Rastips önskas

Milosari

Trådstartare
Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt hund på alla sätt och vis, förutom att den inte kunde vara ensamt. Tydligen vanligt i rasen säger hon. Båda kompisens föräldrar gick också bort förra året så hon är lite mer ensam nu, och har inte samma möjligheter till ständig passning. Så hon vill inte köpa en hundras som ofta har problem. Det är första kravet. De tittar på Shiba som också verkar intressant, men tveksamt om pälsen fungerar. Väninnan är ganska allergisk mot hundar.

Så vad finns det för hundar, gärna av urhundstyp som

1) är åt det mindre hållet
2) är släthåriga
3) inte kräver någon hjärngympa eller stora mängder motion
4) är någotsånär tillgängliga dvs inte har flera års kötid på valp
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt hund på alla sätt och vis, förutom att den inte kunde vara ensamt. Tydligen vanligt i rasen säger hon. Båda kompisens föräldrar gick också bort förra året så hon är lite mer ensam nu, och har inte samma möjligheter till ständig passning. Så hon vill inte köpa en hundras som ofta har problem. Det är första kravet. De tittar på Shiba som också verkar intressant, men tveksamt om pälsen fungerar. Väninnan är ganska allergisk mot hundar.

Så vad finns det för hundar, gärna av urhundstyp som

1) är åt det mindre hållet
2) är släthåriga
3) inte kräver någon hjärngympa eller stora mängder motion
4) är någotsånär tillgängliga dvs inte har flera års kötid på valp
Läste häromdagen att Shiba ofta är svåra att ensamhetsträna. @Sel har ju en shiba och kanske kan berätta mer, eller ge tips ☺️

Nu har jag ingen jättebra koll på dessa rader och hur svåra de är att få tag på osv men mellanstor, korthårig urhund har du ju i både Podengo portugues (mediumstorleken) samt Cirneco dell’etna.
Bland vinthundarna har du ju italiensk vinthund som är liten, eller Whippet men de är storleken större än basenji.

Sen finns det flera mellanstora nakenhundar i Grupp 5, som också finns som behårade. När jag gick valpkurs sist var det med en behårad Xoloitzcuintle i mellanstorleken som var ungefär i basenjistorlek och verkade väldigt trevlig. Jag trodde det var någon gatuhundsblandning först :o
 
Vi har redan pratat lite om shiban, och i min erfarenhet är det absolut inga problem med ensamhetsträning i rasen. Tvärtom verkar både rumsrenhet och ensamhet gå bra, jag tror mest folk har problem med understimulerade individer ibland och att de tuggar eller rymmer av den anledningen. :)
 
Whippet? Förvisso större än basenji, men de är ju (för det mesta) inga stora hundar. Generellt enkla för den som gillar den typen av hund och inte speciellt svårt att få tag i dem heller.
Jag har träffat några olika som har varit allt från sjövilda till helt lobotomerade. Är linjerna olika dvs kan man förutsäga vilken kull som kommer bli på vilket sätt eller är det ett lotteri?

Hon är måttligt förtjust i krökta ryggar men whippet är inte helt struken. Ska ta med henne så hon får träffa några fler irl.
 
Läste häromdagen att Shiba ofta är svåra att ensamhetsträna. @Sel har ju en shiba och kanske kan berätta mer, eller ge tips ☺️

Nu har jag ingen jättebra koll på dessa rader och hur svåra de är att få tag på osv men mellanstor, korthårig urhund har du ju i både Podengo portugues (mediumstorleken) samt Cirneco dell’etna.
Bland vinthundarna har du ju italiensk vinthund som är liten, eller Whippet men de är storleken större än basenji.

Sen finns det flera mellanstora nakenhundar i Grupp 5, som också finns som behårade. När jag gick valpkurs sist var det med en behårad Xoloitzcuintle i mellanstorleken som var ungefär i basenjistorlek och verkade väldigt trevlig. Jag trodde det var någon gatuhundsblandning först :o
Jag har träffat bara en sån där pälsad nakenhund och den var väldigt vass. Som en terrier i temperamentet. Ett måndagsexemplar? Trodde också att det var en gatuhund så blev förvånad när den var på ett utställningsområde...

Någon som kan berätta mer om de små urhundarna?
 
Jag har träffat några olika som har varit allt från sjövilda till helt lobotomerade. Är linjerna olika dvs kan man förutsäga vilken kull som kommer bli på vilket sätt eller är det ett lotteri?

Hon är måttligt förtjust i krökta ryggar men whippet är inte helt struken. Ska ta med henne så hon får träffa några fler irl.
Det är olika mellan olika linjer, och olika beroende på hur de får leva. Många vänjer sig också vid tråkiga liv och blir då tråkiga själva. Sedan får man inte heller glömma att det är olika hur de är mot främmande och mot personer de känner. Vissa hundar som ses som pisstråkiga är helt enkelt bara fullständigt obrydda när de är bland främmande. Väl hemma så eller på promenad med personer de gillar så kan samma hundar vara pigga, busiga, fulla av idéer osv.

Ang krökt rygg så är även det olika mellan olika linjer. Det finns de som är som ostbågar i ryggarna och de som har nästan rak rygglinje. Det finns också whippets som är nästan i storlek med saluki och de som är så små som rasstandarden anger. Ska man ha whippet gäller det nog att kolla runt lite för att hitta sin typ både mentalt och exteriört. En fördel med whippet gentemot andra vinthundsraser är att det finns relativt många som gått BPH, så där kan man få ett hum om hur de är i alla fall.
 
Jag skulle satsa på en annan ras än Shiba om en inte vill vänta i flera år på valp. Det gäller för Sverige dock, kanske är lättare att importera.
 
Italiensk vinthund är en ras jag själv fastnat för och som stämmer in på era önskemål.

Springa av sig lite ibland och mysa under ett täcke verkar vara deras liv :).
 
Har även varit hundvakt åt en podengo portugues(stavas?)

Liten släthårig och inte särskilt krävande men behövde få springa ordentligt då och då.
 
Har även varit hundvakt åt en podengo portugues(stavas?)

Liten släthårig och inte särskilt krävande men behövde få springa ordentligt då och då.
En uppfödarkollega hade såna en period och aldrig mer, tydligen är de jobbiga små typer.
 
En uppfödarkollega hade såna en period och aldrig mer, tydligen är de jobbiga små typer.
Jag har en kompis som har två av den minsta varianten. De har väldigt mycket jaktinstinkt så de går sällan att ha lösa. Samt att de verkligen är urhundar dvs lite will to please men ändå i behov av aktivering. De verkar dessutom inte särskilt friska, båda hennes har diverse åkommor. Hon har sagt att hon inte kommer köpa rasen igen. Tror mellanvarianten är lite bättre. @BornAgain har ju en liten podengo och kan säkert berätta mer.
 
Jag har träffat bara en sån där pälsad nakenhund och den var väldigt vass. Som en terrier i temperamentet. Ett måndagsexemplar? Trodde också att det var en gatuhund så blev förvånad när den var på ett utställningsområde...

Någon som kan berätta mer om de små urhundarna?
Jag har som sagt bara träffat en, jag upplevde henne som rätt mild och känslig då matte fick kämpa rätt mycket under kursen. Tog inte alla belöningar och tog lång tid på sig att lära vissa saker som min dvärgschnauzer fattade efter bara några då repetitioner. Har för mig att @Fetaost har träffat någon behårad mexikansk nakenhund också, eller kanske till och med känner en.
 
Jag har som sagt bara träffat en, jag upplevde henne som rätt mild och känslig då matte fick kämpa rätt mycket under kursen. Tog inte alla belöningar och tog lång tid på sig att lära vissa saker som min dvärgschnauzer fattade efter bara några då repetitioner. Har för mig att @Fetaost har träffat någon behårad mexikansk nakenhund också, eller kanske till och med känner en.
Basenjin lärde sig inte ett enda kommando under sina 14 år i livet. Den vägrade att ens sitta på beställning och åt nästan aldrig från handen. Så tröglärd är inget problem 😉. Men allt för försiktig är inte bra, den ska klara barnen och deras kompisar.
 
Italiensk vinthund är en ras jag själv fastnat för och som stämmer in på era önskemål.

Springa av sig lite ibland och mysa under ett täcke verkar vara deras liv :).
Italienarna är alldeles för ynkliga i sitt utseende. De är rätt roliga tycker jag men nog inget för dem. De vill ha snäppet lugnare hund.
 
Italiensk vinthund är en ras jag själv fastnat för och som stämmer in på era önskemål.

Springa av sig lite ibland och mysa under ett täcke verkar vara deras liv :).
och skada sig, typ hela tiden...

Har läst bland annat i en stor grupp för italienska vinthundar om hur man som ny ägare är i princip dum i huvudet om man inte klär hela hemmet i mattor när man har valpar/unghundar, för det är annars "självklart" att de bryter benen när de hoppar ner från soffor eller liknande... Folk verkade vara rörande överens om att det är så det är att ha ung italienare.
 
och skada sig, typ hela tiden...

Har läst bland annat i en stor grupp för italienska vinthundar om hur man som ny ägare är i princip dum i huvudet om man inte klär hela hemmet i mattor när man har valpar/unghundar, för det är annars "självklart" att de bryter benen när de hoppar ner från soffor eller liknande... Folk verkade vara rörande överens om att det är så det är att ha ung italienare.
Ja men vad jag läst i det här forumet så är mer eller mindre varenda ras fel i kropp eller knopp?

Är det någon ras som faktiskt är bra?
 
Jag har som sagt bara träffat en, jag upplevde henne som rätt mild och känslig då matte fick kämpa rätt mycket under kursen. Tog inte alla belöningar och tog lång tid på sig att lära vissa saker som min dvärgschnauzer fattade efter bara några då repetitioner. Har för mig att @Fetaost har träffat någon behårad mexikansk nakenhund också, eller kanske till och med känner en.
Ja jag känner en. Den är jättetrevlig på alla sätt. Och faktiskt vacker. Jag tycker annars de nakna är asläskiga!
 
Norsk lundehund? Där finns ju dock problem med IL och så är de svåra att få rumsrena, så kanske inte aktuellt. De är mysiga annars (känner två).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp