Bukefalos 28 år!

Rastningsetikett, var får hunden INTE kissa?

När jag hämtade honom på morgonen var han akut nödig. Att jag hindrade honom från att lyfta på benet de kvarter vi behövde gå för att komma till en gräsplätt ledde ofta till att han satte sig som en tik och kissade så att det rann över trottoaren. Det var inte heller uppskattat med tanke på hur vissa blängde.

Där hade det varit toppen med en innetoa om hunden önskade, eller då en utetoalett innan man gick.:up:
 
Har man hundar med vakt i som används till det så vaknar de såklart på natten om de hör något och drar igång, vakenheten och rörelse aktiverar urinproduktionen ( bl a) och då behövs det kanske kissas.
Nej och nej och nej ingen hund med vakt i sig måste absolut ut och kissa bara för att den vaknar. Jag kan lova dig att extremt få hundar sover hela nätterna oavsett vakt eller inte i sej. Dock så har dom lärt sig att när det är natt och matte/husse sover så går man inte ut om det inte är akut.

Speciellt nu på sommaren när det är varmt så flyttar hundar på sig otroligt ofta för att hitta svalare ställen, det är ingenting dom blir så kissnödiga av att dom måste ut.
 
En fundamental skillnad är väl att det inte anses ok för män att hala fram snorren i offentliga miljöer, medan det anses normalt för hund. En annan är att människor i allmänhet inte har något emot att kissa inomhus, medan hundar normalt sett absolut inte vill göra det. Sen kissar väl män i allmänhet större mängder, når högre upp och luktar värre.
Men om vi bara tänker på själva kisset.
Hunden och mannen har redan avlägsnat sig för länge sedan, kisset finns kvar. Vi tänker oss också samna mängd. Typ 3 hundar på en gubbe.

Varför skulle mannens kiss då vara värre än hundarnas kiss?
 
Har man hundar med vakt i som används till det så vaknar de såklart på natten om de hör något och drar igång, vakenheten och rörelse aktiverar urinproduktionen ( bl a) och då behövs det kanske kissas.

Jag har hundar med vakt. Inte ofta det är något som låter så pass ovanligt att de börjar vakta mitt i natten. Det känns som ett jobbigt problem. Något man kanske ska ta upp med en tränare om hundarna rent allmänt är hyper så som det beskrivs i tråden.
 
Men om vi bara tänker på själva kisset.
Hunden och mannen har redan avlägsnat sig för länge sedan, kisset finns kvar. Vi tänker oss också samna mängd. Typ 3 hundar på en gubbe.

Varför skulle mannens kiss då vara värre än hundarnas kiss?
Kisset påverkas otroligt mycket av vad vi dricker/inte dricker och äter osv. Har man en frisk hund så dricker den ganska mycket vatten, såpass att det som den kissar ut mest är likt vatten. Luktfritt och fint är en frisk hunds kiss.

Därför kan man inte jämföra hundar och människor.
 
Jag har hundar med vakt. Inte ofta det är något som låter så pass ovanligt att de börjar vakta mitt i natten. Det känns som ett jobbigt problem. Något man kanske ska ta upp med en tränare om hundarna rent allmänt är hyper så som det beskrivs i tråden.

Jösses, det kan faktiskt vara ett önskat vaktande och vad någon annan vill att hunden ska vakna till på kan du verkligen inte jämföra med dina egentligen ickearbetande hundar, finns ju de som har jordbruk där varenda ovanligt knyst önskas väckning.
 
Så de som klagar på illaluktande hundkiss invid portingångar ex , de har fått oturen att det är sjuka hundar som kissar där och att hade hunden bara varit frisk så hade det varit luktfritt och fint?
Snarare fulla människor som kissar där. Vilken hund kissar i en/vid en portingång? Seriöst liksom..någon måtte på dumhet måste det finnas.
 
Och såpass mycket snö är det knappast större delen av året så skyll inte på snön.
Nej det händer ju inte så ofta.
För det mesta är ju förhållandena sådana att hundarna gärna går ut.
När hundarna vill gå ut så får de ju gå ut.

Du är lat helt enkelt när det kommer till hundarna och hundarna blir därefter.
Jasså är det här som problemet sitter.
Jag fick höra samma sak när jag lät mina hästar gå på lösdrift. Lat hästägare.
Hundarna vill inte gå ut när vädret är för gräsligt.
Och vi låter dem därför kissa inne i badrummet på en handduk i stället.
Vi hinner inte skotta bort snön mellan det att de väcker oss och det att de kissar på sig. Därför får de kissa kontrollerat på en handduk i badrummet i stället.
De sover djupt.
Kanske är de inkontinenta p.g.a. att de är kastrerade.
Men de kan inte vänta.

Det handlar inte om att som hundägare komma lindrigare undan utan om att erbjuda hunden det som hunden är mest bekväm med.
Vem sätter egentligen hunden i främsta rummet här?
 
Nej det händer ju inte så ofta.
För det mesta är ju förhållandena sådana att hundarna gärna går ut.
När hundarna vill gå ut så får de ju gå ut.


Jasså är det här som problemet sitter.
Jag fick höra samma sak när jag lät mina hästar gå på lösdrift. Lat hästägare.
Hundarna vill inte gå ut när vädret är för gräsligt.
Och vi låter dem därför kissa inne i badrummet på en handduk i stället.
Vi hinner inte skotta bort snön mellan det att de väcker oss och det att de kissar på sig. Därför får de kissa kontrollerat på en handduk i badrummet i stället.
De sover djupt.
Kanske är de inkontinenta p.g.a. att de är kastrerade.
Men de kan inte vänta.

Det handlar inte om att som hundägare komma lindrigare undan utan om att erbjuda hunden det som hunden är mest bekväm med.
Vem sätter egentligen hunden i främsta rummet här?
Och nu jämför du med hästar på lösdrift....En frisk hund vill inte kissa där den bor. Om man inte mer eller mindre tvingar den. Måste man gå upp tidigare för att skotta så får man göra det.

Men visst kan man säga att hunden är mest bekväm med det för att slippa hunden det jobb som det faktiskt är med hundar.

Visst kan det hända olyckor någon enstaka gång när hunden inte är frisk, men en frisk hund är det inga problem med och antingen får man rasta dom oftare eller så får man kolla upp dom.
 
Den måste ju gå att spola.
Jag hittade några bilder som visade hundtoaletter med avrinning i botten som spolades av med en automatisk dusch. De måste ju hållas rena.

Men stolpar och husväggar blir väl också äckliga?
Varför skulle de vara okej att kissa på?

I vilka städer finns det? Och vem ska sköta det? Tror du att kostnaderna för det blir mindre än att byta ut någon stolpe lite tidigare? Dessutom så fanns det ju skydd på dom nya stolparna vilket förlänger livslängden.

Kan du inte svara på mina frågor här?
 
Frågan är ju mer om det är en vana dom fått för att ägaren inte orkar/vill/upplever att dom vill ut eller om hunden själv faktiskt väljer att kissa inne om alternativet finns att gå ut.
Vi öppnar dörren, de tittar ut och flyger tillbaka in med ett "Aldrig i helvete att jag går ut där".
Så nog får de välja själva alltid.
De gillar normalt att gå ut på promenad.
 
Utmärkt.
Då så är vi verkligen överens om den saken.


Men då så borde du ju också förstå problemet med en supernödig hund som inte vill gå ut i dåligt vädet och därför får kissa på en handduk i badrummet i stället.

Jag tillhör inte de som kritiserat dig för det heller. Om dina hundar har möjlighet att göra ifrån sig ute men föredrar att göra det inne är det inget jag bryr mig om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en...
Svar
12
· Visningar
7 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp