Rasförslag

S

Syrsa

Jaha, så är jag som jag är och tänker redan på nästa hund. Inte förrän om minst 2 år, men eftersom jag är nyfiken på andra raser tänkte jag börja fantisera redan nu, så att jag hinner undersöka alla förslag noga och hitta rätt uppfödare och föräldrar. (Jag vill ha fyra hundar innan jag är nöjd.)

* Jag vill ha en större hund, gärna riktigt stor, men det är inget måste.

* "Med på allt", det vill säga att den inte får bli olycklig om den inte får göra något specifikt (valla/jaga/annat). Naturligtvis tänker jag aktivera den och finna vad vi gemensamt tycker är roligast, men jag vill kunna erbjuda den ett aktivt och lyckligt liv även om området vi bor i (kommer att flytta ett par gånger i våra liv) inte kan erbjuda just en specifik sak.

* Familjehund, inte enmanshund.
* Inte alltför långhårig, men lite päls vill jag ha att gosa fingrarna i och borsta!
* Rasen får gärna vara känd för att vara följsam, "will to please", alltså inte en ras som helst tänker "trodde du ja! Jag gör väl som jag vill!".
* Inte skarp.
* Frisk ras.
* Vänlig.

Vad tror ni, finns det något som passar in i mina högt ställda krav?
/Syrsa
 
Sv: Rasförslag

Åh, det där låter som beskrivning på hund som jag skulle vilja ha om något år, fast jag vet inte heller vilken ras jag vill ha än. Fast, jag behöver inte så jättemycket "will to please" bara den har lite mer av den varan än en "vanlig vinthund". Inte heller gör det något om hunden är enmanshund... (Äh! Jag får skaffa mig en lite följsammare variant på vinthund... :p)

Ska bli intressant att se vad du får för förslag.
 
Sv: Rasförslag

Nä, den måste inte ha supermycket will to please, men jag skulle inte orka med en hund som kategoriskt sket i att jag existerade. Följsam, men får ju inte vara en robot!

/Syrsa
 
Sv: Rasförslag

Golden såklart! :D

Väldigt kontaktsökande, och massor med will to please.
Lugna och trevliga utomhus, aktiva och roliga utomhus.

Vår är världens goaste, med mysig päls och älskar att bli ompysslad.

Eftersom det är en rätt allroundhund så har vi inte ens bestämt vad vi ska göra med vår lilla tjej.
Men lydnad och viltspår är en tanke.
Och om höfterna visar sig vara OK ska hon få dra iaf mig på skidor nästa vinter. :p

Kan tänka mig att mentaliteten kan vara rätt lik din nuvarande hund lite lugnare möjligtvis. Spaniels och retrievers ska ju påminna lite om varandra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rasförslag

Du beskriver min borzoi:laugh: Men om alla borzoier är sådanna kan jag inte svara på, vinthundar är väl inte jättekända för att vara så 'will to please' men som alla är dem individer! Och redan i valpkullen kunde jag se att idéfix hade det i sig, han är otroligt kontaktsökande och jag kan ha honom lös :)

-DEM ÄR STORA
-Pälsen är lagom lång, vågig och silkespäls, jag borstar aldrig! Behöver ej klippas.
-Knähundar av stora mått, lugna inomhus.
-kärvänliga
-inga rasbundna sjukdomar!!!
-behöver inte någon extrem aktivering förutom massor av motion förstås.

Men som sagt, känner ju bara en individ! Jag ska säkerligen köpa en till borzoi som nästa hund, redan nervös för att den inte kommer vara lika 'lätt' som den jag har nu. får så mycket gratis av idefix:D

Sen tror jag kontaktsökandet hos en hund är mycket träning också. positiv förstärkning i ung ålder, och några kilo godis och du får en hund som älskar att vara nära dig;)
 
Sv: Rasförslag

Ja det känns som det stämmer på beskrivningen. Det blir nog min näsa hund :love:
 
Sv: Rasförslag

-inga rasbundna sjukdomar!!!

Samtidigt så står borzoien på en lista över hundraser som pga hälsoskäl ska hållas ett extra öga på av utställningsdomare pga just hälsoskäl ;)
Fast iof, det är pga bettfel som gör att tänderna i underkäken inte riktigt får plats, vilket nog inte kan räknas in som sjukdom.
 
Sv: Rasförslag

Fast Golden är ju inte direkt den friskaste rasen man kan hitta, även om den stämmer in på många andra aspekter.
 
Sv: Rasförslag

Vinthund, storpudel, flat och golden.

Hum...

Golden har jag många i bekantskapskretsen och de har en tendens att bli lite för tokglada ibland. Några av dem blir rent burdusa i de sammanhangen (kan bero på uppfostran snarare än ras också, iofs...) Annars är ju golden en golden...fina hundar, gillar särskilt de mörkare/rödare färgtonerna.

Flattar eller storpudlar känner jag inte några, men det är ju absolut värt att kolla upp!

Vinthundar är så vackra, men jag är liksom rädd att de ska gå sönder. (Löjligt av mig, jag vet!) Drömhunden när jag var liten var en cremefärgad saluki (Det du, Red_Chili! Det visste du inte om mig!)


Jag tar gärna emot fler rasförslag! Och det måste inte passa 100% med alla kriterierna. Om något inte stämmer helt så kanske någon annan egenskap väger upp istället!

Tack för hjälpen!
/Syrsa
 
Sv: Rasförslag

Leonberger?

Som hos alla tunga raser får man dock se över HD-statistiken innan man väljer kennel/avelsdjur/valp.

Är själv uppvuxen med sådan.
 
Sv: Rasförslag

Vinthundar är så vackra, men jag är liksom rädd att de ska gå sönder. (Löjligt av mig, jag vet!) Drömhunden när jag var liten var en cremefärgad saluki (Det du, Red_Chili! Det visste du inte om mig!)

Det visste jag inte :p Då har vi haft samma dröm - fast jag har förverkligat min :love: (nu drömmer jag istället om att 2-3st samtidigt...)
Och ja, vinthundarna går sönder. Whippar verkar få småsår hela tiden. Min valpis får sår runt klor och mellan trampdynorna när hon springer i snö osv. Några allvarligare skador är nog däremot inte allt för vanligt och de är tåliga hundar :D

Jag har kollat lite på schnauzer - kanske något för dig att kolla på också?
 
Sv: Rasförslag

Jag har kollat lite på schnauzer - kanske något för dig att kolla på också?

Ja, det fanns en schnauzer på valpkursen. Det var fart i den - kan man säga! Härligt fin hund!

Min sambo är sugen på Rottweiler. Jag tycker det är fantastiskt vackra hundar, men är lite tveksam till om jag skulle klara av en så "stark" ras.
Då kontrar han med en Entlebucher...och jag går och lägger mig!

Leonberger är underbara hundar! Tycker jag, men inte sambon. *suck* Han tycker de är FÖR stora (Inte jag!!! Fin storlek!).

Hur stämmer irländsk varghund in på mina kriterier? Jag har bara hälsat helt kort på en en gång. Snällare får man nog leta efter, men det var ju EN, i 30 sekunder. Men den gjorde ett bestående intryck, det får jag säga.


/Syrsa, med en fjärtande Keo vid fötterna. *skunk*
 
Sv: Rasförslag

Fåsenu, varghunden mot dina kriterier: (Som jag uppfattat den, efter att ha träffat ca 3-4 st, mött en drös vid utställningar/lure coursing och läst en del om dem)

* Jag vill ha en större hund, gärna riktigt stor, men det är inget måste. Ja :p

* "Med på allt", det vill säga att den inte får bli olycklig om den inte får göra något specifikt (valla/jaga/annat). Naturligtvis tänker jag aktivera den och finna vad vi gemensamt tycker är roligast, men jag vill kunna erbjuda den ett aktivt och lyckligt liv även om området vi bor i (kommer att flytta ett par gånger i våra liv) inte kan erbjuda just en specifik sak. Jag har träffat en varghund som de tränar lydnad med - och den är faktiskt duktig, men jag uppfattar varghundarna som lugna "små" gosebjörnar ungefär som verkar ta det mesta med ro.

* Familjehund, inte enmanshund. Verkar tycka att många är helt ok.
* Inte alltför långhårig, men lite päls vill jag ha att gosa fingrarna i och borsta! Tja, du ser ju själv :p
* Rasen får gärna vara känd för att vara följsam, "will to please", alltså inte en ras som helst tänker "trodde du ja! Jag gör väl som jag vill!". Det är den nog inte känd för, men jag tror med de flesta vinthundar att om man redan från start tränar lite med dem och lär dem att det lönar sig att "träna" /"lekträna" så kan man få en ganska förig hund.
* Inte skarp. Är den inte.
* Frisk ras. Hjärtproblem, HD och så var det nog något mer.. De flesta varghundar blir inte speciellt gamla och finns med på någon lista över mest sjuka raser som jag såg för ett tag sedan - men det verkar gå åt bättre håll om man läser vad rasklubben skriver.
* Vänlig. Jaa :D
 
Sv: Rasförslag

Är det på samma sätt med hjorthundar? (fast du kanske inte stött på dem lika mycket iaofs.. :D )

voltigehoppare som också gillar stooora hundar :love:

ts:

har flat själv och de stämmer väl in på det mesta av det du skriver. Förutom storleken och att vissa kan bli lite flamsiga kanske. Annars har du en väldigt glad och trevlig hund som aaaaaavvgudar sin matte :)
 
Sv: Rasförslag

Har träffat nästan lika många hjorthundar och får jag bara tid, pengar och allt det där så är jag galet sugen på att skaffa mig en egen :love: :angel:
Jag har t.o.m. drömt på nätterna flera gånger (brukar gå i perioder) att jag har en hjorthund med mig på promenader..

Min uppfattning av dem är att de är något livligare än vargarna. Vad jag vet så ska de även vara friskare, men jag skulle inte bli förvånad om det skulle finnas någon rasbunden sjukdom där.

(förresten, titta här så får du se bilder på en ursöt hjorthund som jag träffade i somras :p http://Changrila.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1217973601&id=248927935)
 
Sv: Rasförslag

vilken läckerbit! :d

och vilka superfina bilder öht! härligt med en sån mixa av raser :) och ååååh bernhard hade vi när jag va liten, det första mina päron gjorde när de fick hem mig från bb var att sätta ner mig och stor dreglig 75-kilo bernard. därifrån storhunds längtan finns kanske :angel:

har ju för tillfället en flat-tik av mindre storlek (som nyligen opererades för magomvridning, vet att du såg den tråden :D) och liten olycka: 50% eng. staffe 25%golden 25%labbe. jobbarkompisens tik som stack på äventyr med blandras-snubbe och jag skulle absoluuut inte ha nån, en blandras usch och fy :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 071
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 708
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp