Rastgård - etikett?

Min hund är lös på tomten. Vad gör han då? Sover.
Han gör ingen skillnad i tempo eller utsvävningar om han är lös mot när han rastas iflexikoppel.
Men nu är han extremt sällan lös pga hög jaktlust. Men här hemma leker vi och kastar boll mm.
 
Trädgårdstomt,gård,träningsplaner på hundklubbar,långlina,cykelmotion går även att ha vissa hundar lösa även denna tid på grusvägar,i sandtag,strand och klippor som exempel.
Man får använda fantasin lite sen tycker jag egentligen ganska så få hundar har något behov av att bara springa omkring som vuxna?
Vinthundar kanske?
Lägger till ridhus på listan. När jag bodde där det inte fanns rastgårdar så pratade jag med en ridhusägare. Det var helt ok att jag lånade ridhuset så att min saluki kunde rusa av sig, förutsatt att jag plockade upp eventuellt bajs och gick om någon ville rida där. Vet många med vinthund som gör så :)
 
När jag bodde två månader i en lägenhet centralt i en stad var jag flera gånger i veckan vid en närliggande hundrastgård med min labradorblandning (det var innan jag skaffade storpudeln). Hon är helt okej lydig i normala fall, men kommer det en katt, hare, ekorre eller något annat litet snabbt djur så finns inte omvärlden längre - är hon lös då utan staket skulle hon jaga, vilket gör att jag inte har henne lös utanför staket annat än om vi t.ex. tränar lydnad och hon är fullt fokuserad på det (och då brukar vi hålla oss på platser där det är mindre risk för katter/harar/etc.). I hundrastgården fick hon dels springa av sig, vilket gjorde henne mer stabil och lugn i vardagen, men också leka om det fanns andra hundar där (oavsett om det var springlekar, brottning eller något annat - hon var glad i att få träffa andra hundar och visade aldrig att hon inte kom överens med någon).

Det var några år sedan, så det var innan det började bli mer av glasbitar/märlor i köttbullar, giftiga saker etc. Det fick inte finnas några leksaker i hundrastgården om det var mer än en hund där inne och det var upplockningstvång, och när jag var där så verkade det i alla fall hållas. Det var också så att alla frågade innan om det var okej att komma in, dvs det hände aldrig att det plötsligt kom en till hund utan någon förvarning.

Sedan flyttade jag till gård där jag hägnade in tomten och skaffade hund nummer två (storpudeln). Den inhägnade tomten gör att vi har en annan plats att vara på och där hon och pudeln kan springa och leka (eller ligga ute och sola, som de båda gör just nu), och sällskapet av en annan hund i vardagen har gjort henne mindre intresserad av andra hundar. Storpudeln å sin sida är mer socialt osäker och inte ett dugg intresserad av andra hundar, och henne skulle jag inte ha i en hundrastgård med främmande hundar även om vår levnadssituation ändrar sig.
 
Jo jag tänker också så litegrann.

Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.

Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös. Det är inte att strunta i lagen bara för att man kopplar loss hunden, det är att strunta i lagen om hunden drar och stör viltet däremot.
 
Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.

Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös. Det är inte att strunta i lagen bara för att man kopplar loss hunden, det är att strunta i lagen om hunden drar och stör viltet däremot.
Nja. Du får ha hunden lös om du har extremt bra koll i form av ett "osynligt koppel" och då syftar man inte på ett flexikoppel.
 
Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.

Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös.

Har jag förolämpat dig på något vis?
Tycker det är en rätt otrevlig ton.

Det är ju faktiskt inte okej att låta den springa omkring nej, gå lös på kort avstånd visst, men inte springa av sig.

Även om hunden inte bryr sig det minsta, inte jagar, kommer på inkallning, så om den flänger runt i grönskan så kan den trampa på djurungar som ligger och trycker, skrämma dem, skrämma iväg föräldrarna, utan att vare sig du eller hunden ens sett viltet.

Jag tycker det är ganska viktigt faktiskt att följa de regler vi har angående lös hund, allemansrätt, naturreservat osv, helt enkelt visa hänsyn och respektera den frihet vi faktiskt har så att vi får behållla den.

Sen inser jag såklart att om man verkligen har koll på att ett område inte har mycket vilt, låter hunden springa på grusvägen men inte i gräset, man har stenkoll på inkallningen så är risken väldigt liten att den stör, men fortfarande så är det ju inte lagligt om man ska hårddra det.
 
Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.

Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös. Det är inte att strunta i lagen bara för att man kopplar loss hunden, det är att strunta i lagen om hunden drar och stör viltet däremot.
Mina hundar jagar inte heller efter rådjur harar och hjortar men den här årstiden finns verkligen allt framme på ett helt annat sätt, andmammor med sina bebisar på led bakom och griskultingar på några få veckor med en arg mamma i bakgrunden.
Jag har mina lösa på säkra platser men har alltid koppel annars denna årstid det är så värt det.
 
Det är så himla olika, beroende på människorna (/deras hundvana och hänsyn) och platsen. Har varit med om att någon skulle släppa in sin lilla fluff när jag var i rastgård med 7 hundar från jobbet. Folk inser inte att hundarna fungerar väl med varandra eftersom de spenderar hela dagarna tillsammans, en helt ny individ kan skapa en så enorm obalans även om hundarna är hur snälla som helst. Oftast brukar dock folk i området fråga först, och de flesta är okej med att ta en runda på 5-10 min så man hinner avsluta och lämna. Jag brukar knyta ett koppel runt grinden, inte för att det stoppar någon utan mer som en liten markering att här är vi, kom inte in om vi inte ser dig.
 
Jo jag tänker också så litegrann.

Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)

Eller så har man inte en hund med behov av att springa av sig.
Min är lös i stallet varje dag, han ligger i solen på samma fläck hela tiden, eller i sin korg inne i stallet om det är dåligt väder.

Har man en hund med stort behov av att röra sig går det att springa, cykla, åka sparkcykel med den 😊

Ridhus är också en bra grej som @Red_Chili var inne på.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har jag förolämpat dig på något vis?
Tycker det är en rätt otrevlig ton.

Det är ju faktiskt inte okej att låta den springa omkring nej, gå lös på kort avstånd visst, men inte springa av sig.

Även om hunden inte bryr sig det minsta, inte jagar, kommer på inkallning, så om den flänger runt i grönskan så kan den trampa på djurungar som ligger och trycker, skrämma dem, skrämma iväg föräldrarna, utan att vare sig du eller hunden ens sett viltet.

Jag tycker det är ganska viktigt faktiskt att följa de regler vi har angående lös hund, allemansrätt, naturreservat osv, helt enkelt visa hänsyn och respektera den frihet vi faktiskt har så att vi får behållla den.

Sen inser jag såklart att om man verkligen har koll på att ett område inte har mycket vilt, låter hunden springa på grusvägen men inte i gräset, man har stenkoll på inkallningen så är risken väldigt liten att den stör, men fortfarande så är det ju inte lagligt om man ska hårddra det.

Fast det är ju helt lagligt att gå med kopplad hund i terrängen/i gräset hela året. Det finns ingen lag som säger att man måste hålla sig på vägarna. Hur kan viltet veta om den icke-jagande hunden är lös eller kopplad? Viltet har ingen koll på det där med koppel. Observera att jag enbart pratar om lydiga hundar som inte jagar och kommer på inkallning! Jagar hunden ska den inte vara lös utanför inhägnat område.
 
Fast det är ju helt lagligt att gå med kopplad hund i terrängen/i gräset hela året. Det finns ingen lag som säger att man måste hålla sig på vägarna. Hur kan viltet veta om den icke-jagande hunden är lös eller kopplad? Viltet har ingen koll på det där med koppel. Observera att jag enbart pratar om lydiga hundar som inte jagar och kommer på inkallning! Jagar hunden ska den inte vara lös utanför inhägnat område.

Skillnaden är väl att hunden i koppel inte kommer i galoppfart så viltet hinner flytta på sig? :)
 
Skillnaden är väl att hunden i koppel inte kommer i galoppfart så viltet hinner flytta på sig? :)

Klart den kan komma i galopp? Det är ju knappast så att de som vanligen har 10 meter flexikoppel på sina hundar byter typ av koppel under denna period, om man nu har sin hund kopplad.
 
Klart den kan komma i galopp? Det är ju knappast så att de som vanligen har 10 meter flexikoppel på sina hundar byter typ av koppel under denna period, om man nu har sin hund kopplad.

Snarare så är det väl vanligt att folk som inte har tillräcklig lydnad på sina hundar har flexikoppel eller långlina, speciellt när de går i naturen. Så att hunden ska få röra sig lite mer.
 
Snarare så är det väl vanligt att folk som inte har tillräcklig lydnad på sina hundar har flexikoppel eller långlina, speciellt när de går i naturen. Så att hunden ska få röra sig lite mer.

Ja, precis. Det är ju standard, typ.
 
Jag har åtta meter flexikoppel, det hade jag före 1 mars och det har jag fortfarande. Och hunden har aldrig skrämt upp något vilt, varken förut eller nu. Det kryllar av räv så det finns inte speciellt mycket småvilt på marken som en hund skulle kunna skada. Och det som ändå finns håller sig en bra bit från stigarna, djuren är inte dumma.
 
Och det är en bra lösning tycker jag. Då har de kontroll över hunden samtidigt som den får lite frihet och de kan träna på inkallning och att bryta jakten utan att ha hunden lös.

Jag håller helt med. Fler borde ta det ansvaret, om man av olika orsaker inte kan ha tillräckligt med lydnad på sin hund.
 
Skillnaden är väl att hunden i koppel inte kommer i galoppfart så viltet hinner flytta på sig? :)
Inte alltid. Den enda(!) gång som min äldsta tik tagit ett litet djur så gick hon i vanligt läderkoppel. En mus (eller om det var annan liten gnagare) sprang på gräset bredvid gångväg. Den enda gång hon varit nära på att ta något i skog så var det en fågel som satt i en buske precis vid populär promenadstig och min tik var så nära mig att jag hade ramlat över henne om hon gått närmare mig. Från ingenstans så dök min tik ner i busken och jag hör ett skrämt pip och ser fågel flaxa bort.

Kan tilläggas att jag kallat in samma tik när hon varit lös på äng och det dykt upp vilt framför näsan, tex rådjur.

(Jag är inte dum, jag fattar att i de flesta fall när hundar jagar vilt så är det för att ägaren haft hund lös utan att ha koll på den, men att säga att det garanterat är säkert för viltet bara för att koppel är på är nog att lura sig själv.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 586
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 170
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 194
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 330
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp