Rasvalstråd - ska jag byta ras eller är jag collie for life?

DP-retrievers kan variera rätt mycket beroende på linjer och individer så du kan säkert hitta en som är fartig utan att vara för mycket. Min önskelista för blivande hund är lite lik din och jag tittar själv efter en labbe åt DP-hållet (utan större framgång, men det är en annan historia). Men ja, är man inte såld på deras brötigt glada sätt så finns det nog andra, mer passande rasval. :angel:

Nä, jag är nog mer vallhundstypen är jag rädd. Även om en bra golden är en jäkligt läcker hund!
 
Kelpie, aussie eller tollare är de som jag kommer att tänka på. Kanske en jaktavlad Springer spaniel?

Kelpie är lite små. Sen har de lite väl mycket skärpa för min smak har jag fått för mig. @Milosari Milosari kan nog reda ut det mer? Tollare går också bort pga svajig mentalitet plus kommer inte jaga. Aussie är helt klart ett alternativ!
 
Kelpie är lite små. Sen har de lite väl mycket skärpa för min smak har jag fått för mig. @Milosari Milosari kan nog reda ut det mer? Tollare går också bort pga svajig mentalitet plus kommer inte jaga. Aussie är helt klart ett alternativ!

Det finns absolut kelpies med skärpa och många är rasrasister och vill bara vara med andra kelpies. Min kelpie har ingen skärpa och funkar med typ alla så den typen finns också.
 
Jag rådfrågar @Dentaku på regelbunden basis. :o:D Men hennes tips är alltid välkomna! Gällande korthåren är det så spretigt som jag förstått det att det gäller att titta på enskilda kombinationer, inte kennlar, och detsamma börjar ske hos långhåren vilket är tragiskt.

Det senaste korthåret jag har är en handfull som älskar all typ av träning och tycker att vilodagar är rätt onödiga. Även om det är lite jobbigt just nu, då jag egentligen helst bara vill vila och hon hittar på egen aktivitet(för det mesta i form av hyss) när hon inte erbjuds någon av mig så är hon en riktig drömhund.
Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas korthår av den kalibern framöver. I annat fall kommer jag nog att leta efter en kelpie som passar.
 
Det senaste korthåret jag har är en handfull som älskar all typ av träning och tycker att vilodagar är rätt onödiga. Även om det är lite jobbigt just nu, då jag egentligen helst bara vill vila och hon hittar på egen aktivitet(för det mesta i form av hyss) när hon inte erbjuds någon av mig så är hon en riktig drömhund.
Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas korthår av den kalibern framöver. I annat fall kommer jag nog att leta efter en kelpie som passar.

I den åldern din är så är de ju asjobbiga! En får liksom bara bita sig i läppen och härda ut (tur att en glömmer, annars skulle en väl aldrig skaffa fler :D). Skulle du säga att det är lättare att hitta bruks-korthår än bruks-långhår? Gällande korthåren är jag lite rädd att blir det fel så blir det en hund med mycket spring, dåliga nerver, lite jobbig skärpa, svårt att koncentrera sig, pipig och har en riktig otur könsbunden aggressivitet också. Med långhåren från stabila kombinationer kan det ju bli en stabil men halvtrist hund - inte kul men enklare att leva med (eller omplacera).
 
Det senaste korthåret jag har är en handfull som älskar all typ av träning och tycker att vilodagar är rätt onödiga. Även om det är lite jobbigt just nu, då jag egentligen helst bara vill vila och hon hittar på egen aktivitet(för det mesta i form av hyss) när hon inte erbjuds någon av mig så är hon en riktig drömhund.
Jag hoppas verkligen att det kommer att finnas korthår av den kalibern framöver. I annat fall kommer jag nog att leta efter en kelpie som passar.
Skall bli så kul att träffa henne! Eija är typ lättaste hunden ever, jag undrar om de ens är släkt?
 
@Dentaku, fortsätter att använda din korthårskunniga hjärna. :D Varför överväger du kelpie? Jag har träffat för få för att bilda mig nån riktig uppfattning förutom att det finns problem med tillgängligheten och att det finns skärpa - något jag inte vill ha pga småbarn. Vad skulle du säga är de stora sakerna mentalt som skiljer korthåren från kelpien?
 
Vad sägs om beauceron? Fast de kanske är lite för stora? Annars stämmer de riktigt bra in på övriga önskemål. :)
 
Bruksavlad Schäfer passar in på det du skriver.
Angående sjukdomar så är rasen som helhet inte varken friskare eller sjukare än den genomsnittliga hunden enligt samtliga försäkringsbolag.
Välj uppfödare med förstånd om du är sugen på rasen så har du lika goda chanser som i de flesta andra raser att få en bra hund :)
 
I den åldern din är så är de ju asjobbiga! En får liksom bara bita sig i läppen och härda ut (tur att en glömmer, annars skulle en väl aldrig skaffa fler :D). Skulle du säga att det är lättare att hitta bruks-korthår än bruks-långhår? Gällande korthåren är jag lite rädd att blir det fel så blir det en hund med mycket spring, dåliga nerver, lite jobbig skärpa, svårt att koncentrera sig, pipig och har en riktig otur könsbunden aggressivitet också. Med långhåren från stabila kombinationer kan det ju bli en stabil men halvtrist hund - inte kul men enklare att leva med (eller omplacera).

Jag törs faktiskt inte svara på det. Det är så få hundar som tävlas i bruks överlag att det är svårt att se något mönster. Det jag kan säga är att jag kommer vilja ha någon form av bruksmerit utöver bra mentalitet i familjebilden hos den kull jag skaffar valp från även framöver, det har märkts stor skillnad i arbetsvilja där någon av föräldrarna till hunden faktiskt tävlat bruks. Och visst är det kul när man är inne på den tredje bruksräven som spontant

Skärpa upplever jag är vanligare hos korthåren än långhåren, däremot inte könsbunden aggressivitet. Det vet jag inte om jag känner till något fall av om jag ska vara ärlig(däremot långhårshanar som inte går ihop). Men jag håller med om att dåliga nerver kan visa sig på ett annat sätt hos korthår än hos långhår - mer utåtriktat, vilket är så klart är jobbigare. Vad gäller pipighet så vet jag inte om det skiljer mellan hårlagen. Ingen av mina har ljudat under träning(utom frustrationsskall), på hemmaplan är det olika hur mycket de låter men ingen är/har varit pipig. Känner till långhår som ljudat under träning, finns säkert korthår också men jag tror inte att det är specifikt för något hårlag.
Personligen föredrar jag korthåren men jag är ju också en varm förespråkare av att då och då korsa hårlagen. Kullen som både jag och @Vastgota har hund från verkar väldigt jämn och bra och det kanske inte är en slump att deras farfar var långhår...
 
@Dentaku, fortsätter att använda din korthårskunniga hjärna. :D Varför överväger du kelpie? Jag har träffat för få för att bilda mig nån riktig uppfattning förutom att det finns problem med tillgängligheten och att det finns skärpa - något jag inte vill ha pga småbarn. Vad skulle du säga är de stora sakerna mentalt som skiljer korthåren från kelpien?

Glömde svara på varför jag överväger kelpie om jag inte hittar tillräckligt bra korthår framöver.

Jag har träffat många trevliga och charmiga kelpies. Jag har också insett hur behändigt det är att ha en lite mindre hund nu när jag har en plutt till kortis...
Alternativet vore bruksschäfer men dels skulle jag snarare behöva gå upp en storlek då, dels har jag blivit lite osäker på hur bra jag tål deras päls.
 
Jag har ungefär samma önskemål som dig! Har dock ratat labrador och golden, de raserna tilltalar mig inte. Har antagligen träffat för många ”sämre” exemplar.
Har kikat lite på Spaniel hundarna, Tollare och MAS (mini aussie) men finns rätt få mentalbeskrivningar på den rasen.
Har börjat vidga och kollar även på mindre raser men har ännu inge funnit den rätta!

Om du vill ha mindre ras med lite arbetsvilja så kan jag tipsa om welsh corgi cardigan, det är såklart lite olika och tyvärr så är det få som gör mh/bph men det finns ändå en hel del som tävlar allt möjligt med sina corgis. Min jag har hemma skulle jag beskriva närmast som en schäfer på korta ben rent mentalt och tycker all träning är dökul oavsett vad det är för slags träning. Har även en mas, hon är betydligt smartare än corgin och kommer säkert bli super med husse på agilityplan men har lite mer egna idéer för sig och inte samma will to please. Sen har jag hört en hel del om svajjig mentalitet på masarna och våran har också lite suspekta saker för sig men jag tror inte det är så mycket för mentaliteten som för att hon som sagt är oerhört smart. Hon har lärt sig lite ofog då jag inte haft liknande hund förut, smart och super-läraktig (tyvärr lika benägen att lära sig fel som rätt om det bara gynnar henne). Sen finns det ju många uppfödare i bägge raserna som tycker och avlar på utställning/sällskap men varken corgin eller masen jag har hemma skulle gå att ha som rena sällskapshundar, de behöver träna både fysiskt och mentalt för att må bra och för nån slags husfrid.
 
[QUOTE="Dentaku, post: 18619779, member: 71"Och visst är det kul när man är inne på den tredje bruksräven som spontant
[/QUOTE]

...säger: "Den där hunden kommer du att ha roligt med!"

(Jag ska inte försöka mata katt, packa ben och skriva inlägg samtidigt)
 
Skall bli så kul att träffa henne! Eija är typ lättaste hunden ever, jag undrar om de ens är släkt?

Healey ÄR egentligen lätt i väldigt många avseenden - man kan ju sätta på henne kopplet och gå precis var som helst, eller ha henne lös och hon kommer när man ropar. Lämna ensam ett tag är inga problem, besöka veterinären bara skojigt.
Men om hon tycker att vi är tråkiga kan hon lika gärna försöka hitta ett hål i staketet och upptäcka världen lite på egen tass, när hon är glad att träffa någon hon tycker om är hon JÄTTEGLAD och tänker minsann inte dölja det(mamma fick nyss en fläskläpp när jag var lite långsam) och lika gärna som hon lär sig saker på lydnadsplanen lär hon sig roliga hyss helt själv. :D
 
Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal och jag börjar se mig om efter nästa hund så ser det mörkt ut. Den typ av collie som jag vill ha (mentalt bra, med goda arbetsegenskaper och mycket lek, kamp, nyfikenhet och arbetsglädje) är otroligt svår att få tag i. Bra collies som är orädda hade jag inte haft några större problem att hitta, men det räcker liksom inte att de inte är rädda, de ska dessutom vara sociala, träningsvilliga och ha allt det där andra som jag söker. Därför umgås jag så smått med tanken att eventuellt byta ras. Men till vad? Och finns det verkligen nåt som passar mig bättre än collien?

Mina önskemål:

- goda arbetsegenskaper för bruks (spår), massor av lek, nyfikenhet osv
- träningsvillig och förig
- ingen total träningsnarkoman utan en hund som fixar några dagar utan aktivering utan att riva huset (får såklart bli lite på tårna men inte så det blir jobbigt)
- ska funka i barnfamilj med mycket umgänge, barn som springer osv
- socialt tillgänglig och trygg
- inte lätt till hundaggressivitet utan ska vara godmodiga med andra hundar, även av samma kön
- inte för stor men inte för liten, runt 50-60 cm
- gärna päls men inget krav, men ska tåla kyla (och värme)
- inte för mycket vakt, lite lagom sådär är ok
- gärna inte alltför svårt att hitta mentalt bra hundar, all typ av rädsla för underlag, ljud osv går bort förstås

Har ni några idéer? Eller är det kört och jag får helt enkelt dammsuga hela världen efter en till collie?
Kan du tänka dig en unghund eller vill du ha valp? Låter som att du skulle trivas med en bra BC som av nån anledning inte ska valla.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 455
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 853
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp