Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

raspa tänder..

F

feja

min häst har tappat i vikt och jag funderar på om det kan vara pga av hennes tänder, jag har inte raspat dom på henne innan. ngt som vet om veterinär kommer ut och gör det och hur mkt det kostar då?

Om din häst har svårt att tugga så hittar du foderrester i avföringen. Hela havrekorn etc. Det är viktigt att sköta om munnen på hästen men vanlig raspning löser oftast ingenting eftersom man tar bort alldeles för mycket frisk vävnad. Rekommenderar ett besök hos en hästtandläkare om du inte kollat upp hästen i munnen. En rätt uträknad foderstat utifrån hästens behov, med näringsanalyserat grovfoder i botten, är givetvis a och o. Men det antar jag att du redan provat om du börjar leta efter andra orsaker. Mer lättsmält mat t ex havrekross, uppblött lucernpellets etc är något du kan prova medan du väntar på tid hos hästtandläkaren.

mvh
Lejonelle

A

absolut

Håller med föregående. Raspa inte! Åldern på hästen står inte men det har också betydelse. Kolla din häst hos någon med ordentlig utbildning.
/absolut

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6464 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst blir 21 nu i år och har problem med sina tänder. Han har haft foderinpackningar som har lett till att han har varit tvungen att...
Svar
4
· Visningar
479
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 979
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
1 944
Foder&Strö Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och...
Svar
13
· Visningar
337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2020 - del 3
  • Trasig kyl/frys
  • Vaccinerade mot Covid-19

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #8
  • Senast tagna bilden XII