Rasfunderingar

Sv: Rasfunderingar

Som sagt så gör jag inte mycket med mina hundars pälsar alls, förutom då när dom klipps, vilket varierar mellan varannan varfjärde månad. Min ser ut såhär när han får "lång" päls, den lilla alltså:

Och det ser ut ungefär såhär när han är nybadad och fönad inför klippning

Så det beror ju på vilken variant man gillar bäst, men för oss som är ute i skogen fungerar det alldeles utmärkt, men jag kanske har haft tur och har två hundar med väldigt lätta pälsar?

Har en mellanpudel på 13 månader, hane.

+ Lättlärd
+ Alltid glad
+ Fäller inte
+ Skäller inte
+ Clown

- Måste klippas ofta (Jag klipper ca: 1 gång i månaden)
- Kan bli alldeles för ivrig

Det är himla roligt att ha en pudel! Det tar aldrig slut energi i dom, men dom blir ändå inte som förbytt om de endast får kisspromenader 1-2 dagar. Mentala aktiveringen skulle jag säga är hög, annars hittar dom på saker själv. Kan dock ta ganska illa vid sig vid tillrättavisningar, men återhämtar sig dock väldigt snabbt ;)

Jag borstar min hund knappt en gång i veckan, men då har han ganska kort päls just nu. Nu när han ska få längre päls så kommer jag kanske måsta borsta honom 3-4 ggr i veckan. Men det är det värt! Dammsugaren står ju mestadels i städskrubben ;)

Nyklippt: (Klipper själv, så det blir inte så snyggt alla gånger ;))
31531871.jpg

Som sagt, alltid glad:
31382994.jpg

Tja bland pudlarna finns det ju många olika färger att välja bland, tänk dock på att det inte är färgen som är det viktiga.

Ännu en fördel med pudel är ju alla olika frisyrer som man kan ha på dom, vilket om man som jag gillar variation alltid tycker är kul :) Jag klipper också min själv, och det är riktigt roligt faktiskt! Det är ju dock inte alltid det blir jättebra, men på det stora hela brukar han se ok ut när jag lägger ner lite tid och hjärta på det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 647
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 765
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 059
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 393
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka