Hanhundsaggressiviteten hos Schapendoes är "gammalt" sen rasen var ny i Sverige, som jag uppfattar det är det otroligt mycket bättre hundar i aveln numera. Har själv följt rasen under de senaste 10 åren, och är mycket nöjd med hur rasen har förbättrats på många sätt och vis.

Och ja, även en Schapendoes går att klippa ner så att den blir korthårig.

Hanhundsaggressiviteten hos Schapendoes är "gammalt" sen rasen var ny i Sverige, som jag uppfattar det är det otroligt mycket bättre hundar i aveln numera. Har själv följt rasen under de senaste 10 åren, och är mycket nöjd med hur rasen har förbättrats på många sätt och vis.

Och ja, även en Schapendoes går att klippa ner så att den blir korthårig.

Det låter ju helt fenomenalt! denna ras ska jag verkligen kolla upp mer.

Hör gärna av dig sen om det blir aktuellt med att leta upp bra kennel osv.. jag hjälper gärna till.
Åk gärna på utställning och träffa rasen lite mer.

Om jag ska vara riktigt ärlig så är min personliga drömhund med ovannämda egenskaper även av den större, grövre modellen och med kort päls. Skulle jag välja helt fritt så står faktiskt cane corso som nr 1 på min lista. Vet dock inte om deras vaktinstinkt blir för mycket i längden. Några med cane corsos här? I övrigt skulle jag gilla att ha en med vaktinstinkt då jag och barnen ofta är ensamma på gården (har upplevt ett par otäcka upplevelser när jag var ensam hemma). Sen så är den kanske lite väl stor för att följa med på längre ridturer kanske? Nu rider jag ju inte flera timmar varje dag men ibland händer det ju. Hur är det egentligen det där med riktigt stora hundar, klarar de "slitaget" med mycket motion eller är det bättre med mellanstor?

Jag försöker ha öppet sinne men själv så gillar jag inte när hundar har svansen i kringla över ryggen och inte spetsar (vilka brukar just ha svansen som kringlor) samt mycket päls. Övriga familjens största måste är att den har mycket päls...

Stor pudel - nääää.... pudel, nej det vill jag inte ha. Förlåt, fördommar kanske...

Dansk/svensk gårshund - skällig, inte så fin. kanske lite väl liten.

Pumi - nääää hua!

Schnauzer mellan - jättefina men verkar inte vara så lättlärda.

Eurasier - när jag läser om egenskaper så ter det ju sig som en jättetrevlig hund faktiskt.

Grosser Schewizer sennen - OMG vilken fin!!!! Jag älskar denna typ av hundar.... Men, det står att den är krävande, mycket envis och att den kan vara ganska så tuff med andra hundar och vi vill ha en hund som fungerar med allt och alla typ. Supersurt för denna ras blev favorit hittills!!!

Springer spaniel - näääää någon jakthund vill jag inte ha!

Labrador - har jag själv skrivit upp på min lista, tycker att de är väldigt fina Vilken skillnad är det egentligen mellan vanliga labbar och jaktlabbar? Är det samma ras med olika linjer eller skiljer det sig massor åt? En vanlig labrador, blir den inte seg/ovillig/tråkig eller är det bara en fördom?

Golden retriver - är de ungefär som en labbe i sitt sätt? Vad tror ni om en sådan hund åt oss?

Kelpie - det lät ju inte som om ni tyckte att en vallhund skulle passa oss så därför stryker jag denna ras.

isländs fårhund - nääää, spets med kringla...

Field spaniel - OMG jättefin! Men fortfarande en jakthund...

Lapphund - nä en skällig spets vill jag inte ha. Grannen har finsk lapphund och...nej tack.

Schapendoes - wohoooo vilka charmtroll!!! Blev helt förälskad fast den har så mycket päls. Läste att de kan ha en del hanhundsaggressivitet, men ska kolla upp dessa mer! Jättebra tips.

Irish soft coated wheathen terrier då? Har känt ett par familjer för länge sedan som hade dessa hundar och oj så trevliga de var.

Kanonsnällt med all hjälp :0).

Min uppfattning är att Golden Retrivers är mjukare än labbar även om ingen av dem är vassa hundar i jämförelse med en del andra raser. När det gäller båda gäller det verkligen att hitta rätt uppfödare! Har sett för många dåliga exemplar av båda raserna tyvärr. Både mentalt och fysiskt. Jag har också känt några riktigt bra exemplar. En bra Golden är en underbar hund! Lättlärd, mjuk, trevlig, lagom pigg osv. Många tycker att de är för lugna. Kan vara med ute och röra sig en hel dag likväl som den kan ligga i soffan en hel dag. Kräver inte lika mycket aktivering som en vallhund t.ex. Kelpie men måste få jobba för att inte bli försoffad och slö.

Jag älskar Goldens!! Mest för att den vi hade var den underbaraste hunden jag känt! För mig hade en Goldens energinivå varit lagom. För andra hade den varit för låg.

Min uppfattning är att Golden Retrivers är mjukare än labbar även om ingen av dem är vassa hundar i jämförelse med en del andra raser. När det gäller båda gäller det verkligen att hitta rätt uppfödare! Har sett för många dåliga exemplar av båda raserna tyvärr. Både mentalt och fysiskt. Jag har också känt några riktigt bra exemplar. En bra Golden är en underbar hund! Lättlärd, mjuk, trevlig, lagom pigg osv. Många tycker att de är för lugna. Kan vara med ute och röra sig en hel dag likväl som den kan ligga i soffan en hel dag. Kräver inte lika mycket aktivering som en vallhund t.ex. Kelpie men måste få jobba för att inte bli försoffad och slö.

Jag älskar Goldens!! Mest för att den vi hade var den underbaraste hunden jag känt! För mig hade en Goldens energinivå varit lagom. För andra hade den varit för låg.

Hmmm då skriver jag upp golden!

Ja borderterrier kanske!!! men är de så lättlärda då? Och hur kommer det att fungera med gårdens alla fjäderfän...?
Absolut inte lapphund och shetland sheepdog!
Den min syster hade var mycket lättlärd och den kunde vara lös utan att sticka. Funkade bra med katt och andra hundar.
Mejla rasklubben och några uppfödare för att få mer info. Kanske någon på Buke har en?

Den min syster hade var mycket lättlärd och den kunde vara lös utan att sticka. Funkade bra med katt och andra hundar.
Mejla rasklubben och några uppfödare för att få mer info. Kanske någon på Buke har en?

Borderterrier är ju en jakthund, kanske inte helt rätt om man letar efter en hund som är ointresserad av vilt? :) Jag tänker på min egen terrier som är jaktidiot, men han är å andra sidan ingen border så hur de funkar med vilt får jag överlämna till experterna :D

@Jeps har borderterrier tror jag?

aha! Den rasen hade jag aldrig funderat över... tänker mest på den knasiga frisyren..... Ska dock kolla upp den om du tror att den passar!

Jag tycker absolut att du ska kolla upp dem!

Jag är själv ingen pudelmänniska så jag hoppas att pudelägarna här på Buke svarar i tråden, men jag har fått intrycket av pudeln som en aktiv, rolig hund som ställer upp på allt och orkar mycket utan att vara allt för krävande. Jag vet att många har fördomen om dem som tanthundar, men de ffa storpudlar jag har träffat har varit superhäftiga hundar! Jag kan lätt tänka mig en om jag tröttnar på terriers i framtiden (jag tänker dock klippa den med "ponnyman" i såfall, men det kan man ju låta bli om man vill :angel::angel::angel:)

En bra Golden är en underbar hund! Lättlärd, mjuk, trevlig, lagom pigg osv. Många tycker att de är för lugna. Kan vara med ute och röra sig en hel dag likväl som den kan ligga i soffan en hel dag.

Precis en sån här har jag lyckats få. Hon har en hel del unghundsenergi just nu men mentalt trygg och kommer bli en lugn och trevlig individ. Och lagom lättlärd för mig som ny hundägare.
Satt mycket på rasdata för att öka chansen till en fysiskt frisk hund (är ju inte röntgad än så här vet jag ju inte hur det går) men var också tydlig till uppfödaren vad jag ville ha för hund och att jag ville kunna träna. Hon hade två kullar på gång och rekommederade den ena där tiken tränade en hel del lydnad. Hon är än så länge lätt att ha lös och drar inte på vilt, hoppas det inte kommer med åldern...

Vill du inte ha jakt så stryk Eurasiern, rasen ska inte ha jakt men det är tyvärr rena lotteriet. Kanske för att det ännu är en "ny" ras. Annars jättetrevliga hundar.

Borderterrier hade jag absolut strykigt. Det ÄR en jakthund. Tyvärr sällskapsavlas en hel del vilket jag tycker är oseriöst med en arbetande ras. De sällskapasavlade har ofta en nervös sida och de om något är skälliga!!
De jaktavalde är skitroliga hundar!

Av de förslag du har kvar tycker jag pudel i större format och Golden låter bra :)

BC och Dalmatiner hade jag strukit direkt. Det är få som faktiskt klarar att ge tillräcklig aktivitet åt en BC, att valla in lite ankor på kvällen räcker verkligen inte. Ropar på @Migo . Dalmatiner har för stora problem med hälsa och mentalitet och är nog inte jättepeppade på en dag ute på gården i -10 och snålblåst.

Migo får förhöjd puls som betingad effekt av att se sig taggad i rasvalstrådar. :D

Vill du inte ha jakt så stryk Eurasiern, rasen ska inte ha jakt men det är tyvärr rena lotteriet. Kanske för att det ännu är en "ny" ras. Annars jättetrevliga hundar.

Borderterrier hade jag absolut strykigt. Det ÄR en jakthund. Tyvärr sällskapsavlas en hel del vilket jag tycker är oseriöst med en arbetande ras. De sällskapasavlade har ofta en nervös sida och de om något är skälliga!!
De jaktavalde är skitroliga hundar!

Av de förslag du har kvar tycker jag pudel i större format och Golden låter bra :)

Ok! tack för dina åsikter :)
Labrador då?

Vi har haft hund tidigare men det var många, många år sedan. Nu har vi smått funderat på ny hund under ett par år. Vi har 2 tonårsbarn, bor på en stor gård med diverse djur.

Vi söker en hund som är:
- följsam
- social men gärna lite "sval" och cool
- mentalt stabil
- ganska aktiv men inte "hysteriskt" pigg. Bra med av och på "knapp"
- antar att en atletisk hund passar då den ska kunna följa med på lååånga ridturer i varierad terräng?
- lättlärd
- kunna umgås med gårdens höns, ankor och katter

Hunden får absolut inte vara jaktig.

Har du några förslag som du tror passar oss?

Har inte läst hela tråden men kan ju inte annat än att rekomendera lurchers, större vinthund. De jag har träffat har varit super trevliga, min egen också ;)

Min följer mer än gärna ut på heldag i skogen med ridning och grilla, men kan också ligga på soffan en dag. Min kan själv motionera sig släpper ut på tomten och han springer något varv runt huset och busar sen vill han in, men han vill ha lite mental träning för att må bäst (som alla).
Han kvalar in på följsam, vill inte gärna gå lång bort från flocken tex i skogen stannar inom synhåll.
Han äslakr människor och hälsar gärna på alla, men när det är avklarat går han och lägger sig.
Nu är min en räddninghund från irland så han är lite osäker pga det. Har hoppat runt på många fosterhem innan han landade hos mig.
Han går i all teräng, sjö, skog, sten och stockar flyger han över :love:
Har höns, inga problem. Katter går ok

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 775
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 539
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 994
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår