Rasvalstråd - ska jag byta ras eller är jag collie for life?

Kul att du säger det! Kan helt klart tänka mig en sån även om jag inte träffat så många brukstyper utan mest fluffisar. :) Om du har tips på kennlar att kika på så får du gärna pm:a!

Tänker också på skärpan, har de nån sån?

Skärpa finns absolut, givetvis i större eller mindre grad beroende på individ och linjer. Sen beror det ju även lite på vad man lägger i ordet skärpa, det finns ju (tyvärr) många olika innebörder när folk har lagt till subjektivt innehåll i ordet. Hur menar just du när du säger skärpa :)?

Sen får jag även säga att just nu så är rasen tyvärr överfylld med (mest nya) uppfödare som verkar avla endast för att få valpar, och inte har någon som helst tanke på att det är en bruksras de avlar på. Jag vet inte hur många gånger det senaste året som jag slagit mig för pannan och undrat vad i helvete folk håller på med.... avel på hund som inte har nån mer utvärdering än (ett från dåligt till rent ut sagt pissigt) MH och röntgen, hundar med 17 TOTALT outvärderade syskon (nej, inte ens MH eller röntgen), parningar på unga djur runt 18-24 månader (rekommenderat från rasklubben är att vänta iaf tills hunden är tre för att hinna utvärdera och märka om sjukdomar bryter ut) osv osv osv..... tragiskt för rasen!

Jag hoppas att det blir ett större uppsving på vettiga kullar tills jag ska köpa min nästa aussie. Det finns ett stadigt gäng uppfödare som fokuserar på sund mentalitet och sund exteriör (alltså inte bara på showexteriör) och arbetsförmåga/arbetsvilja , och det är även de som får sina hundar sålda till arbetsintresserade valpköpare. Men jag hoppas på att ha ett ännu större urval tills dess att det är dags för oss med en ny valp.

Min rekommendation är att gå lite bakvägen, och först titta på tävlingsresultat för att se vilka kennelnamn som nämns ofta (ett rätt lätt sätt att se detta är att se vilka kennlnamn som kontinuerligt återkommer i ex grattisinlägg på rasklubbens FB-sida) och börja därifrån, om man vill ha en brukshund. Sen kan man därifrån gå vidare och kolla hundens och släktingarnas mentalitet, hälsa osv.
 
Skärpa finns absolut, givetvis i större eller mindre grad beroende på individ och linjer. Sen beror det ju även lite på vad man lägger i ordet skärpa, det finns ju (tyvärr) många olika innebörder när folk har lagt till subjektivt innehåll i ordet. Hur menar just du när du säger skärpa :)?

Sen får jag även säga att just nu så är rasen tyvärr överfylld med (mest nya) uppfödare som verkar avla endast för att få valpar, och inte har någon som helst tanke på att det är en bruksras de avlar på. Jag vet inte hur många gånger det senaste året som jag slagit mig för pannan och undrat vad i helvete folk håller på med.... avel på hund som inte har nån mer utvärdering än (ett från dåligt till rent ut sagt pissigt) MH och röntgen, hundar med 17 TOTALT outvärderade syskon (nej, inte ens MH eller röntgen), parningar på unga djur runt 18-24 månader (rekommenderat från rasklubben är att vänta iaf tills hunden är tre för att hinna utvärdera och märka om sjukdomar bryter ut) osv osv osv..... tragiskt för rasen!

Jag hoppas att det blir ett större uppsving på vettiga kullar tills jag ska köpa min nästa aussie. Det finns ett stadigt gäng uppfödare som fokuserar på sund mentalitet och sund exteriör (alltså inte bara på showexteriör) och arbetsförmåga/arbetsvilja , och det är även de som får sina hundar sålda till arbetsintresserade valpköpare. Men jag hoppas på att ha ett ännu större urval tills dess att det är dags för oss med en ny valp.

Min rekommendation är att gå lite bakvägen, och först titta på tävlingsresultat för att se vilka kennelnamn som nämns ofta (ett rätt lätt sätt att se detta är att se vilka kennlnamn som kontinuerligt återkommer i ex grattisinlägg på rasklubbens FB-sida) och börja därifrån, om man vill ha en brukshund. Sen kan man därifrån gå vidare och kolla hundens och släktingarnas mentalitet, hälsa osv.

Tack för ditt långa svar!

Med skärpa menar jag sånt som hög integritet vid hantering, att markera om hunden känner sig orättvist behandlad, såna saker. Men kanske också sånt som resursförsvar. Kort sagt egenskaper som inte är nåt stort problem i sig, men som gör livet i barnfamilj lite onödigt krångligt.

Jag antar att aussien liksom collien får lida av sitt vackra utseende. Smart att gå via tävlingsresultat, jag ska kika på aussie-sidan på FB lite mer frekvent känner jag. Det är ett bra ställe att börja på - tyvärr svårt att göra för collie där så enormt få tävlas i någon större utsträckning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 757
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 535
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp