Rasism på jobbet

Att den terror och otrygghet vi nu ser i Europa är ett resultat av den flyktingpolitik som förts i Europa under de senaste decennierna.

Hur i hela friden får du ihop detta?

När det gäller det enorma antalet flyktingar från Syrien så har det varit inbördeskrig i Syrien i minst fem år. förhållandena verkar bli sämre och sämre.

Jag tycker snarare att det verkar som om de nu extrema flyktingströmmarna till och i Europa beror på terrorhandlingar och krigshandlingar i bland annat Syrien.

Jag kan absolut relatera till att stora flyktingströmmar kan leda till en otrygghet/osäkerhet eftersom man kan bli orolig för utvecklingen av ett lokalt samhälle; hur man ska kunna ta hand om så många flyktingar, vad konsekvenserna blir för de människor som redan finns i landet.

Men jag förstår inte hur flyktingarna eller flyktingpolitiken ska orsaka terrorangrepp.

I så fall har du inte tänkt till.

Det är ingen nödvändighet i ett samhälle att ha så stora kulturella skillnader att terrorism uppstår.

Men vem skulle bestämma vilka skillnader som är okej, och vart skulle gränsen gå?
Rent spontant känns det både värdelöst och verkningslöst att ge efter för terroristers syn, de skulle ändå hittat någon annan att hata.

Hur i hela friden får du ihop detta?

När det gäller det enorma antalet flyktingar från Syrien så har det varit inbördeskrig i Syrien i minst fem år. förhållandena verkar bli sämre och sämre.

Jag tycker snarare att det verkar som om de nu extrema flyktingströmmarna till och i Europa beror på terrorhandlingar och krigshandlingar i bland annat Syrien.

Jag kan absolut relatera till att stora flyktingströmmar kan leda till en otrygghet/osäkerhet eftersom man kan bli orolig för utvecklingen av ett lokalt samhälle; hur man ska kunna ta hand om så många flyktingar, vad konsekvenserna blir för de människor som redan finns i landet.

Men jag förstår inte hur flyktingarna eller flyktingpolitiken ska orsaka terrorangrepp.

Du får genom flyktinginvandringen in terrorgrupper som skaffar sig uppehållstillstånd och medborgarskap och etablerar sig i de europeiska samhällena. Därigenom blir det omöljligt att hindra dessa från att begå terrorbrott. Även om polisen hindrar en terrorist så slår nästa till.

Men vem skulle bestämma vilka skillnader som är okej, och vart skulle gränsen gå?
Rent spontant känns det både värdelöst och verkningslöst att ge efter för terroristers syn, de skulle ändå hittat någon annan att hata.

Hur många flyktingar vi ska ta emot är en fråga för väljarna.

Du får genom flyktinginvandringen in terrorgrupper som skaffar sig uppehållstillstånd och medborgarskap och etablerar sig i de europeiska samhällena. .

Nej.

Jag anser att flyktingar inte är terrorister.
Däremot har du säkert rätt i att en del terrorister utnyttjar flyktingströmmar till att lura sig in i olika länder med falska uppgifter.
Och visst, ska asylrätt och liknande bedömas för många människor så blir det säkert lättare att "slinka igenom".

Du får genom flyktinginvandringen in terrorgrupper som skaffar sig uppehållstillstånd och medborgarskap och etablerar sig i de europeiska samhällena. Därigenom blir det omöljligt att hindra dessa från att begå terrorbrott. Även om polisen hindrar en terrorist så slår nästa till.

Men är det inte klargjort att det är vanligast att det är infödda invånare som radikaliseras pga utanförskap i samhället, snarare än att det är redan "färdiga terrorister" som smyger med bland flyktingströmmarna?

Men är det inte klargjort att det är vanligast att det är infödda invånare som radikaliseras pga utanförskap i samhället, snarare än att det är redan "färdiga terrorister" som smyger med bland flyktingströmmarna?
Det är ytterligare ett belägg för att de senaste decenniernas flykting och migrationspolitik är orsaken till den terrorisn vi ser i Europa idag.

Hur många flyktingar vi ska ta emot är en fråga för väljarna.

Det kommer ju alltid finnas de som är emot en (1) enda flykting, ska de få bestämma då? Så att de inte börjar begå brott?
Eftersom att det är invandringens fel att det finns högerextrema alltså.

Det kommer ju alltid finnas de som är emot en (1) enda flykting, ska de få bestämma då? Så att de inte börjar begå brott?
Eftersom att det är invandringens fel att det finns högerextrema alltså.

Alla medborgare har en röst så förstår inte riktigt din fråga. Majoriteten bestämmer.

Terrorism beror på stora kulturella skillnader inom ett samhälle.
Du har så rätt vi skulle aldrig ha importerat sånt som siffror och algebra heller det har bara gått utför sen dess vi skulle ha suttit isolerade och ätit vår ruttna inlagda fisk istället så hade vi inte haft högerextremism eller terrorism det måste vara utbytet mellan olika kulturer som är problemet

:rofl: Är du seriös???

Jättedjup analys som inte stämmer med världshistorien men okej :meh:

Jag känner verkligen igen problemet med att folk på jobbet kläcker ur sig korkad rasistisk skit. Jag jobbar i ett väldigt litet och tight arbetslag och alla är hur gulliga som helst - till de kläcker ur sig något om terrorism/invandring/islam. Inte riktigt så grovt som dina kollegor men det är samma tugg i grund och botten. Jag uppfattar det som att de säger idiotgrejer (som att dra slutsatsen att vi borde stänga gränsen helt pga terrordådet i Bryssel) för att de själva uppfattar det som normalt. Det är helt enkelt inte kontroversiellt i deras ögon och jag märker att de förväntar sig att jag håller med. Situationen är så jobbig att jag får ont i magen varje gång jag märker att samtalet kommer in på samhälle och politik, dvs rätt ofta! Ändå markerar jag varje gång att jag inte håller med, men utan att gå in i diskussion för det skulle fucka upp relationerna för mycket - vilket känns väldigt jobbigt. Men som sagt, jag tror att det är väldigt "normala" och vardagliga åsikter de uttrycker, inte att mina arbetskamrater skulle vara synnerligen rasistiska eller högervridna, tyvärr. Det gör mig så jävla arg och ledsen att det är så samhället ser ut nu. Att det är så folk tänker. Och det har blivit värre och värre de senaste åren (av mina arbetskamrater att döma). Diskursen ändras till det sämre hela tiden.

Jag känner verkligen igen problemet med att folk på jobbet kläcker ur sig korkad rasistisk skit. Jag jobbar i ett väldigt litet och tight arbetslag och alla är hur gulliga som helst - till de kläcker ur sig något om terrorism/invandring/islam. Inte riktigt så grovt som dina kollegor men det är samma tugg i grund och botten. Jag uppfattar det som att de säger idiotgrejer (som att dra slutsatsen att vi borde stänga gränsen helt pga terrordådet i Bryssel) för att de själva uppfattar det som normalt. Det är helt enkelt inte kontroversiellt i deras ögon och jag märker att de förväntar sig att jag håller med. Situationen är så jobbig att jag får ont i magen varje gång jag märker att samtalet kommer in på samhälle och politik, dvs rätt ofta! Ändå markerar jag varje gång att jag inte håller med, men utan att gå in i diskussion för det skulle fucka upp relationerna för mycket - vilket känns väldigt jobbigt. Men som sagt, jag tror att det är väldigt "normala" och vardagliga åsikter de uttrycker, inte att mina arbetskamrater skulle vara synnerligen rasistiska eller högervridna, tyvärr. Det gör mig så jävla arg och ledsen att det är så samhället ser ut nu. Att det är så folk tänker. Och det har blivit värre och värre de senaste åren (av mina arbetskamrater att döma). Diskursen ändras till det sämre hela tiden.

Precis så jag känner också. Och jag får ont i magen av att inse att det är just "vardagliga åsikter" - jag tycker själv att det är extrema.

Nej, att hota att döda någon är inte att uttrycka en åsikt.
Ett hot kan det vara även utan att den hotade personen är närvarande.

"jag ska döda dig" är inte en åsikt. Det är ett hot.
Men andra har också redan bemött den kommentaren från din sida.

"Jag skulle vilja se en Anna Lindh på Mona Sahlin" är en åsikt, inte ett hot.

En åsikt är fortfarande tillåtet i Sverige, oavsett hur vidrig den är ...

Så länge Säpo ser genom fingrarna med terror brotten som utförs av kompisarna på högerextrem sidan spelar det ingen roll vad invandrare och vänstern gör.

Att den terror och otrygghet vi nu ser i Europa är ett resultat av den flyktingpolitik som förts i Europa under de senaste decennierna.
hand å panna

Så att människor flyr från nöd, dödligt våld och krig innebär att vi utsätts för nöd, död och terror?

Har du missat att det finns flyg och båtar, att människor reser jorden runt? att vi lever i en global värld?

Att om bara människorna fick vara kvar och bli dödade, terroriserade och lemlästade i sina egna länder så skulle resten av världen vara rena Bullerbyn?

Som sagt. Hand å panna.

Du har så rätt vi skulle aldrig ha importerat sånt som siffror och algebra heller det har bara gått utför sen dess vi skulle ha suttit isolerade och ätit vår ruttna inlagda fisk istället så hade vi inte haft högerextremism eller terrorism det måste vara utbytet mellan olika kulturer som är problemet

:rofl: Är du seriös???

Jättedjup analys som inte stämmer med världshistorien men okej :meh:
Va?
Du menar alltså att man kan säga precis vad som helst bara den personen inte är i rummet :eek:
Eeeh?

Så om något inte är hot blir det per automatik ok i din bok?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 985
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 501
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
24 062
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 194
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka