Bukefalos 28 år!

Rasval,hjälp!

T

Tofflan

Jag vet att det finns många såna här trådar men jag vore jättetacksam om nån ville ge mej lite tips.
Nu har jag en hund och nästa är inte planerad förrän om 1-2 år.
Jag har kollat på många raser men det faller alltid på nåt.

Jag har inte sugen på att tävla seriöst (inte nu iallafall) utan vill mest träna för att det är roligt.
Hunden ska kunna följa med ut på ridturer,cykel, joggingturer och 2-3 timmars promenad per dag.
Viltspår och lydnad håller jag på med nu och vill fortsätta med det men även prova på rapport,sök och vintertid lite drag (skidor och pulka.)

Det ska vara en stor hund, helst korthårig och inte vara så förarvek.

Brukshundarna gillar jag (framförallt dobermann) men jag tror dom kräver lite mer aktivering än jag kan ge.

Grand danois har jag verkligen fastnat för men det är väl ingen hund man ska motionera så hårt.

Någon som vet nån ras som passar in på mina krav? :bump:
 
Sv: Rasval,hjälp!

rhodesian ridgeback?
tycker annars det låter som en dobermann kan passa...
 
Sv: Rasval,hjälp!

Har hört runt med lite RR ägare och dom säger att det är väl inte den ultimata hunden om man är intresserad av lydnad just för att dom kan vara väldigt svårmotiverade.
Jag har fått kämpa otroligt i lydnaden med lillkillen jag har nu så det vore roligt om det blir en lite mer lättmotiverad hund.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Vad har du nu?

En golden efter utställningslinjer skulle kunna passa dig? Men det är lite vanskligt då man lika gärna kan få en arbetsmaskin. Men det du har skrivit att du vill göra räcker gott åt en golden. Det är trevliga hundar som är lite större och kan dra, har mycket will-to-please (dvs vill vara till lags) och gillar att hitta på saker med sin matte.

javan
 
Sv: Rasval,hjälp!

Jag har en engelsk cocker spaniel nu. Han kom till mej av en slump, jättetrevlig hund och han är ju min älskling :love: men det är mycket jag inte kan göra med honom.

Golden tycker jag har för mycket päls. När man har varit i stallet eller i skogen får man hem en hund + 2 kilo spån och kvistar :smirk:
Tack för alla tips!
 
Sv: Rasval,hjälp!

sant att RR inte är lättmotiverad, dock är det lite klurigt att ge förslag på raser som inte är speciellt förarveka men endå lättmotiverade.
vet inte hur det är med beauceron?
 
Sv: Rasval,hjälp!

Jag kom och tänka på vit herdehund. Det är en vit schäfer, och jag känner schäfrar som är fullt nöjda med det som du kan erbjuda din hund.

:)
 
Sv: Rasval,hjälp!

Raven skrev:
sant att RR inte är lättmotiverad, dock är det lite klurigt att ge förslag på raser som inte är speciellt förarveka men endå lättmotiverade.
vet inte hur det är med beauceron?

"Brukshundarna gillar jag (framförallt dobermann) men jag tror dom kräver lite mer aktivering än jag kan ge."

En Beauceron kräver minst lika mkt aktivering som en Rottis, Dobber osv.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Raven skrev:
sant att RR inte är lättmotiverad, dock är det lite klurigt att ge förslag på raser som inte är speciellt förarveka men endå lättmotiverade.
vet inte hur det är med beauceron?

varför ska man ens titta på Beauceron för? en ovanlig ras vilket är fullt förståligt. En Ras till och med Fransmännen börja gå ifrån de som är så stolta över allt sitt. Franska Främlingslegionen hade ett avelsprojekt men de har tydligen lagt ner det nu. det finns raser som är av samma modell som dom fast betydligt mer sunda som Rottweiler , Dobermann, schäfer om man nu håller sig till bruksavlade hundar.
 
Sv: Rasval,hjälp!

PIRU skrev:
varför ska man ens titta på Beauceron för? en ovanlig ras vilket är fullt förståligt. En Ras till och med Fransmännen börja gå ifrån de som är så stolta över allt sitt. Franska Främlingslegionen hade ett avelsprojekt men de har tydligen lagt ner det nu. det finns raser som är av samma modell som dom fast betydligt mer sunda som Rottweiler , Dobermann, schäfer om man nu håller sig till bruksavlade hundar.
Man får gärna kolla på Beauceron. Men det är grymt svårt att hitta bra avelsmaterial + uppfödare i Sverige. Tycker de flesta uppfödare verkar avla på skit som finns i brist på annat.

Det finns underbara Beauceroner med nerverna på insidan, sen finns det den andra hemskt jobbiga sorten med mkt rädslor, försvar, skärpa osv.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Aliide skrev:
Man får gärna kolla på Beauceron. Men det är grymt svårt att hitta bra avelsmaterial + uppfödare i Sverige. Tycker de flesta uppfödare verkar avla på skit som finns i brist på annat.

Det finns underbara Beauceroner med nerverna på insidan, sen finns det den andra hemskt jobbiga sorten med mkt rädslor, försvar, skärpa osv.

Javisst är det så som du säger o det är ju det jag menar varför lägga ner sån stor tid när det finns så många andra raser som är ändå enklare men med samma goda egenskaper som Beauceroner skall ha.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Mina erfarenheter är att Beauceron har betydligt mer vall i sig än en schäfer tex. Och det finns ett fåtal som vallar med denna ras fortfarande.

Jag valde Beauceron för att;

Gillar inte schäfer
Dobermann för kort päls
Rottis för grova

Ville ha en stor hund, med lite pälsvård, mkt aktivitet osv.
 
Sv: Rasval,hjälp!

PIRU skrev:
varför ska man ens titta på Beauceron för? en ovanlig ras vilket är fullt förståligt. En Ras till och med Fransmännen börja gå ifrån de som är så stolta över allt sitt. Franska Främlingslegionen hade ett avelsprojekt men de har tydligen lagt ner det nu. det finns raser som är av samma modell som dom fast betydligt mer sunda som Rottweiler , Dobermann, schäfer om man nu håller sig till bruksavlade hundar.

ja, fråga dom som äger/föder upp rasen varför dom väljer den, det är väl upp till var och en vad man väljer att titta på för ras?
 
Sv: Rasval,hjälp!

Aliide skrev:
"Brukshundarna gillar jag (framförallt dobermann) men jag tror dom kräver lite mer aktivering än jag kan ge."

En Beauceron kräver minst lika mkt aktivering som en Rottis, Dobber osv.
Det är jag medveten om eftersom det är en brukshund,

utan vill mest träna för att det är roligt.
Hunden ska kunna följa med ut på ridturer,cykel, joggingturer och 2-3 timmars promenad per dag.
Viltspår och lydnad håller jag på med nu och vill fortsätta med det men även prova på rapport,sök och vintertid lite drag (skidor och pulka.)

det är iaf mer än vad dom brukshundar/brukskorsningar jag känner får.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Raven skrev:
ja, fråga dom som äger/föder upp rasen varför dom väljer den, det är väl upp till var och en vad man väljer att titta på för ras?

Jag sa ju det klart o tydligt att till och med folk i hemlandet både civila o Försvaret satsar på andra raser än Beauceron nu för tiden, så den lär inte vara så himla hävlig brukshund har då inte sett nån ex PÅ IPO WM nånsin Eller bruks SM så vettigare alternativ till bruks lär det finnas.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Aliide skrev:
Mina erfarenheter är att Beauceron har betydligt mer vall i sig än en schäfer tex. Och det finns ett fåtal som vallar med denna ras fortfarande.

Jag valde Beauceron för att;

Gillar inte schäfer
Dobermann för kort päls
Rottis för grova

Ville ha en stor hund, med lite pälsvård, mkt aktivitet osv.

Finns ju Kennlar i tyskland som bara satsar på Vall med Sina Schäfrar

Lika i USA är det Vanligt me Rottweiler som boskapsfösare
 
Sv: Rasval,hjälp!

Tofflan skrev:
Jag vet att det finns många såna här trådar men jag vore jättetacksam om nån ville ge mej lite tips.
Nu har jag en hund och nästa är inte planerad förrän om 1-2 år.
Jag har kollat på många raser men det faller alltid på nåt.

Jag har inte sugen på att tävla seriöst (inte nu iallafall) utan vill mest träna för att det är roligt.
Hunden ska kunna följa med ut på ridturer,cykel, joggingturer och 2-3 timmars promenad per dag.
Viltspår och lydnad håller jag på med nu och vill fortsätta med det men även prova på rapport,sök och vintertid lite drag (skidor och pulka.)

Det ska vara en stor hund, helst korthårig och inte vara så förarvek.

Brukshundarna gillar jag (framförallt dobermann) men jag tror dom kräver lite mer aktivering än jag kan ge.

Grand danois har jag verkligen fastnat för men det är väl ingen hund man ska motionera så hårt.

Någon som vet nån ras som passar in på mina krav? :bump:

Jag skulle säga en lagomt tempererad bruksschäfer skulle passa dig alla tider. en av få raser som kan tillfredsställa all dom behoven på ett gott sätt.
 
Sv: Rasval,hjälp!

PIRU skrev:
Finns ju Kennlar i tyskland som bara satsar på Vall med Sina Schäfrar

Lika i USA är det Vanligt me Rottweiler som boskapsfösare

Jo men tjejen bor i Sverige, inte alla som lägger pengar på att ta in en import.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 069
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 996
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 280
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp