Bukefalos 28 år!

Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Och det finns lägenheter där det inte är ett problem att rasta sin hund. Utan att en behöver bo ute på landet eller långt utanför stan (fast de finns där också), om en inte vill det. Lägenheter finns inte enbart i en typ av miljö/område, som tur är för många av oss.

Nu lämnar jag nog igen, har nog inte mer att bidra med till tråden :)

Fast enligt Inte_Ung ska man rasta sin hund på sin egen tomt/mark, och inte på mark som ägs av stan = när man bor i lägenhet har man ingen egen mark och kan därför inte rasta sin hund enligt Inte_Ung, och kan man inte rasta den kan man inte äga hund.
 
Så du tycket hunden får kissa emot buskar och träd? för det är det jag diskuterar om här, jag tycker det är okej att hundar kissar emot buskar och träd som ägs av staden/kommunen och inte ligger nära en sittplats/lekpark, men endel i denna tråd verkar anse att hundar ska göra sina behov i en kattlåda, eller att hanhundar ska kissa på trottoar stenar...
Nej inte alla. I ett grönområde där man får rasta sin hund och där buskar är stora och välnärda nästan vildvuxna så visst, men i en stadsdel där det står små träd och buskarna är små "prydnadsbuskar" som knappt håller sig själv vid liv och utan tvekan måste hållas efter hela tiden och till och med vattnas på sommaren så är det nej. Dessutom ser man ju själv om någon växtlighet inte tål det, tex en gräsplätt i grönområdet som inte ser ut att må bra, då väljer man bort att låta hunden kissa där osv.

Men vi har väl alla haft hundar som sagt ifrån att nu, NU är det akut med att gå ut och göra behov? Då kan jag se att man bryter mot regeln om buskar och träd för den gången och så att det akuta blir gjort och så tar man hunden till en park för resten. Men om hunden som säger ifrån att den är akut kissnödig inte vill kissa på gräset så var den nog inte så akut nödig utan får då väl hålla sig tills man kommer till grönområdet.

Jag tycker inte att det är så svårt egentligen. Min egna hanhund har lyckats välja ut ett område att göra sina behov på. Det området var ok så länge han även lika gärna kunde välja andra ställen och gjorde det också då, men nu har han riktat in sig just på detta området, och då känns det plötsligt lite för intensivt och inte helt ok. Så nu försöker vi vänja honom vid att göra sina behov på andra ställen, just där han gillar går vi förbi helt enkelt. Han är trots allt inte enda hunden som går där och det är ju sådant man får använda sitt sunda förnuft till.
 
Klagar någon på att jag inte plockar upp trots att hundarna bara kissat (hände senast i förrgår) så visar jag dem en bajspåse och ber dem visa hur man plockar upp hundkiss.

Ja, det är ett enerverande tjatande, eller vrålande, beroende på hur mycket vederbörande hunnit hetsa upp sig. Å andra sidan kan jag inte låta bli att förundras över hur många hundägare som, bevisligen, fortfarande låter bli att plocka upp efter sina hundar.
 
Att inte rasta sin hund utan låta den göra sina behov inne i en låda är djurplågeri och olagligt!

Bajs ska man såklart alltid plocka upp efter hunden.
Urin kan komma både från hundar, katter och vilda djur, så det enklaste där är väl att använda handskar?

Klart vi använder handskar, oavsett hundbajs eller ej. Hjälper det? Nej, det är precis lika äckligt.

Jag ser massor av hanhundar som kan kissa på ställen där människor normalt inte uppehåller sig, till exempel på grönytor längst cykelvägar. Så tydligen går det.

Och ja, @_Taggis_ kattskit är precis lika illa. Jag tycker inte att katter ska springa lösa vind för våg men det är en helt annan diskussion.

Vilda djur kan man inte påverka så den diskussionen lägger jag ner, det är i mina ögon inte jämförbart med en hund som tillåts göra sina behov precis för folk arbetar.
 
Så om något händer som påverkar sin ekonomi så mycket att du måste flytta till lägenhet så kommer du omplacera dina hundar? för det är ju uppenbarligen så du tycker andra ska göra, om man bor i hus, men sedan får sämre ekonomi så man behöver flytta till lägenhet ska man tydligen göra sig av med sina djur...




Att inte rasta sin hund utan låta den göra sina behov inne i en låda är djurplågeri och olagligt!

Bajs ska man såklart alltid plocka upp efter hunden.
Urin kan komma både från hundar, katter och vilda djur, så det enklaste där är väl att använda handskar?



Ja, jag har inte behövt skälla på mina hundar när dem är kissnödiga och vill kissa, tycker lite synd om dina hundar som får skäll när dem behöver kissa.
Vi har egen trädgård, egen mark och massor av skog och natur på landet att rasta hundarna på, däremot har jag förståelse att alla inte har samma tur som mig, och att även folk som bor i stan/byn har rätt att äga djur, inte bara vi på landet.

Har du någonsin gått med ett litet barn? man kan vara påväg någonstans, vips så ser dem en kotte i gräset, går upp på gräset, sätter sig på knä och börjar plocka kottar eller liknande, enligt mig är barn inte robotar och måste få vara barn och kolla och utforska.

Jag skulle iaf aldrig låta min hund kissa på någons staket eller på kanten mellan gångbana/trottoar där folk ska gå.
Att jag skäller på mina hundar är något du hittar på. Det är inget jag gör.

Ja jag har gått med många små barn och inget av dem har någonsin tillåtits att krypa omkring vid trottoarkanten. Där är inte bara kiss av både människor och hundar utan också diverse fimpar, tuggummi och annat äckligt som barn självklart ska skyddas ifrån. Dessutom är det direkt olämpligt att ett litet barn går själv så nära en bilväg, har man så dålig koll att barnet kan springa iväg och plocka kottar och lägga sig på knä är risken stor att hen också kan springa ut i vägen och bli påkörd. Man bör hålla barnet i handen för att förhindra sådant. Att kolla och utforska är självklart men som vuxen är det ens skyldighet att skydda barnet och välja lämpligare platser än trottoarkanter för sådant.
 
Definition:
rasta/rastning: Utomhusvistelse för djuret, antingen lös eller i koppel. Vid rastning får djuret möjlighet att uträtta sina behov, få utlopp för sitt behov av att röra sig och lukta av omgivningen.
Jag ser ingenstans i detta att det skulle vara förbjudet att låta en hund göra sina behov inomhus på något som motsvarar kattlåda.
Många hundar hålls större delen av dagen i hundgård bestående av litet hus med minmal uteplats. Det är fullt tillåtet att de under denna tid är hänvisade att göra sina behov på den ytterst begränsade ytan.
 
Ja, det är ett enerverande tjatande, eller vrålande, beroende på hur mycket vederbörande hunnit hetsa upp sig. Å andra sidan kan jag inte låta bli att förundras över hur många hundägare som, bevisligen, fortfarande låter bli att plocka upp efter sina hundar.
Det kan ju hänga ihop det där.
 
Verkligen inte. Katter bör imo inte gå runt på egen tass (av många skäl), i synnerhet inte i tätbebyggt område. Och kattskit (och för all del också kattkiss, särskilt när okastrerade hanar sprayar halva fasaden så att det stinker...) är äckligt, verkligen inget som en vill stoppa händerna i. //kattägare
Det finns dock en fördel för omgivningen med lösa katter i bostadsområden, de håller efter möss och råttor.
Hanar går ju att kastrera så att man slipper lukten.
Det finns ingen fördel för omgivningen med hundkiss och hundbajs.
 
Det finns dock en fördel för omgivningen med lösa katter i bostadsområden, de håller efter möss och råttor.
Hanar går ju att kastrera så att man slipper lukten.
Det finns ingen fördel för omgivningen med hundkiss och hundbajs.

Absolut, men det är fortfarande lika otrevligt med kattkiss på uteplatsen tex. Oavsett om katten ifråga tar möss.

Jag är iofs åsikten att alla katter som går lösa ute ska vara kastrerade. Urinen är inte den enda orsaken till att jag inte anser att det är lämpligt att katter går ute på egen tass utan uppsyn, särskilt i tätbebyggt område. Det finns många skäl, både avseende risker för katten och påverkan/störning för andra. Det är dock en diskussion som blir OT här, fel forum.

Jag håller med om att rastning av hund inte är lämpligt precis överallt, och inte bör ske så att saker tar skada. Men jag tycker inte heller att det är mindre äckligt/ofräscht med urin/avföring från katt, vilket min kommentar handlade om.

Over and out, nu är det dags för lunch här :)
 
Jag är iofs åsikten att alla katter som går lösa ute ska vara kastrerade. Ur
Det är numera i princip lag på det, vilket är bra på många sätt. Så där har du ett starkt stöd i rättssystemet.
Även hanhundar kan ju kastreras för att påverka kiss-beteendet. En sällskapshund behöver inte vara intakt.
Båda de små är kastrerade. En hane och en tik, mycket behagligt.
 
Jag ser ingenstans i detta att det skulle vara förbjudet att låta en hund göra sina behov inomhus på något som motsvarar kattlåda.
Många hundar hålls större delen av dagen i hundgård bestående av litet hus med minmal uteplats. Det är fullt tillåtet att de under denna tid är hänvisade att göra sina behov på den ytterst begränsade ytan.

Ingen har väl skrivit att det är förbjudet att ha kattlåda, tidningar eller whatever till sin hund inomhus. Det är däremot förbjudet att ersätta rastning utomhus enligt Jordbruksverkets föreskrifter (minst var 6e timme eller oftare beroende på hundens ålder) med inomhuslösningar.
 
Jag ser ingenstans i detta att det skulle vara förbjudet att låta en hund göra sina behov inomhus på något som motsvarar kattlåda.
Många hundar hålls större delen av dagen i hundgård bestående av litet hus med minmal uteplats. Det är fullt tillåtet att de under denna tid är hänvisade att göra sina behov på den ytterst begränsade ytan.

Du ska enligt lag rasta din hund så ofta att det inte finns behov för hunden att göra sina behov inomhus. Om hunden inte kan hålla sig till nästa rastning, då ska du enligt lag rasta hunden oftare.

Hundgård är utomhus, det är som att låta din hund kissa eller bajsa i trädgården, det är helt lagligt och inge konstigt.
 
Ingen har väl skrivit att det är förbjudet att ha kattlåda, tidningar eller whatever till sin hund inomhus. Det är däremot förbjudet att ersätta rastning utomhus enligt Jordbruksverkets föreskrifter (minst var 6e timme eller oftare beroende på hundens ålder) med inomhuslösningar.

Dock ska du rasta din hund så ofta att den kan hålla sig till nästa rastning, om din hund inte kan hålla sig till nästa rastning utan behöver kissa eller bajsa inne, då rastar du den för sällan, och det är inte okej enligt lag.

Den enda gången det är okej är att ha tidningar är till valpar under 10 veckor eftersom små valpar inte kan hålla sig, men när dem blir äldre och man lärt dem hålla sig kommer inte tidningar behövas längre.
 
Hundgård är utomhus, det är som att låta din hund kissa eller bajsa i trädgården, det är helt lagligt och inge konstigt.


Hundgårdsägaren ska forftfarande komma ihåg att:

• Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.
 
Hundgårdsägaren ska forftfarande komma ihåg att:

• Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.

Jo, men hon syftade mer att kissa i rastgård är samma som att hunden är inomhus och kissar i kattlåda, så ville bara poängtera att rastgård är med likställt med en trädgård, och inte alls samma sak som en kattlåda ;)
Jag vet att rastgårdshundar ska rastas minst 1 gång utanför rastgården :)
 
  • Gilla
Reactions: No1
Du ska enligt lag rasta din hund så ofta att det inte finns behov för hunden att göra sina behov inomhus. Om hunden inte kan hålla sig till nästa rastning, då ska du enligt lag rasta hunden oftare.
Något sådant finns inte i föreskrifterna.
Det har du hittat på själv.
 
Hundgårdsägaren ska forftfarande komma ihåg att:

• Hundar som permanent hålls i rastgårdar ska dagligen rastas på annan plats.
Men den gången så är det ju enkelt att ta sig till en lämplig plats.
Man kan åka bil dit eller ta kollektivtrafiken.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp