Jag tänkte också direkt att jaktgolden passar in på din beskrivning, förutom att de är lite större. Min ligger på strax över 20 kg nu när hon är i princip fullvuxen. Men i övrigt är det en fantastisk ras, de är pigga, alerta, har hög will to please och är i mitt tycke lagom sociala (inte sådär "retrieveröverdrivna" i hälsandet som en del retrievers är). Hänger med på det mesta bara de får jobba och vara med.
 
Jag känner att spanielmentaliteten kanske passar bättre generelllt om man vill ha en Väldigt mjuk och social hund, men det berore ju på hur extrem man är tycker jag. "viss självständighet" är ju en sak när man ändå snackar om vallhundar, medan "självständighet" när man talar om urhundar är på en helt annan nivå. Jag tycker ju att en lappe eller till exempel västgöte, corgi eller heeler generellt är föriga och kontaktsökande. :D

Jag tycker det är olika sorts självständighet på olika hundar. Urhundar har jag ingen erfarenhet av, men har haft terrier och har nu vallande spets (isländsk fårhund). Och terriern var ju självständig på så vis att han inte var så beroende av oss människor och att vara oss till lags - han älskade människor, men var ganska "sig själv nog" och kunde vandra iväg som han själv ville för att han tyckte det var roligare än att lyda, liksom. Och brydde sig inte så mycket om någon skulle råka bli lite arg på honom :D

Isländska fårhunden, aka Slyngeln, är ju väldigt fäst vid oss människor, vill vara nära hela tiden, vill absolut vara till lags och vill ofta kolla av att vi fortfarande älskar varandra :D Men så har han så mycket driv och så mycket arbetslust att det liksom tar över ibland och så kan det hända att han jagar fåglar, skäller på bilar, försöker driva grannens kor eller något annat mindre lämpligt. Han kan också vara väldans envis när han bestämt sig för något, mer envis än terriern, men jag tolkar det också som att han har mycket driv och arbetslust. Ibland förvånar han mig genom att faktiskt avbryta och lyda mig i de lägena - det skulle terriern aaaaaaldrig gjort! :rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tänkte Flat, tills man kom till storlekskravet. Då tänkte jag Kelpie, tills man kom till att hunden skulle vara långhårig.

En Spaniel kan ju funka. Welsh eller Engelsk springer. Jag har Engelsk springer själv, men Welshen har nog något bättre hälsa och är iallafall sundare bygd.

Min springer är betydligt med aktiv än min flat. Hon älskar att dra, hon älskar att jobba över huvudtaget. Lagom social utan att vara överdrivet (beror ju på vad man jämför med såklart ;)). Har en bra av-knapp och klättrar inte på väggarna av en vilodag eller två.
 
När spaniel nu är på tapeten lyfter jag (engelsk) cocker spaniel som är en aktiv, glad hund och håller storlekskravet. Inom den show-avlade populationen ligger tikar på 11-14 kg och hanar 14-17 (ungefär). Jaktcockrar varierar mer i storlek men det finns många inom nyss nämnda spann.
 
Tack för alla svar! Har mycket att föra vidare nu. Troligtvis kommer hon titta vidare på retriver/spaniel. Sheltie kan också vara något, såvida den inte blir för liten samt hittar en bra uppfödare. Hon är inte jätteförtjust i den enorma utställningspälsen 😉
 
Hon vill ha en storpudel eller mellanpudel ( även om hon inte vet om det )! ;)
Haha ja. Egentligen tycker hon att mellanpudel från lite sportigare linjer ser fräsiga ut. Men hon tycker dom tyvärr är ”osköna” att ta på, nånting med den lockiga pälsen hon inte gillar 😅
 
Haha ja. Egentligen tycker hon att mellanpudel från lite sportigare linjer ser fräsiga ut. Men hon tycker dom tyvärr är ”osköna” att ta på, nånting med den lockiga pälsen hon inte gillar 😅
En pudel har ju mjukare päls än en vanlig hund?
Det är ju mer som hår dessutom varken fäller dom eller är flottiga som tex retrivers är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 238
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vår lilla familj vill skaffa hund och nu har jag fått upp ögonen för Kromfohrländer. Jag skulle gärna vilja höra från er som känner till...
Svar
17
· Visningar
3 515
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 912
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp