Bukefalos 28 år!

Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

Mina vaktar också på natten om det finns fog för det. Men det är ju knappast vanligt att det finns fog. Och om det nu gör det så måste ni väl ändå gå ut och kolla vad som händer?
Oftast så ser vi från fönstren vad som händer, men vi går också ut och kollar och passar då på att kissa hundarna. Om de inte vägrar att följa med alltså.
Men jag tror aldrig att det har hänt att vädret varit för dåligt i samband med nattlarm, det som de skall larma på är inte heller ute i så dåligt väder.
Vid för mycket snö så lyckas de inte ens ta sig dit.
 
Katter dricker inte särskilt mycket va? Jag har bara haft med en katt att göra och jag tyckte nästan aldrig hon drack vatten, hundarna slaffsar jämt i skålen :)
Nej, de dricker bara litet. Ibland för litet, de får ofta problem med urinsten p.g.a. det.
Det går att öka törsten på dem med ett saltare foder.
 
Den hunden skulle nog hellre dö än kissa inomhus, toa eller ej.
En utetoalett för hundar på en trottoar mitt i Stockholm? Jag vet inte vilka som skulle protestera högst, de boende i husen eller restaurangen på hörnet.
Den skulle garanterat inte lukta.
De skulle nog föredra det framför kiss på husfasaden.
 
Detta är hur många hundar som finns i Stockholms län och kommun enligt jordbruksverket. Tycker du fortfarande att lådor känns som en rimlig investering?

Stockholms kommun 39 873 st
Stockholms län 131 254 st
Ja på ställen där det inte finns lämpliga platser för hundar att kissa.
Alternativet vore ju att förbjuda hundar i stan.
Det vore ju litet trist.
Frågan är ju hur många av dessa hundar som bor så till att de inte har någon bra kissplats?

Man måste ju bestämma sig här.
Antingen så måste bostadsområden anpassas så att hundar kan vara där eller så kommer hundar inte att kunna vara där.
Med så många hundar blir det ju galet äckligt på fasader och annat om där inte finns lämpliga ställen att kissa på.
 
Ja på ställen där det inte finns lämpliga platser för hundar att kissa.
Alternativet vore ju att förbjuda hundar i stan.
Det vore ju litet trist.
Frågan är ju hur många av dessa hundar som bor så till att de inte har någon bra kissplats?

Man måste ju bestämma sig här.
Antingen så måste bostadsområden anpassas så att hundar kan vara där eller så kommer hundar inte att kunna vara där.
Med så många hundar blir det ju galet äckligt på fasader och annat om där inte finns lämpliga ställen att kissa på.

Fast det här problemet är ju något som du har hittat på. Det finns ju ingen kommun som har så mycket problem med hundkiss att de funderar på varken kisslådor eller att förbjuda hundar i städer. Jag förstår inte riktigt var du får detta ifrån?
 
Fast det här problemet är ju något som du har hittat på. Det finns ju ingen kommun som har så mycket problem med hundkiss att de funderar på varken kisslådor eller att förbjuda hundar i städer. Jag förstår inte riktigt var du får detta ifrån?
Jag får det från att det verkar vara besvärligt att hitta bra ställen att rasta hunden på i stan.
Många blir tydligen sura på hundägarna när hundarna kissar på olämpliga ställen.
I förlängningen så kommer sura människor utan hundar att vilja slippa hundkisset. Och eftersom att människor utan hundar är vanligare än människor med hundar så finns risk för förbud av olika slag.
Hundar är redan i dag förbjuda på många ställen, t.ex. badplatser och lekplatser.
Det är mycket enkelt att förbjuda ytterligare platser med hjälp av den kommunala ordningsstadgan.
Man måste vara litet försiktig med att hävda sina rättigheter då det finns en risk att de försvinner om man blir för irriterande.
 
De behöver kissa 6 ggr/dygn, varav en mitt i natten.
De måste gå ut, oavsett om de vill det eller inte, de 3 gånger om dagen som hästarna får mat.
De vägra helt att gå ut genom dörren.
Vi har givit upp att lyfta ut dem för de blir så förtvivlade av det.

Jag kan inte se att de skulle lida någon skada av att få använda handduken i badrummet i stället. Så jag tycker att det är för deras bästa.
De är ju undersökta av veterinär i samband med kastrering och efterkontroll.
Men vad skulle det kunna vara då?
De kissar kl 20 sedan går huset och lägger sig, de blir nödiga igen runt kl 02.
På dagen är var 5te timme lagom för promenad.
Jag har fått lära mig att hundar inte skall tvingas att hålla sig för då kan deras urinblåsa ta skada.
Därför så tycker vi att det är bättre att hundarna får kissa när de behöver det.

Om hundarna tre gånger per dygn tvingas gå ut varesig de vill eller inte kan de ju tvingas gå ut om de inte vill på natten heller.

Jag har inga egentliga synpunkter på att av bekvämlighet låta hundarna pinka på handdukar. Även om jag själv aldrig skulle ha det så.

Men jag tror just bekvämlighet är det avgörande. Och att även hundarna lärt sig de inte varken behöver hålla sig eller gå ut. Eftersom de har sina kisshanddukar.

Så. Låt de kissa på handduk om/när du och de vill. Men stå för det eller vad man ska säga, för att det är av bekvämlighet. Det är inget behov varken kissa mitt i natten eller att kunna kissa inne när hunden inte vill gå ut. (om inte hundarna är sjuka då men det säger du de inte är.)

Och var medveten om att majoriteten av alla hundar, inkl kastrerade små hundar INTE är eller agerar eller fungerar som era små hundar.
 
Tänk själv, förr var det utedass, då hade de nattkärl-vid behov- just för att slippa kånka ut till dasset, men de var väl bara lata som inte orkade gå ut och rasta sig själva.

Från en som levt med utedass; numera går man faktiskt ut. Givetvis så har vi inga nattkärl. Min sambo levde med utedass i 17 år. Blev vi kissnödiga så gick vi ut. Numera har vi inomhustoalett, men drängstugan kommer få dass, utan något nattkärl (skulle ärligt talat inte ens komma på tanken). Vår granne med dass har inte heller nattkärl och hon är ändå över 70.

Mvh fd dass-ägare.
 
Om hundarna tre gånger per dygn tvingas gå ut varesig de vill eller inte kan de ju tvingas gå ut om de inte vill på natten heller.
Då så har vi ju i alla fall hunnit med att skotta bort snön.
De promenaderna är nödvändiga för att hundarna skall få den motion som de behöver. De behöver mycket motion de små liven. Mer än man kan tro från storleken.
Det är dock inte säkert att tiken har kissat då om det är för blött ute. Och någon gång har det hänt att de i stället fått leka i stallet. Men då var det snöstorm.
Så det känns faktiskt elakt att tvinga ut hundarna när det inte behövs för deras skull.


Så. Låt de kissa på handduk om/när du och de vill. Men stå för det eller vad man ska säga, för att det är av bekvämlighet. Det är inget behov varken kissa mitt i natten eller att kunna kissa inne när hunden inte vill gå ut.
Vems bekvämlighet?
Om hundarna inte vill gå ut så kan de väl få slippa det?
De kissar på sig på fel ställe om de varken kissar ute eller på handduk i badrummet på natten då de hoppar runt och signalerar "kissnödig".
Det blir inte bra.
 
Då så har vi ju i alla fall hunnit med att skotta bort snön.
De promenaderna är nödvändiga för att hundarna skall få den motion som de behöver. De behöver mycket motion de små liven. Mer än man kan tro från storleken.
Det är dock inte säkert att tiken har kissat då om det är för blött ute. Och någon gång har det hänt att de i stället fått leka i stallet. Men då var det snöstorm.
Så det känns faktiskt elakt att tvinga ut hundarna när det inte behövs för deras skull.



Vems bekvämlighet?
Om hundarna inte vill gå ut så kan de väl få slippa det?
De kissar på sig på fel ställe om de varken kissar ute eller på handduk i badrummet på natten då de hoppar runt och signalerar "kissnödig".
Det blir inte bra.

Din bekvämlighet framförallt, och i mycket liten mån hundarnas.

Om hundarna erbjuds gå ut på rimlig plats (inte djup snö eller nakna i minus om de fryser av det etc) men håller sig från att kissa ute pga väder och de då "kissar på sig" skulle jag veterinär undersöka dem igen. Tillägg. "sen kissar på sig på fel ställe" ser jag som en hund som helt enkelt inte är rumsren.

Jag har haft hundar som vägrat gå ut i regn. Helt okej, de slipper. De har då hållit sig. Frivilligt. Förbluffande länge. Men tillslut har de gått ut, pinkat så nära dörren som tillåtet/möjligt och gått in igen.

Att dina hundar nu behöver kissa på natten ser jag som helt inlärt (om de är friska) så det behöver du inte påpeka.
 
Och var medveten om att majoriteten av alla hundar, inkl kastrerade små hundar INTE är eller agerar eller fungerar som era små hundar.
De är inte som andra.
Korsningen ger en märklig kombination av egenskaper.
De ser fantastiska ut, men uppför sig skumt i många avseenden.
Vi brukar säga att det inte är hundar utan Fragglar.

Den stora hunden är av typen standard 1A.
På ett helt annat vis.
 
De är inte som andra.
Korsningen ger en märklig kombination av egenskaper.
De ser fantastiska ut, men uppför sig skumt i många avseenden.
Vi brukar säga att det inte är hundar utan Fragglar.

Den stora hunden är av typen standard 1A.
På ett helt annat vis.

Jag köper inte det där. De allra flesta friska småhundar håller sig utan problem på natten och kissar ute även under protest över vädret.

Som sagt. Jag önskar du kunde stå för att det är av bekvämlighet.

Tillägg. Men ffa att du slutade använda t ex kissa på handduk och liknande som lösningar för en majoritet av hundar. För en majoritet av hundar skulle den lösningen inte vara ett alternativ. För nya generationer från valp, visst. Men inte för vuxna rumsrena.
 
men håller sig från att kissa ute pga väder och de då "kissar på sig" skulle jag veterinär undersöka dem igen.
De är ju kastrerade så det kan vara en effekt av det.
Ena föräldern var inkontinent, det påstods vara en
parningsskada. Han var avelshund i många år.
Men det kanske var genetiskt.
Det kan ju också vara en feldimensionering av de inre organen. Korsningen är ju litet märklig och de är oerhört slimmade med svårighet att hålla hullet.
De är vackra men ser litet väl animerade ut.
 
Om den stora hunden inte skulle vilja gå ut, skulle ni resonera på samma sätt då? En handduk i badrummet?
Ingen aning.
Den är av en helt annan sort och försvinner inte i snön.
Dessutom så vill den alltid gå ut. De små är så ynkliga på något sätt.
Men vi hade nog ordnat med någon typ av innetoalett av litet mer avancerat slag.

En får ju hoppas att ni har fler badrum så att eventuella besöker slipper använda hundarnas toalett.
Hur menar du nu?
Det ligger ju aldrig någon kissig handduk på golvet.
Ingen kommer någonsin att se eller märka att hundarna kissat i badrummet.
Men jo det finns en till toa nere.
I båda husen.
Hundarna bor inte på samma ställe och jag bor på båda ställena.
 
Jag köper inte det där. De allra flesta friska småhundar håller sig utan problem på natten och kissar ute även under protest över vädret.

Som sagt. Jag önskar du kunde stå för att det är av bekvämlighet.
Du har aldrig träffat på sådana hundar.
De skulle inte ha blivit, de var en olycka.

Och det är verkligen inte av min eller andra människors bekvämlighet. Det ligger liksom inte för oss.
Men det kan ju inte du veta, du känner ju inte oss.



Tillägg. Men ffa att du slutade använda t ex kissa på handduk och liknande som lösningar för en majoritet av hundar. För en majoritet av hundar skulle den lösningen inte vara ett alternativ. För nya generationer från valp, visst. Men inte för vuxna rumsrena.
Det måste ju finnas andra lösningar för dem.
Typ hundtoalett, så att de inte behöver kissa på husväggar, stolpar eller elskåp.
 
Hur menar du nu?
Det ligger ju aldrig någon kissig handduk på golvet.
Ingen kommer någonsin att se eller märka att hundarna kissat i badrummet.
Men jo det finns en till toa nere.
I båda husen.
Hundarna bor inte på samma ställe och jag bor på båda ställena.

Om jag som besökare vill använda toaletten och hunden precis varit inne så kommer ju där att vara en kissig handduk på golvet. Eller måste hundarna be om lov innan de använder toaletten? Eller om någon besökare frågar om hen kan få använda toaletten, springer du/ägarna före då med ett "ja absolut, vänta, jag ska bara..."?

Någon gång måste det ju ligga en kissig handduk på golvet om nu hundarna de facto kissar på handdukar på golvet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 394

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp