Rastråd igen.. alla tips är välkomna!!

Sv: Rastråd igen.. alla tips är välkomna!!

Jag påstod ju det, som du ser, om du läser igenom det jag skrev en gång till...

En Shetland sheepdog trivs att slappa i soffan, men en hel dag?
Nej, den måste ha två timmars motion/mental stimulans för att verkligen må bra!Vad var det du inte förstod?

Har dom Shelties du "haft kontakt med" legat som utslagna kossor i en hel dag utan att få överskottsenergi? Låter inte trovärdigt tycker jag! Det är en aktiv ras som behöver röra sig, varje dag!

Jag påstod ju det, som du ser, om du läser igenom det jag skrev en gång till...

En Shetland sheepdog trivs att slappa i soffan, men en hel dag?
Nej, den måste ha två timmars motion/mental stimulans för att verkligen må bra!Vad var det du inte förstod?

Har dom Shelties du "haft kontakt med" legat som utslagna kossor i en hel dag utan att få överskottsenergi? Låter inte trovärdigt tycker jag! Det är en aktiv ras som behöver röra sig, varje dag!

Ja ungefär...:crazy: De har strosat omkring på gården/i huset...
Visst anser jag att hundar behöver stimulans/motion för att må bra, men är inte en hund lite väl överstressad om den inte klarar av att ligga på soffan en enda dag??

Kanske var shelties med inslag av chihuahua du mött..:angel:

Överstressad om den inte klarar av att ligga på soffan en hel dag?!:eek:
Hundar är verkligen inte skapta för att ligga på soffan, alla hundar måste röra på sig och få mental stimulans, varje dag. Vare sig det är en Chihuahua, Golden eller Shetland sheepdog!

Min sheltie avskyr att slappa i soffan, men hon är verkligen inte överstressad för det. Hon vilar ett x antal timmar, i sin bädd. Sedan måste hon aktiveras, annars får hon "tokryck" och hittar på en massa konstiga hyss.

Vi kanske uppfattar "ligga på soffan en enda dag" olika. Påstår du alltså att det är helt ok att lämna en hund inomhus, en hel dag utan motion/träning/rastning?

Tillägger att en hund blir stressad av att inte få motion, inte tvärtom!

Senast ändrad av en moderator:

Kanske det....;) De har iaf sett ut som shetland sheepdogs...:p

Jag tycker nog en hund ska klara av att inte göra någo speciellt en dag utan att stressa!! Som en mellandag liksom, då myskler och hjärna får slappna av!! Såklart ska den ju rastas!!

Visst, vissa Shelties skulle säkert klara av en dag med endast fyra stycken rastningsrundor på ungefär 10 minuter vardera.
Sker det allt för ofta så slutar det med en stressad hund som får för sig en massa saker, som tex bita på möblerna, se spöken etc. för att göra av med energi.

Men om man tränar den 2 timmar per dag, så hinner ju muskler och hjärna koppla av dom 22 timmar som återstår av dygnet, så en sådan dag behöver inte en hund.

Beror ju såklart helt på hur ofta man vill kunna ha en "soffliggar-dag".
En sheltie ska inte behöva ha sådana dagar ofta.

Ja, vi tycks ha olika åsikt då...;) Jag tror i allafall att det är bra för hunden med en vilodag i veckan då man inte gör nåt särskilt! Beror ju förståss på vad man menar med träna...? Om det innebär lugna promenader och lite lydnad eller godissök inne kanske hunden inte behöver mellandagar, men om man verkligen tränar 2h om dagen så anser jag att en vilodag behövs då musklerna får tid att återhämta sig och hunden inte behöver tänka på något särskilt!

Ja, tydligen så har vi det, helt enkelt..:p

Själv anser jag att "en vilodag i veckan" är helt värdelöst, om man ändå har tid för hunden. Den mår ju bara bra av att tränas...

När jag skriver 2 timmars träning så menar jag tex promenader och lite vardagslydnad, att man plusar ihop antal minuter. Inte två timmars stenhård jogging i rasande tempo.;)

Drar man med hunden på en joggingrunda på ungefär 6km, så tycker jag att en "vilodag" inte skadar speciellt mycket.
Men om jag skulle ha joggat ungefär så långt med min hund, så skulle jag ändå inte tänka "näää, idag ska hon få en vilodag, jag var ju faktiskt ute och joggade igår.." och promenerar 10 minuter fast jag egentligen haft tid och ork till en runda på 30 minuter.

Vilodagar ger jag bara min hund när jag har feber eller på något annat vis är hängig.

Jag tkr definitivt att du ska ha en Cavalier! Min passar iallfall in på allt du har skrivit. de som jag har träffat har också vart väldigt lättlärda och de älskar att göra allt möjligt. typ Agility, lydnad o sånt. såfort jag sätter mej ner isoffan o tar dt lugnt så kmr han å lägger sej brevid mej :love: men han är också väldigt lekfull och så när man kommer ut.. älskar också att simma o bada.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka