svensk kontext. Vi har trots allt många raser i landet som inte längre används till det den är skapt till.
Visst är det så, men tex hunden på bilden har svensk saluki i stamtavlan och i Norden finns ett stort antal saluki som är importerade från ursprungsländerna, där de fortfarande används i jakt. Det händer också då och då att salukis rymmer från sina ägare och fångar tex hare. En vän till mig var tex ute och gick med sina salukis, en lyckades komma ur sin strypkedja(!) när en hare dök upp och kom senare tillbaka med den i munnen... Det är då en hund som aldrig innan fått möjlighet att jaga, inte ens sprungit på lure coursing, inte har hundar från ursprungsländerna i stamtavlan, inget sådant.

Jag är fullt medveten om att de inte används i praktisk jakt i Sverige, men att skriva att de är "sällskapshundar" ger tyvärr helt fel vibbar till väldigt många människor. Det ÄR viktigt att betona att de här hundarna i de flesta fall fortfarande är fullt kapabla att springa ikapp och ha ihjäl vilt, och inte bara små harar och kaniner utan även större vilt som tex rådjur. Får folk en förskönad bild av raserna så ökar risken att de sedan köper hund som inte passar dem, alternativt stödjer oseriös avel där uppfödarna avlar mot hundar med så lite jaktlust som möjligt. Tyvärr finns sådana uppfödare och det är inte rastypiskt med en vinthund som inte jagar. Inte heller brukar de mest hälsosamma hundarna hittas hos utställningslinjerna, så det finns verkligen ingen anledning alls att stödja sådan avel. Vill man inte ha en hetsjakthund, då ska man inte köpa vinthund.

(och sedan, en stor andel av vinthundarna får jaga även i Sverige. Visserligen på konstgjort byte, men man ser ändå att instinkten, beteendena m.m. finns kvar)
 
Visst är det så, men tex hunden på bilden har svensk saluki i stamtavlan och i Norden finns ett stort antal saluki som är importerade från ursprungsländerna, där de fortfarande används i jakt. Det händer också då och då att salukis rymmer från sina ägare och fångar tex hare. En vän till mig var tex ute och gick med sina salukis, en lyckades komma ur sin strypkedja(!) när en hare dök upp och kom senare tillbaka med den i munnen... Det är då en hund som aldrig innan fått möjlighet att jaga, inte ens sprungit på lure coursing, inte har hundar från ursprungsländerna i stamtavlan, inget sådant.

Jag är fullt medveten om att de inte används i praktisk jakt i Sverige, men att skriva att de är "sällskapshundar" ger tyvärr helt fel vibbar till väldigt många människor. Det ÄR viktigt att betona att de här hundarna i de flesta fall fortfarande är fullt kapabla att springa ikapp och ha ihjäl vilt, och inte bara små harar och kaniner utan även större vilt som tex rådjur. Får folk en förskönad bild av raserna så ökar risken att de sedan köper hund som inte passar dem, alternativt stödjer oseriös avel där uppfödarna avlar mot hundar med så lite jaktlust som möjligt. Tyvärr finns sådana uppfödare och det är inte rastypiskt med en vinthund som inte jagar. Inte heller brukar de mest hälsosamma hundarna hittas hos utställningslinjerna, så det finns verkligen ingen anledning alls att stödja sådan avel. Vill man inte ha en hetsjakthund, då ska man inte köpa vinthund.

(och sedan, en stor andel av vinthundarna får jaga även i Sverige. Visserligen på konstgjort byte, men man ser ändå att instinkten, beteendena m.m. finns kvar)

Jag kände en familj som fick veta av grannarna att nästa gång de såg deras afghan lös så skulle de skjuta den, den rev nämligen rådjur mycket framgångsrikt.

Nu läser ni dock inlägg som fan läser bibeln. :) Ingenstans har jag påstått att jaktlusten skulle vara mindre hos vinthundar idag för att de i Sverige främst används som sällskapshundar. Men vi använder inte vinthundar till praktisk jakt i Sverige, eftersom den formen av jakt helt enkelt är förbjuden. Givetvis finns instinkterna kvar ändå. Det har faktiskt varken jag eller @Pipleksak påstått annorlunda, så det är inte schysst att försöka påskina att vi skulle ha menat att jaktlusten hos vinthundar är låg för att de i Sverige främst används som sällskapshund. Det har åtminstone jag aldrig påstått.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 081
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
491
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp