Rastgård för katt

Piek

Trådstartare
Vi ska bygga en rastgård till katterna så de kan vara ute annat än i koppel :love:
Ytan kommer bli ungefär 4x5m med utgång från fönstret.

Nu vill jag se bilder på era kattgårdar och tips på hur man gör en på absolut bäst sätt så prinsessorna blir nöjda :D

Några funderingar vi har är:
- Vad ska man ha för galler? Är hönsnät fäst på en ram det bästa?
- Vad får man inte glömma i rymningssynpunkt?
- Framför allt! Hur ska vi inreda? :D
 
Så roligt att dina katter ska få en rastgård!!

Om du googlar rastgård katt så får du många bildträffar.

Angående inredningen så se till att det finns både skugga och sol även de ljusaste sommardagarna och att det finns så att katterna kan klättra och hitta en bra högt placerad utkikspunkt. Och att det finns tillräckligt många såna så alla katter kan få en egen om de vill det.
 
Hoppas på massa tips och bilder här! Planerar själv att bygga en, men har inte bestämt om det ska vara intill ett fönster eller en dörr att sätta lucka i.
 
Hoppas på massa tips och bilder här! Planerar själv att bygga en, men har inte bestämt om det ska vara intill ett fönster eller en dörr att sätta lucka i.

Om ni har en altan som ni vill sitta på på sommaren så kan det vara en idé att näta in hela altanen om det är möjligt. Då kan ni ha altandörren öppen och gå ut och in som ni vill utan att katterna kan smita. Och så blir det ju mysigt att kunna mysa med katterna på altanen.
 
Putsnät är ett alternativ också. Folk använder det till höns för att det är stabilare och tåligare än hönsnät.
 
Vi ska bygga en rastgård till katterna så de kan vara ute annat än i koppel :love:
Ytan kommer bli ungefär 4x5m med utgång från fönstret.

Nu vill jag se bilder på era kattgårdar och tips på hur man gör en på absolut bäst sätt så prinsessorna blir nöjda :D

Några funderingar vi har är:
- Vad ska man ha för galler? Är hönsnät fäst på en ram det bästa?
- Vad får man inte glömma i rymningssynpunkt?
- Framför allt! Hur ska vi inreda? :D
Jag har byggt min katts rastgård av impregnerat virke och putsnät. Putsnätet är ganska bökigt att jobba med, men jag behöver inte vara rätt att nätet går sönder iaf. Rådjursnät påstås hålla...men sanningen är helt annan, enligt vänner som har sådant.
Jag har inrett med ett vindskyddat hörn i ca brösthöjd, under den har jag en gammal köksstege i trä. Från hörnet/hyllan går en ramp upp längs burväggen och ganska nära tak (som är på drygt 2 m) finns en ca 2 m lång hylla (en gammal golvplanka). Har två äppellådor i ett hörn - ena ställd stående och andra liggande, men båda med lådöppningen inåt så att de bildar två "bon". Ytterligare har jag en gammal husstock ställd snett mot en vägg, och intill stocken har jag hängt en sovplats som man ska hänga på ett element. ...och det viktigaste av allt - en rottingfåtölj med stolskuddar och en fleecefilt. Där ligger katten mycket - ofta under filten.
Har inga bilder av rastgården på nätet, men kan kolla om jag kan få ut några.
 
Jag har byggt min katts rastgård av impregnerat virke och putsnät. Putsnätet är ganska bökigt att jobba med, men jag behöver inte vara rätt att nätet går sönder iaf. Rådjursnät påstås hålla...men sanningen är helt annan, enligt vänner som har sådant.
Jag har inrett med ett vindskyddat hörn i ca brösthöjd, under den har jag en gammal köksstege i trä. Från hörnet/hyllan går en ramp upp längs burväggen och ganska nära tak (som är på drygt 2 m) finns en ca 2 m lång hylla (en gammal golvplanka). Har två äppellådor i ett hörn - ena ställd stående och andra liggande, men båda med lådöppningen inåt så att de bildar två "bon". Ytterligare har jag en gammal husstock ställd snett mot en vägg, och intill stocken har jag hängt en sovplats som man ska hänga på ett element. ...och det viktigaste av allt - en rottingfåtölj med stolskuddar och en fleecefilt. Där ligger katten mycket - ofta under filten.
Har inga bilder av rastgården på nätet, men kan kolla om jag kan få ut några.
...eller förresten - det viktigaste av allt är en piedestal som står intill rottingfåtöljen. Piedestalen är min och står där för att hålla mitt vinglas/min kaffekopp/mitt vattenglas medan jag sitter i fåtöljen och viftar med kattens "svans på pinne"-leksak :D, eller med katten i famnen. Jag tillbringar en hel del tid i buren jag också:o
 
...eller förresten - det viktigaste av allt är en piedestal som står intill rottingfåtöljen. Piedestalen är min och står där för att hålla mitt vinglas/min kaffekopp/mitt vattenglas medan jag sitter i fåtöljen och viftar med kattens "svans på pinne"-leksak :D, eller med katten i famnen. Jag tillbringar en hel del tid i buren jag också:o

Du menar att slaven får nådigast låna kisses piedestal ibland? ;) :D
 
Tack för alla era svar! Speciellt ang. nät det får absolut inte vara något katterna kan skada sig på :nailbiting:
 
IMG_20180512_135403.jpg


Här ser man hur vårt rådjursnät ser ut, eller ja, man ser det knappt och det är det jag gillar :) För våra katter har det hållt bra men det är klart, skulle dom verkligen gå in för att gnaga sönder det vet jag inte vad som skulle hända. Men att klättra i det har inte varit några problem för den ena klätterapan och det har hållit, känns otroligt slitstarkt så jag har väldigt svårt att se att dom skulle ha sönder det.
 
Visa bifogad fil 15104

Här ser man hur vårt rådjursnät ser ut, eller ja, man ser det knappt och det är det jag gillar :) För våra katter har det hållt bra men det är klart, skulle dom verkligen gå in för att gnaga sönder det vet jag inte vad som skulle hända. Men att klättra i det har inte varit några problem för den ena klätterapan och det har hållit, känns otroligt slitstarkt så jag har väldigt svårt att se att dom skulle ha sönder det.
Det där såg verkligen snyggt ut!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 327
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 189
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 693
Övr. Katt Funderar på att bygga en rastgård till min katt. Skulle helst vilja att katten hade möjlighet att gå ut och in via ett hål i myggnätet i...
Svar
12
· Visningar
3 421
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp