Än så länge är det tyvärr inte olagligt med vissa åsikter, annars skulle ju hela SD suttit inne för sitt outtalade mål att avskaffa demokratin, rösträtten och kvinnors rätt till självförsörjning via arbete, samma gäller tyvärr rasistiska åsikter samt önskan om död över oliktänkande.
Nej det är inte förbjudet och även om man antagligen klarar att utläsa ur mina inlägg i den här tråden att jag inte håller med om sakinnehållet så tycker jag att det är tur.
För vem ska bestämma vilka åsikter som är godkända? Var ska gränsen dras för vad som är tillåtet att tycka?
Jo, jag tycker att man får ha vilken åsikt man vill. Däremot om man har åsikten att någon borde mördas, så får man ju inte se till eller uppmuntra att det händer.
Och om man tycker illa om judar så får man inte förfölja dem. Eller muslimer eller syrier eller norskar eller någon annan.
Ett problem kan ju vara att människor med olika åsikter (båda parter tänker jag nu) inte är tillgängliga för resonemang, argument och diskussion. Man hävdar sin åsikt och vill kväva uttryck av andra åsikter: det är problematiskt i mina ögon.
Själv tycker jag att den stora flyktinginvandring som skett till Sverige på kort tid är problematisk. Jag förstår att EU oroar sig för enorma mängder flyktingar som väller in från Syrien. Samhällsystem med ekonomisk struktur belastas och utmanas.
Men jag kan inte på något sätt tycka att det verkar orimligt att människor vill lämna Syrien så som läget verkar vara idag.
Jag hör ibland på jobbet en kvinna vara väldigt bitter gentemot välbemedlade flyktingar som hon träffade på/såg på en färja från Tyskland. Det var tydligen problematiskt att flyktingarna hade fina kläder och råd att äta gott.
Det är ju bara det att Syrien är ett kaotiskt land, varifrån både rika och fattiga flyr. Alltså: flyktingar kan ju också ha gott om pengar (och de som har det, bör försörja sig själva i stället för att uppbära dagsersättning, för att medlen ska räcka längre till dem som har största behovet, precis som jag får försörja mig själv och då räcker pengarna längre till dem som faktiskt inte har förmågan att försörja sig).