Bukefalos 28 år!

Rasvalstråd

Sv: Rasvalstråd

Australian Shepherd tänker jag spontant när jag hör dina krav.
Har bara stött på ett exemplar, men vad jag har läst om dem så stämmer det bra in på alla dina kriterier.
 
Sv: Rasvalstråd

*kl*
En liten jaktgoldentik skulle nog passa, om du utöver den aktivitet du beskriver kan tänka dig att låta hunden jobba självständigt med t ex uppletande, vilket de älskar.
 
Sv: Rasvalstråd

Finns en trimmare i kalix, kanske är för långt för er?
Tycker inte det är så värst mycket pälsvård på en schnauzer, de har oftast inte lika mycket ull som dvärgen och är ofta strävare = tåligare päls. Ullkammning ca varanna vecka tar max 30 minuter, då kammar du även genom skägg och benhår. Trimmning kan man lämna bort för, tar ca 3-4 timmar att utföra och behövs ca var 3:e månad.

Tycker inte du ska välja en dvärgschnauzer, känns som om schnauzer passar bättre till det du vill hålla på med och hur hunden ska vara. Dvärgen kräver täcke vid för kallt väder.
Väljer du en dvärg ska du definitivt inte klippa den, pälsen blir alltid förstörd av det :cool: Även schnauzern behöver trimmas för att behålla sin strävhet, även om den inte är riktigt lika känslig. De enda som det brukar fungera att klippa är risen.

Skicka gärna pm om du vill veta mer om de två mindre schnauzervarianterna :)

Falukorw (har 2 dvärgar, tidigare haft schnauzer)

Fara från Gällivare till Kalix för att trimma? Tror inte hon vill det. Vad kan det vara, 20-30 mil?
Finns trimmare säkerligen närmare Gällivare än så.

Min dvärg trimmades så att han hade längsta pälsen när det var vinter. Han trimmades 4-5 gånger/år och det fungerade bra. (I norr och västerbottens kustland finns mååånga dvärgar)
När han blev äldre skaffade jag täcke, men innan det så behövdes inte det.
Nu går ju inte kylan att jämföra mellan kust och inland. Gällivare har lite kallare vinter.

Men har inte hundklubben i Gällivare någon aktivitet så att TS kan fara dit och se vilka hundraser deras aktiva ägare har valt? de raserna borde ju gå bra att ha i det klimatet.
 
Sv: Rasvalstråd

Vad jag har hört går det inte att klippa en p&s risen? Det känns verkligen inte som om de borde fungera eftersom man då inte får fram de 3 färgade hårstråna (svart/vitt/svart) Då kan de ju bli avklippta hur som helst? :confused:

Nej, skrev ju det att en svart riesen är 'tacksam' att klippa, en P&S däremot är en annan femma.

INGEN av schnauzrarna i P&S fungerar så bra att klippa rent färgmässigt. Pälsmässigt, kvalitet etc, så är det ju ingen skillnad beroende på färg. Men en klippt P&S tappar just peppar & saltfärgen och blir mer 'jämngrå' efter klippning.

Så om man inte bryr sig om att färgen ska vara P&S just, utan tycker det går lika bra med 'grå' så är det samma för/nackdelar med klipp som annars, däremot så ska man behålla dem just P&S så är det rycka som gäller.

Nu gillar jag inte P&S, men sett några klippta och man 'hajar till' lite extra, just för de får en lite annan färg.

Intressant att dvärgens päls är annorlunda, lite fascinerande med. Den borde ju ha samma hårlag som mellan och riesen liksom, men uppenbarligen har den inte det, utan lite 'sämre' (lägger ingen personlig värdering i det så, utan mer att tål en fin, sträv mellan eller riesen att klippas borde ju en sträv dvärg gå att klippa med samma resultat sas). Jag hade för mig just jag hört ngt om dvärgens päls, därför jag tyckte 'om den är lika'. Mellan och riesen där vet jag ju, sådana har funnits i familjen i många år. Men inga dvärgar, och sett fler dvärgar med täcken än mellan/stor. Sen om det berott på ägare eller hund, eller att en liten hund lättare blir skitig (de är närmare maren liksom) har jag ingen aning om.
 
Sv: Rasvalstråd

Trimmas inte isländsk fårhund då, iom att den är strävhårig? Aldrig funderat på om det finns sådana med sträva täckhår + underull som inte trimmas, men det borde bli en himla massa underullskammning annars, om det inte ska tova? Det är ju ullen som tovar om det tovar *funderar*

Sen, en av våra riesen var faktiskt 'naturell', tappade ju en hel del av utseendet så, men var lika trevlig, robust hund osv för det. Men man fick kamma, annars blev det rejäla 'filtade' tovor av ullen. Dessutom fällde/hårade hon lite mer (men ändå lite jmf med andra raser) än de trimmade, som i princip inte fäller ett dugg om man kammar igenom dem en gång/vecka.
 
Sv: Rasvalstråd

Oj vad många svar ;) Hugger första knapp och svarar alla..

falukorw: Trodde att det var mycket mer jobb med en schnauzer än så faktiskt. :p Ska försöka att hitta någon som bor närmare Gällivare som kan trimma, känns som att den är den aktuellaste rasen just nu faktiskt. Sen kan man ju faktiskt lära sig att trimma även fast det säkert skulle ta ett bra tag :p

Pilot: En kompis har en valp på 8månader nu och odrägligare hund har jag aldrig stött på, ute och går i flera timmar och det märks inte på hunden. Men jag har alltid velat ha en aussie men det känns inte riktigt som att det är rätt tidpunkt för en sådan nu, då vill hag bo på gård.

Pumah: Isånna fall blir det en hane då jag redan har en hanhund sen innan och jag vill inte av misstag producera Nobs/golden retriver blanding. Sen vill jag ju ställa ut och tyvärr går ju sällan jaktvarianten bra i utställningsringen, och utställningsvarianten vill jag inte ha.

Tack så mycket för alla tips och råd, ni gör mig lite klokare ;)
 
Sv: Rasvalstråd

Schnauzer är en fantastisk hund, följer med i alla väder. För trimhjälp kan man gå in på rasringens hemsida och titta på uppfödarna och se om du hittar någon uppfödare i dina trakter, trimlistan var lite kort. Men det är väldigt varierande hur ofta man behöver trimma. När jag trimmar själv får jag göra det varannan månad, men om jag lämnar bort honom räcker det med 3-4ggr per år.

Generellt sett en sund allround hund, lydnaden varierar, men om man orkar arbeta lite så blir det fantastiska.
 
Sv: Rasvalstråd

/.../

Intressant att dvärgens päls är annorlunda, lite fascinerande med. Den borde ju ha samma hårlag som mellan och riesen liksom, men uppenbarligen har den inte det, utan lite 'sämre' (lägger ingen personlig värdering i det så, utan mer att tål en fin, sträv mellan eller riesen att klippas borde ju en sträv dvärg gå att klippa med samma resultat sas). Jag hade för mig just jag hört ngt om dvärgens päls, därför jag tyckte 'om den är lika'. Mellan och riesen där vet jag ju, sådana har funnits i familjen i många år. Men inga dvärgar, och sett fler dvärgar med täcken än mellan/stor. Sen om det berott på ägare eller hund, eller att en liten hund lättare blir skitig (de är närmare maren liksom) har jag ingen aning om.

Nu skall jag börja med att säga att jag bara har en dvärgschnauzer. Däremot har jag trimmat fler än just min egen (trots att jag är självlärd och inte har gått någon kurs, så visst kan man lära sig!).

Min erfarenhet är att dvärgen har mycket mer ull än de större raserna. Det är i sig "jobbigare" eftersom man får kamma ull mer intensivt, men å andra sidan är kroppen liten och lätthanterlig.

Jag har gjort alla tänkbara fel med min dvärgschnauzer och enligt all expertis borde hans päls varit förstörd nu. Jag har gjort dödssynden, dvs klippt honom med maskin från nos till svans vid ett par tillfällen. Efter det sägs det att pälsen aldrig kommer tillbaka till sitt ursprung.

Och det kanske den inte gör om man fortsätter att klippa, men det jag gjört har varit att invänta "lagom lurvighet och troll-utseende" och så har jag börjat ullkamma och dra sträva hår så smått igen. Efter ett par månader så har han återfått sin sträva schnauzerkostym och pälsen är svart och teckningen (han är sv/silver) ser ut som innan. Jag kanske bara har haft tur?

Att dvärgen har mer ull är kanske bara bra vid de breddgrader vi talar om, det gör att hunden har ett bra skydd när det är kallt (om man inte ullkammar så mycket att all ull är borta förstås), men det kan säkert variera mellan färgerna också. Min erfarenhet är att p/s-dvärgen har bättre päls (dvs mindre ull, samt strävare täckhår) än tex de svarta eller svart/silver.

Min hund, och jag vet att jag nu bara pratar om en individ, har sällan eller aldrig täcke på sig. Där jag bor blir det sällan kallt, men vi har fukt, vind och regn mest hela vintern. Jag har hittills aldrig sett honom darra av köld, men å andra sidan är han i rörelse när vi är ute. Jag har också låtit bli att trimma ner honom för mycket mellan nov-mars eftersom jag tycker att han behöver sin päls så här års.

Så, för att sammanfatta, med lite planering så tror jag absolut att en dvärgschnauzer kan passa i norr i också. Om du nu gärna vill ha en sådan, Ciindy?

:)
 
Sv: Rasvalstråd

falukorw: Trodde att det var mycket mer jobb med en schnauzer än så faktiskt. Ska försöka att hitta någon som bor närmare Gällivare som kan trimma, känns som att den är den aktuellaste rasen just nu faktiskt. Sen kan man ju faktiskt lära sig att trimma även fast det säkert skulle ta ett bra tag

Jag lärde genom att läsa en bok som heter "Miniature Schnauzer Today" av en författare som heter Paul Newman. I ett kapitel beskrivs hur man gör, steg för steg, och jag testade på hunden medan jag hade boken uppslagen framför mig.

Sedan rådfrågade jag kunniga personer på utställningar, tittade på mängder av bilder på internet och läste också en del steg-för-steg-instruktioner på en del kennelsidor på internet.

Jag är långt ifrån någon expert, men jag har deltagit på en del utställningar med min hemmatrimmade hund och det har ändå gått ganska bra. Så visst kan man om man är intresserad och vill lära sig!

Viktigt ät att skaffa sig rätt verktyg, men det borde en bra uppfödare kunna hjälpa dig med.
 
Sv: Rasvalstråd

Vad sägs om Schipperke då? Det känns som en ras som skulle kunna passa. Enligt rasens hemsida så ska de ju funka till agility, kräva ett minimum av pälsvård samt att de ska gilla både sommar och vinter.
De verkar ha en del vakt och skall i sig, men om du funderar på Isländsk fårhund borde ju inte det vara något problem ;).

Berger des Pyrénées kanske kan vara ett alternativ? Aktiv hund som kräver väldigt lite pälsvård, samtidigt som dom ser ut kan klara av kylan. Jag har bara träffat en individ, men den var å andra sidan väldigt trevlig!

Sheltie? Jag vet iofs inget om deras pälsvård, men dom borde kunna stå emot kyla iaf!


Min första tanke annars var Finsk Lapphund, men jag förstår om du upplever som som för sega.
 
Sv: Rasvalstråd

Hm, det bara poppade upp i min skalle och jag vet inte säkert om den egentligen uppfyller alla kriterierna men har du kikat på samojeden? Eller eurasier?
 
Sv: Rasvalstråd

Trimmas inte isländsk fårhund då, iom att den är strävhårig? Aldrig funderat på om det finns sådana med sträva täckhår + underull som inte trimmas, men det borde bli en himla massa underullskammning annars, om det inte ska tova? Det är ju ullen som tovar om det tovar *funderar*

De har spetspäls, dvs trimmar ej.

flibbi.jpg
 
Sv: Rasvalstråd

Är den strävhårig? Inte de exemplar jag stött på. Snarare "spetspäls".

Ingen aning, var det som skrevs jag gick på, och började fundera på, aldrig sett en på bild ens innan den här tråden =)

Pälsen är dubbel med medellånga eller längre täckhår samt tjock, mjuk underull.

Men skrevs ju sen ovan att det är spetspäls, och då är det ju inget trimbehov =)
 
Sv: Rasvalstråd

Ja, även samojeden har jag tänkt på en hel del, hade varit en rolig kompis ute i skidspåret också ;) Eurasier har jag bara tänkt på lite snabbt men inte kollat upp så mycket, det skall göras.:D

Min lista när jag drömde om hund:
Finsk lapphund
Samojed
Isländsk fårhund

Lista nu (utan inbördes ordning)
Isländsk fårhund
Samojed
Schnauzer

Ska kolla upp Eurasiern lite mera ;)
 
Sv: Rasvalstråd

Tycker inte alls om Schipperkens utseende om vi ska vara ytliga :P Känns lite för små också...

Berger des Pyrénées säger mig inte så mycket men ska kollas upp :p

Sheltien känns också lite liten faktiskt ...

Oj, jag känner mig verkligen kräsen här:eek:
 
Sv: Rasvalstråd

Haha jag förstår verkligen vad du menar med utseendet på Schipperken, jag tycker inte heller att det är så tilltalande :D.

Brukar du låta hunden dra dig på skidorna? I så fall kan det ju vara en fördel med en lite större hund, typ Samojed eller fårhunden.

Angående Samojed och Eurasier, finns det några sånna som tävlar i agility? Jag har aldrig hört talas om det!
 
Sv: Rasvalstråd

Kollade förresten lite på Bergern, och det finns flera sånna som går väldigt bra i agility. Dom är väl inte heller så hemskt vackra vid första blicken, snarare lite fulsöta :p.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 743
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 044
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 445
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 927
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp