Baddy96
Trådstartare
jag går i hundköpartankar men är lite vilsen när det gäller val av ras. Tänkte att jag kanske skulle kunna få lite tips och vägledning. Vi har sedan tidigare en 8-årig border terrier i familjen som jag älskar men det kan nog bero på att hon inte är så "terrieraktig" som många andra terriers jag träffat. jag är nog ingen terriermänniska. Jag är själv 20 år gammal och det här kommer bli min första egna hund. Jag kommer vilja prova på lite olika grenar men det är nog mest agility och lydnad som lockar. Kommer även ställa ut om hunden. Men framförallt ska hunden vara en bra kompis som kan hänga med mig på det mesta och inte bangar för att hänga med på långa ridturer i skogen med mig och mina hästar.
önskvärda egenskaper:
* ingen eller liten jaktinstinkt
* mellanstor hund
* helst korthårig och inte fälla allt för mycket
* "lagom" aktiv (ska inte bli tokig om jag är sjuk och inte orkar aktivera den)
* får gärna vara en hund som gillar att tänka själv men ska ändå vara läraktig och villig att arbeta
jag är upp över öronen förälskad i vinthundar och då särskilt whippet och faraohund. Det enda som egentligen hindrar mig från att vara helt säker på att det är en whippet jag ska ha är deras jaktinstinkt.
Raser jag kikat på
*WHIPPET
* FARAOHUND
* korthårig collie (svårt att hitta en med bra mentalitet?
)
* dalmatiner
Jag är säkert helt fel ute i mitt rasletande men hundvärlden är ganska ny för mig (insnöad hästmänniska) och jag är villig att lära mig mer och upptäcka nya raser osv.
önskvärda egenskaper:
* ingen eller liten jaktinstinkt
* mellanstor hund
* helst korthårig och inte fälla allt för mycket
* "lagom" aktiv (ska inte bli tokig om jag är sjuk och inte orkar aktivera den)
* får gärna vara en hund som gillar att tänka själv men ska ändå vara läraktig och villig att arbeta
jag är upp över öronen förälskad i vinthundar och då särskilt whippet och faraohund. Det enda som egentligen hindrar mig från att vara helt säker på att det är en whippet jag ska ha är deras jaktinstinkt.
Raser jag kikat på
*WHIPPET
* FARAOHUND
* korthårig collie (svårt att hitta en med bra mentalitet?
* dalmatiner
Jag är säkert helt fel ute i mitt rasletande men hundvärlden är ganska ny för mig (insnöad hästmänniska) och jag är villig att lära mig mer och upptäcka nya raser osv.