Rasfunderingar

Sv: Rasfunderingar

Jag har en alldeles underbar jaktgolden på 1½ år. Min uppfödare finns även här på buke, vi får se om hon hittar hit.
Jag hinner inte skriva just nu men om du använder sökfunktionen på "jaktgolden" så har jag skrivit om rasen i de flesta trådar. :)

Återkommer!

Iver

knapp

Av de raser som du funderade på så är ju jaktgolden den absolut snyggaste, såklart :angel:

Här har du min grabb:

Anna079.jpg

Det håller jag med om:love: Superfin din:laugh: Även om ja ju försöker att inte gå efter utseende för mkt, men gillar verkligen jaktisens=D

puttputt:laugh:

Möjligtvis inte någon med Pudel eller Shih Tzu erfarenhet här kanske? (självklart även de andra såklart)

Jag hörde att det frågades efter mig här;) Det är jag som är uppfödare till Lilljessicahs Iver, och just nu har jag faktiskt 5 jaktgolden här hemma. Jag har varit dålig ett tag, i flera månader faktiskt, så mina hundar har i stort sett inte tränats alls på länge. Men de klättrar inte på väggarna för det, och det är det jag tycker är så skönt med dem - de är alltid med på noterna så fort det ska göras något, men de blir aldrig stressiga om man inte kan/vill träna på ett tag. Det här är lite olika beroende varifrån man köper sin jaktgolden, skulle jag vilja säga - en del föder upp hundar som har svårare att koppla av.

Jag vill egentligen inte prata så mycket om andras jaktgolden, så nu talar jag enbart om mina hundar här; de är mjuka, enormt lyhörda, otroligt samarbetsvilliga - och framförallt GLADA! De är ren fröjd att leva och träna/tävla med - och man behöver inte träna i timtal varenda dag... ett eller ett par rejälare träningspass i veckan (jakt, sök, spår eller vad man nu vill göra) och lite lydnad och småträning under promenaderna räcker bra. Hellre kvalitet än kvantitet när det gäller träning, anser jag;)

Här är en liten film på min äldsta hund, filmad förra sommaren då hon var 10 år... hon fyller 11 i morgon och är fortfarande likadan:D

http://www.youtube.com/watch?v=Us65YaGNU1Y

fortsättning på filmen, Boogie ville ju också vara med*asg*

http://www.youtube.com/watch?v=fUirmIc6GnI&feature=related

Senast ändrad:

De verkar underbara ju:laugh: Att de inte klättrar på väggarna av mindre aktivitet ibland vore ju jätteskönt (där jag tvekar mest), men som du beskriver det låter det alldelles lagom, och så glada och samarbetsvilliga:D

Roligt klipp, verkligen jättelydig=D Får man fråga hur länge det tog innan hon lärde sig det?^^

gå fot eller vad ni kallar det:angel:eller gjorde hon det av egen vilja?:D

EDIT: fritt följ såg jag att det stod nu, men inte helt frivilligt väl? menar det måste väl vara inövat. Väldigt fina och duktiga vovvar du har iaf:D:love:

Senast ändrad:

Hahaha... jasså, du menar så... jo, nog är det frivilligt, på så sätt att de får lära sig att om de går sådär fint när jag säger "fot" så får de beröm - men sen har man såklart krav på att de inte får hålla på med något annat under tiden;)
Tack för de vänliga orden om mina hundar:bow:

http://www.youtube.com/watch?v=Us65YaGNU1Y[/URL]

fortsättning på filmen, Boogie ville ju också vara med*asg*

http://www.youtube.com/watch?v=fUirmIc6GnI&feature=related

Men herre jösses vad söta dom är.
Det är så roligt att se hundar som är så glada, speciellt när de får jobba :love:
Jag börjar bli mer och mer kär i rasen, har alltid tänkt att Goldens är tråkiga svensson hundar, men jaktmodell är ju så mycket mer och verkar så rolig att jag vill ha en egen någon dag.

Jag har pudel, 2 st en mellan och en stor.

Det är en väldigt allroundhund, som passar till det mesta. Det går alldeles utmärkt att ligga i soffan några dagar, även att vara ute och hålla igång i timmar, gå långa promenader, spåra, träna lydnad, agility eller annat. Mina är aktiva sällskapshundar, vi tränar lydnad, är och nosar lite på agilityn, vi är ute och spårar, den stora söktränas även lite grann och tja, vi har bara allmänt roligt!

En fördel är att dom inte fäller, vilket gör att min allergiska sambo inte behöver må dåligt hemma utan det fungerar väldigt bra :)

Båda grabbarna

Jag har också en mellanpudel på nio månader. Tycker han har alldeles perfekt storlek, går att lyfta upp och får plats överallt, men inte så liten så han försvinner :) 38 cm i manken var han sist vi mätte tror jag och väger ynka sju kilo (han borde väga åtminstone nåt kilo till).

Dexter är verkligen min ögonsten, roligare, snällare, trevligare hund får man leta efter faktiskt! Han hänger med bra på promenader och annan aktivering, men kan också ta det lugnt. Han brukar följa med mig till jobbet (äldreboende för dementa) ibland, och han klarar av de dementa superbra fast de beter sig lite konstigt ibland.

Sen är ju pudlar kända för att vara lättlärda också, vilket är riktigt skönt faktiskt! Jag bestämde mig förra veckan för att lära Dexter "gå åt sidan" (= han går över till min vänstra sida) vilket han lärde sig andra gången jag sa "gå åt sidan" :D

Trött liten pudel
39662_429300190944_740090944_4902750_7422077_n.jpg

Jo just det, om du vill ha tips på uppfödare kan jag gladeligen rekommendera kennel Cachas där Dexter kommer ifrån. Supertrevlig uppfödare och hundar, jag är så glad att det blev en hund just därifrån!

Shit va duktiga dom är! Vilket fokus! Vilka fina vovvar!

Jag har en storpudel, det är min första, han är bara 4 månader och jag har bara haft honom i snart 4 veckor så jag är väl inte den mest tillförlitliga källan ;)

Men anledningen till att jag valde just pudel är att jag vill ha en hund att jobba med men ingen ren bruksras då jag inte riktigt hur mycket det innebär och om jag har kunskapen till det. Pudeln känns lite mer förlåtande och har inga problem med att ligga på soffan en dag samtidigt som man kan göra lite av varje med den. Jag ska testa på att tävla i lydnad med min tänkte jag. Men även testa lite agility och lite spår. Det är ju en stor hund så den kräver ju viss motion men inget extremt.

Min lille grabb är extremt lättlärd men har en egen åsikt. Man får lite förtjäna hans samarbete. Kastar man nåt och vill att han ska hämta det så får man lite svaret "vill du ha den så hämta den själv" :p Men får man honom med sig så är han beredd att göra vad som helst för en.

Det är väldigt glada och trevliga hundar, vaktar en del, kan hoppa över staket i 1,40 meters klassen från stillastående ;) De jag har träffat har verkat lite utav enmanshundar och lite egna i sättet. De rusar liksom inte fram till folk flåsandes med en boll i munnen utan kan sätta sig en bit bort och iaktta och filosofera.

De fäller inte vilket är grymt skönt men klipper man inte ner dom helt så kräver pälsen rätt mycket jobb.

+Emor och Saril

Fina bilder:laugh:. Just att de inte fäller är ju ett stoort plus, pälsvården är väl lite jobbig kanske men har tänkt att min ska vara nedklippt isådannafall. Svårt att veta om man vill ha en mellan eller stor bara isådannafall, en stor mellanpudel vore idealet. Roliga och trevliga verkar de iaf vara pudlarna:) med lagom aktiverigsbehov.. men är de vaktiga? det trodde jag inte...

Mina skäller aldrig, eller ja, just nu har dom fått en knäpp och skäller ut andra hundar på promenader, men aldrig annars. Dom är inte det minsta vaktiga, och nu får jag väl säkert pudelfolket över mig, men jag tycker inte pälsen är jobbig. Båda mina har "skruvpäls" så den tovar sig inte utan bildar som små lockar, som inte tovar ihop sig, det blir helt enkelt bara långt. Så jag klipper mina lite då och då, senast idag. Med ett skär på 1,2 mm och sen bara raka över hela hunden går det fort och smidigt!

Min "lilla" är ju just det, en stor mellanpudel, han är 45 hög, den stora är en förstor storpudel, på 70 cm (rasstandarden säger 60, max 62) så mellanpudeln ser ju väldigt liten ut bredvid.

Här är en bild där man ser strl skillnaden lite bättre

Jag råkar dessutom har två väldigt olika exemplar. Den lilla accepterar iprincip ingen annan förutom mig och sambon, men det har att göra med hans bakgrund (omplacering) den stora däremot älskar allt och alla, skulle kunna ge iväg honom till vem som helst och han skulle tycka precis lika mycket om dom som om oss här hemma. Jag skulle kunna prata i timmar om mina fantastiska vovvar, för dom är verkligen otroligt roliga att leva med, dom ger oss många glada skratt här hemma var dag och jag skulle inte byta bort dom för allt i världen!

Jag har en pudelblandis (men nästan bara pudel) så jag skriver om henne ändå:)

Hon är en mellanpudel. Hon är jätte glad och rolig att träna med kvick och hänger med på allt. Vi promenerar 2-3 timar om dagen ungefär, hon är nöjd även om hon bara får promenader några dagar. Vi tränar och tävlar agility, lydnad tränar vi på hobby nivå. Är jag sjuk och bara ligger i soffan med henne nån dag, bryr hon sig inte så mycket. Visst ser man att hon är lite rastlös, det är överkommligt i alla fall. Fast om jag bara skulle vara lat och ligga i soffan hela dagen, skulle hon springar runt och klättra på väggarna.

Hon älskar nästan dyrkar dom hon känner väl. Men främlingar tycker hon inte om, det går bra så länge hon slipper direkt kontakten med att hälsa.

Pudelattack!! Pälsen ÄR jobbig! Du ska tycka det! :p:D

Pälsen är väl egentligen bara jobbig om man håller den i utställningsskick/lång? Jag hade själv tänkt klippa ner min men hans babypäls borstas igenom någon gång i veckan och håller sig super. Får se hur det utvecklas. Den berömda tovåldern kommer väl så småningom. :grin:

Den tiden jag lägger på pälsvård i dagsläget är iaf mindre än den jag fått lägga på dammsugning om jag haft en hund som fällt :D men som sagt, han har ju inte fått sin riktiga päls än

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 647
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 761
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 058
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 393
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka