Fillifjonkan
Trådstartare
Dalmatiner![]()
Just dalmatiner har jag funderat på men de kan väl ha lite mentala problem eller är jag ute och cyklar nu? Stämmer de in på ovanstående kriterier?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dalmatiner![]()
Vallning är inget man lär hunden i en handvändning. Det kräver månaders arbete och ständig underhållning, plus att djuren måste bli invallade av erfarna vallhundar för att de inte ska bli stressade. Gör man inte det så föser man egentligen bara runt en hop med livrädda djur, vilket i mina ögon är djurplågeri.
Vallhundar kräver arbete. Mental aktivering. De måste få göra något vettigt med sitt liv och sin intelligens, annars kan ni få en hund som vallar flygplan, fåglar, låser upp dörrar, rymmer och jagar vilt/löv/snö, nafsar i hälsenor och äter upp allt ni har hemma, to name a few..
Engelsk Springer Spaniel kanske? Trevliga, följsamma hundar som gärna hänger på allt möjligt men lika gärna sover på soffan i en vecka. Jag har känt många och ingen har haft problem med att ha dem lösa.
Nopp. De är inte terrier. De tillhör momossernaDe är ju superfina verkligen! Ska kolla upp . Men de är ju terrier och de har väl ganska mycket eget "huvud"?
Fast att valla in ankor på kvällen, vilket kanske tar 10 min, är inte tillräcklig aktivering för en vallhund som Border Collie.Jo det var därför jag trodde att en vallhund skulle passa bra. Har en vän som har en bordercollie som fungerar ypperligt som hjälp att hålla ankor/höns hemma på gården. Vi ser det som en självklarhet att den framtida hunden ska utbildas ordentligt, vi lägger gärna ner mycket tid på det. Däremot inte sagt att vi kommer att tävla och ställa ut osv utan den ska fungera hos oss och med allt det vi hittar på.
Ska kolla upp engelsk springer spaniel!!!
Ja mentaliteten är inte alltid klockren men den är betydligt bättre idag än vad den har varit. Jag tycker att rasen är ganska spretig så det är viktigt att besöka uppfödare och hitta en som föder upp den typ av hund som ni vill ha. Men ja, den passar in på dina kriterier tycker jag.Just dalmatiner har jag funderat på men de kan väl ha lite mentala problem eller är jag ute och cyklar nu? Stämmer de in på ovanstående kriterier?
Just dalmatiner har jag funderat på men de kan väl ha lite mentala problem eller är jag ute och cyklar nu? Stämmer de in på ovanstående kriterier?
Befriande ärligt från en dalmatinerägare!Jag skulle säga nej till Dalmatiner. Fäller som fasiken, fryser på vintern och har stora problem med hälsa och mentalitet.
Molosserna...Nopp. De är inte terrier. De tillhör momosserna![]()
Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.
Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter
Hunden får absolut inte vara jaktig.
Har du några förslag som du tror passar oss?
Befriande ärligt från en dalmatinerägare!![]()
Finns ju fler än Berner... Entlebucher sennenhund och Appenzeller sennenhund är väl de som är små nog för att räknas som mellanstora. Grosser schweizer sennenhund är nog större eller lika stora som Berner men korthårig som en snygg RottweilerStämmer de in på våra kriterier? Hur fungerar det med en sådan stor kropp när det gäller milslånga ridturer? Sliter inte det mycket på stora hundar?
Sambon skulle bli överlycklig då han önskar sig just en Berner sennen...
Hade en kompis som jobbade i stall och hade en isländsk fårhund som hängde med på allt. Jag vet lite för liteom rasen som sådan men har sett ett par i stallmiljöer och tycker de verkar käcka.
What!!! Nämen oj, vad jag tror att jag kan då .Nopp. De är inte terrier. De tillhör momosserna![]()
Fast att valla in ankor på kvällen, vilket kanske tar 10 min, är inte tillräcklig aktivering för en vallhund som Border Collie.
Det är ungefär som att säga att slänga ut en näve godis på gräsmattan en gång om dagen som hunden får söka är tillräcklig aktivering för en jämthund..
Det finns nättare varianter inom Berner och sen finns det ju fler raser. Kanske finsk lapphund? Rätt mkt päls dock. Lapsk vallhund? Båda spetsraserna kan vara rätt så ljudliga om man inte styr upp det från början.Stämmer de in på våra kriterier? Hur fungerar det med en sådan stor kropp när det gäller milslånga ridturer? Sliter inte det mycket på stora hundar?
Sambon skulle bli överlycklig då han önskar sig just en Berner sennen...