Rastlös häst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 132
M

Midi

Jag undrar lite om när hästar är rastlösa (i stallet)...och behöver mycket motion...Är det någon som har en sån häst där? Hur gör ni då? Rider ni längre tid eller två gånger om dagen eller stimulerar ni den på annat vis med promenader etc?

Sv: Rastlös häst?

Min häst blir rastlös om han ser mat utanför boxen, kan det vara något sådant?
Annars ser jag till att han är inne så lite som möjligt, ut i hagen från morgon till kväll så blir han mindre rastlös när han kommer in!

Se till att hästen får vara ute mycket i en stor hage. Det brukar hjälp på många hästar.

Rastlösheten beror troligen på att den inte fått sitt behov av att tugga mat tillfredsställt, och inte en mänsklig tolkning av att den är underaktiverad. En hästs största nöje är att äta - och ibland få para sej!

/ Bill :cool:

Bill skrev:
Rastlösheten beror troligen på att den inte fått sitt behov av att tugga mat tillfredsställt, och inte en mänsklig tolkning av att den är underaktiverad. En hästs största nöje är att äta - och ibland få para sej!

/ Bill :cool:

jag är intresserad av en häst som är till salu, där ägaren berättat att den är väldigt rastlös i stallet, därför jag undrar...om det är liksom bortkastade pengar att köpa en sån, eller om den kanske bara är allmän stressad (fast vi tolkar det på vårt sätt).

Jag har en rastlös häst! Beror kanske på hur man tolkar det men han har t.ex. svårt att stå stilla i gången på vintern när han står inne på nätterna, nu på sommaren när han går ute hela dagarna så står han still. Han har bollar och leka med i hagen och även gamla staket stolpar, men kan nästan kalla honom för mer hund än häst... :p :crazy:
Han är underbar för det men man behöver kanske ha lite tålamod ibland, iallafall med min pålle. Han älskar att få jobba och trivs ypperligt, däremot inte om det nån gång blir att han vilar en dag hit och dit, bättre att ställa av honom en hel vecka då.

Hur brukar du rida honom? Långa pass eller fler pass eller "normalt"?

Jag rider honom normalt! Skritt turer ibland och normalt i träning, enda är att han återhämtar sig väldigt fort så efter 5 minuter skritt så är han pigg igen vare sig vi jobbat 1 timme eller mer. :smirk:
Det enda jag försöker är att räkna ut bra foderstater så han inte får för mycket energi och protein och att jag låter honom gå ute så länge som möjligt. Och så fort det blir väder så släpper jag ut honom på natten, även om det är en häst som jag tävlar, han mår så mycket bättre då och är bättre att rida med!

Mycke utevistelse, gärna lösdrift och om möjligt fri tillgång till hö eller dyligt kanske kan hjälpa??

Det finns massor av hästar till salu, så jag skulle nog välja den jag köpte väldigt noga. För samma pengar kan du få tag i en lugn o stabil häst, så ta dej en rejäl funderare innan du slår till. Men visst kan du få till den lugn , det tar bara en väldig massa tid som man kan göra nåt annat av.

Min gamla häst blev väldigt rastlös i boxen. Jag red henne 2 ggr per dag en i skogen och en på banan. (Kanske inte alla dagar men säker 4-5 dagar i veckan.) Men det hjälpte inte henne så jag hängde in ett mjukisdjur till henne sen fick hon en aktiveringsboll för hundar. En såndär man stoppar godis i som de ska klura ut. Den hjälpte jätte bra. Det var även många som lånade den och testade med sina hästar.
Innan det hade jag provat att ha en kanin i boxen hos henne, då var hon oxå lungnare. Fick ta ur den i boxen när jag flyttade till ridskola det var då hon fick bollen.

Får hästen bara vara ute och röra på sig tillräckligt mycket samt att den får mat så det räcker borde den inte bli rastlös.

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 195
Senast: BoYo
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 582
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka