Bukefalos 28 år!

Rasval,hjälp!

Sv: Rasval,hjälp!

PIRU skrev:
Jag skulle säga en lagomt tempererad bruksschäfer skulle passa dig alla tider. en av få raser som kan tillfredsställa all dom behoven på ett gott sätt.
En lagom brukshund överhuvudtaget skulle passa, schäfer eller ej.
 
Sv: Rasval,hjälp!

(knapplån)

Betänk att Tofflan nu har en cocker (inte världens mest skarpa hund) det är ett ganska stort steg att gå från cocker till brukshund... Om du kan tänka dig en retriver så har du ju CurlyCoated Retreiver, men det kan vara lite svårt att hitta en sund bra i Sverige (många av de bästa uppfödarna finns i Finland). Den skulle också gilla din typ av motion.

Kanske en korthårig collie (men den rasen kan jag väldigt lite om själv men storleks krav och hårlag passar in på dina önskemål). De är något mera arbetsvilliga än de långhåriga om än inga bordercollies.

Weimaraner och labrador är andra hundar du kan titta lite på!

javan
 
Sv: Rasval,hjälp!

Kanske skulle en Riesenscnauzer passa? :bump: Lättlärda, intelligenta, kort päls som inte fäller, passar för all bruks och kan även användas vid drag! Det är en ganska tuff hund som kräver sin förare och har även en del vakt i sig men är väldigt lojal och trevlig!
 
Sv: Rasval,hjälp!

Oj vad mycket svar jag hade fått!
Svarar alla här.
Såhär mycket aktiverar jag min hund jag har nu:
Det blir lydnadsträning ca 2ggr i veckan, aktivering inomhus nästan varje dag ( leta rätt på godis,leksaker, trickträning, aktiveringskula och sånt)
När det inte är vinter spårar vi ca en gång i veckan.
Sen går vi kurs en gång i veckan.

Dom här raserna ska jag helt klart kolla upp mer.
Riesen
KH Collie
Rodesian Ridgeback


Är det någon här som har en boxer? Jag tycker det verkar vara härliga hundar, ungefär lika glad och "clownig" som en dobermann men utan dom nervösa tendenserna dobbisar kan ha.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Har endast erfarenhet av boxer från jobbet och då är de glada positiva hundar som är jättetrevliga att träna med enligt ägarna.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Javan skrev:
(knapplån)


Weimaraner och labrador är andra hundar du kan titta lite på!

javan

En weimaraner kräver sin ägare.... De "svävar" lätt iväg på smårundor och många W saknar will-to-please. De mognar dessutom sent, och många har problem med att t.ex. vara ensamma.
Sen är ju weimaranern trots allt en jakthund som är en stor atlet, de vill jobba MASSOR. Min W älskar att springa och hon springer lätt många mil om dagen, vilket kräver lydnad och som de flesta faktiskt inte har på dem pga jaktinstinkten.
Jag anser att man ska ha haft en del hundar innan man ger sig på en weimaraner, de är faktiskt rätt svåra att få grepp om.

//E
 
Sv: Rasval,hjälp!

lady_vip skrev:
En weimaraner kräver sin ägare.... De "svävar" lätt iväg på smårundor och många W saknar will-to-please. De mognar dessutom sent, och många har problem med att t.ex. vara ensamma.
Sen är ju weimaranern trots allt en jakthund som är en stor atlet, de vill jobba MASSOR. Min W älskar att springa och hon springer lätt många mil om dagen, vilket kräver lydnad och som de flesta faktiskt inte har på dem pga jaktinstinkten.
Jag anser att man ska ha haft en del hundar innan man ger sig på en weimaraner, de är faktiskt rätt svåra att få grepp om.

//E

Amen :bow:

Jag skulle tipsa trådskaparen om någon retreiver. Jaktgolden är väldigt trevliga men kräver verkligen en del av sin ägare.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Okej! :) Då tar vi bort weimaraner ur listan (har bara träffat några och de var supertrevliga men en individ gör ingen ras).

Men lab och curly eller kh collie kan nog vara kvar?

javan
 
Sv: Rasval,hjälp!

En Grandis passar tyvärr inte in på flera utav dina "krav".

GD:n är ofta lat och det gäller framför allt vid lydnadsträning!
Situation1
: Ok matte jag hör att du kallar in mig, men jag måste bara lukta på blommorna först ( Ferdinand )
Situation 2: Men vi har ju övat SITT 2 ggr, nu orkar jag inte mer.

Det är svårt att motivera sin GD om det gäller lydnadsträning helt enkelt!

Sedan har vi detdär med motion, som ska utövas sparsamt innan hunden uppnått 18 månader.
Sedan kan jag tycka att de har för stor och tung kropp för monotom rörelse på stumt underlag ( det vill säga cykling )

Spårning har jag däremot hört många GD ägare som sysselsätter sina hundar med, ska tydligen fungera jätte bra.
Min hunds moster är en fena på eftersök och slår flera utav de riktigt duktiga jakthundar som finns runtomkring.

Så rasen i sig kanske inte passar just dig, men jag tycker att den är helt underbar...
Så mycket charm har jag sällan skådat ..

/ M med Atlaz 1½ år gammal
 
Sv: Rasval,hjälp!

Jo, de är trevliga, men det ligger säkert massor av jobb bakom :)

Min hund är en av de lugnaste individerna vi har i Sverige (jo, hon ÄR faktiskt det) och hon är väldigt krävande ändå.

En kompis till mig som har W har också en curly och hon tycker att det är världens meshund jämfört med hennes W ;) Han nöjer sig med lite medans hennes W står och skriker efter mer, så curly kan vara ett bar alternativ. Jag vet dock att man ska vara nogrann med att titta så att man har öppna föräldrardjur, eftersom de ett tag (har nog fått bort det mesta) hade bekymmer med tillgängligheten hos dem. De är ju stora och starka och ska ju inte vara såna, så det var ett stort fel.

//E
 
Sv: Rasval,hjälp!

Fast de flesta jaktgolden tillåter att ägaren gör fel och de är tålmodiga. Jaktlabbarna är värre, de är på väg utför... Ska man jämföra dagens jaktgolden med en jaktlabbe så är det så att i de flesta fall så är det som at jämföra Ferrari med en Bubbla, tyvärr, eftersom avelsmaterialet är så tunt hos jaktgolden.
Så hittar hon en bra jaktgolden så kan det var ett bra alternativ, hellre en golden än en tollare eller flat....

//e
 
Sv: Rasval,hjälp!

lady_vip skrev:
Fast de flesta jaktgolden tillåter att ägaren gör fel och de är tålmodiga. Jaktlabbarna är värre, de är på väg utför... Ska man jämföra dagens jaktgolden med en jaktlabbe så är det så att i de flesta fall så är det som at jämföra Ferrari med en Bubbla, tyvärr, eftersom avelsmaterialet är så tunt hos jaktgolden.
Så hittar hon en bra jaktgolden så kan det var ett bra alternativ, hellre en golden än en tollare eller flat....

//e

Vad ville du ha sagt? :o
 
Sv: Rasval,hjälp!

Jag tror att hon svade på ditt inlägg :
Jag skulle tipsa trådskaparen om någon retreiver. Jaktgolden är väldigt trevliga men kräver verkligen en del av sin ägare.

Med att Golden tillåter även sin förare att fela och blir inte lika "galna" av att få mindre motion bitvis som exempelvis en W, labbe eller Flat

Så har jag uppfattat dagens Jaktgolden iaf, dom klarar av en period med mindre motion utan att riva stället ...
 
Sv: Rasval,hjälp!

Jo jag vet att den inte passar in men när jag blir lite äldre och mindre aktiv, pensionär eller något då ska jag minsann ha en GD ;)

Supermysiga hundar verkligen.
 
Sv: Rasval,hjälp!

Weimaraner är otroligt vackra men det är ingen hund jag skulle köpa, dom kräver verkligen mer än jag kan ge och en sådan tycker jag nästan man ska jaga med.

Jaktgolden däremot vore intressant men då var det pälsen...

Tack alla för svar! :bow:
 
Sv: Rasval,hjälp!

Calazirya skrev:
Jag tror att hon svade på ditt inlägg :


Med att Golden tillåter även sin förare att fela och blir inte lika "galna" av att få mindre motion bitvis som exempelvis en W, labbe eller Flat

Så har jag uppfattat dagens Jaktgolden iaf, dom klarar av en period med mindre motion utan att riva stället ...
Tusen tack!

Jag har dock upplevt Jaktgolden som väldigt aktiva, kräver mkt av sin förare under träning osv. Men de kan dock slappna av när inget händer. En riktigt trevlig ras om man hittar bra avelsmaterial samt uppfödare.

En flat är lite väl mkt som en "träningshund-ibland" och W skulle jag inte ens rekommendera till vem som helst :D
 
Sv: Rasval,hjälp!

Tofflan skrev:
Weimaraner är otroligt vackra men det är ingen hund jag skulle köpa, dom kräver verkligen mer än jag kan ge och en sådan tycker jag nästan man ska jaga med.

Jaktgolden däremot vore intressant men då var det pälsen...

Tack alla för svar! :bow:
Hellre mjuk, ullig goldenpäls än stickiga Grandishår :D
 
Sv: Rasval,hjälp!

Nu tycker jag att du överdriver :angel:

Fast jävlar vad pälsen är svår att få bort från kläder! :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 965
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 960
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 532
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp