Rasvaltråd igen (stor hund)

L

lieverd

Min väninna bad mig om hjälp att hitta en lämplig hund av större modell men eftersom jag själv endast har haft intresse av små hundar så tänkte jag fråga om er hjälp.

Min väninna bor i ett väligt fint område där det sker relativt mycket inbrott och överfall på gatorna och nu när hon sedan en tid tillbaka bor ensam har hon blivit mer och mer osäker att röra sig ensam. Hon söker en större hund som "ser skräckinjagande ut", med betoning på SER eftersom hon inte vill ha en hund med sådan skärpa att den direkt attackerar en inkräktare/överfallare. Hon har inget intresse att träna överdrivna mängder lydnad och på brukshundsklubben, men tar mer än gärna hjälp utifrån (t.ex. privata tränare) ifall hon skulle stöta på problem med att hunden är "för svår". Den ska helst vara ganska lugn.

Hunden ska vara relativt stor, hårlaget spelar ingen roll.

Kom med förslag!

Sv: Rasvaltråd igen (stor hund)

(Engelsk) Mastiff:)? Vänliga men tillräckligt imponerande i storlek för att man verkligen känner sig trygg på promenaden. Och vill man så kan man ju lära hunden att skälla på kommando för att ytterligare öka "farlighetskänslan".
Man får dock räkna med fisar, snarkningar och dreggel...

Grand Danois?

HAr haft en hanne själv som var trygg i sig själv å hade inget humör varken mot andra djur eller människor. Han var lugnet själv å lätt att träna in vardagslydnaden med! Han lunkade på i sin egen värld i tron om att alla var lika snälla å trevliga som han. :love:

Men även där är det fisar, snarkningar och dreggel som man får lära sig att leva med. :grin:

Leonberger, St Bernard, Berner sennen (eller någon av dom andra Sennen-raserna, tror dock att dom är lite mer krävande?).

Irländsk varghundar är urgoa och enligt mig mycket lätta hundar att ha, men har tyvärr ingen vidare hälsostatus.

Senast ändrad:

Dobermann passar väl i princip bara in på "stor och ser farlig ut", men det skulle ju även vara en enkel hund som inte krävde särskilt mycket?

Mina dobbisar är inte mer krävande än vad mina frallor är,till trots vad folk tror.
Jag har inte spenderat en enda dag på brukshundsklubben dom senaste 10 åren,jag cyklar aldrig,joggar inte,går inte 3 timmar eller mer varje dag,lägger aldrig spår,kör sök eller annat.
Dom går som gårdhundar,är med o rider ibland,sover i soffan,leker med andra hundar,äter inte folk,barn eller andra djur.
Så jag ser det som en lätt hund,lyhörda,lätt tränade,lätta att hålla rena o sköta.Detta trots att båda mina var kennelhundar i sitt hemland tills dom var drygt 7 mån.

Mina dobbisar är inte mer krävande än vad mina frallor är,till trots vad folk tror.
Jag har inte spenderat en enda dag på brukshundsklubben dom senaste 10 åren,jag cyklar aldrig,joggar inte,går inte 3 timmar eller mer varje dag,lägger aldrig spår,kör sök eller annat.
Dom går som gårdhundar,är med o rider ibland,sover i soffan,leker med andra hundar,äter inte folk,barn eller andra djur.
Så jag ser det som en lätt hund,lyhörda,lätt tränade,lätta att hålla rena o sköta.Detta trots att båda mina var kennelhundar i sitt hemland tills dom var drygt 7 mån.

Låter ju väldigt rastypiskt... eller? :crazy:

Men det är väl knappast så man vill att en brukshund ska vara eller hur dom ska leva? Dina hundar låter inte särskilt rastypiska.

Jag har hört att Irländsk Varghund inte är så krävande när det gäller aktivering.. Och att de kan bo på en relativt liten yta sin storlek till trots (nu menar jag inte en liten etta utan mer att man inte behöver ha en bamsevilla) De är ju vääääldigt stora och kan nog skrämma någon med sitt utseende..
Vi har dock haft en del att göra med en Irländsk Varghund som vi brukar passa och mer korkad hund får man leta efter! Vet inte om det är något rastypiskt. Han är däremot nåt förjäkla snupersnäll!! Ja, Dumsnäll!!

Vad har den stackars valpen för tortyrredskap på huvudet?

kl
Håller med övriga om att dina hundar knappast är rastypiska.

mera kl
Stora hundar som kanske inte är så krävande:
Tibetansk Mastiff
Pyrenéer
Cane Corso
Newfoudland
Rottweiler, om man lyckas hitta bra linjer

Något mindre:
Amstaff
Staffordshire Bullterrier.
Schäfer är ju alltid inponerande, speciellt när de visar garnityret o det finns ju mjukare linjer.

Rottweiler kan väl ändå inte räknas som en hund som är mindre krävande? Eller?
En Rottweiler utan stimulans kan bli en väldigt farlig hund! Även om man hittar en hund med bra linjer..
Har tyvärr sett många som misslyckats med sina Rottweilers just pga av att de inte har aktiverat dem tillräckligt..
och inte varit en bra och konsekvent flockledare.. Dessa hundar har ofta kommit från sk "bra" linjer men pga av ägarens bristande kunskap och tron från ägaren att de pga av de "bra" linjerna kan använda den som knähund så har det gått väldigt fel.
Men jag kan ha fel, dock så tror jag att en Rottis kan bli lite övermäktig för någon som inte vill göra så mycket med sin hund.

Om jag har fattat TS rätt så vill kvinnan ha en hund som inte kräver så mycket och som med väldigt små medel kan bli en trevlig hund.

Ridgeback :)

Kan se rätt stor och otäck ut, har varit med om flera gånger att folk flyttar sig till andra sidan gatan om man kommer och går ;)
Vaktar (skäller) när någon kommer eller om man stöter på obehagliga typer ute på stan.
Har träffat ridgebackägare som berättar att de inte känner behov av lås om hunden är hemma och om scenarier där ridgebacken har sett till att inbrottstjuvar stannar på plats tills husse/matte ringt polisen.

Är rätt enkla att få ordning på vardagslydnaden med men betydligt svårare om man satsar på tävlingslydnad.

Behöver få vara ute och röra på sig en del (promenader och gärna få springa lös) och mår bra av att kanske få spåra eller dylikt ibland.
Sen tycks de vara rätt anpassningsbara gällande motion. Vill man köra järnet med massor av aktiviteter så hänger de med, är man nöjd med lite lagom promenader så kan det vara alldeles utmärkt också.
Annars ligger de gärna hemma och myser i värmen :love:

Senast ändrad:

Det du skriver passar väldigt bra in på en Leonberger i mina öron.
En underbart kramgo kompis, men försvarar sin matte om det behövs.
Man får dock räkna med cement i hörselgångarna och en hel massa sirap i hjärnan. "Jag ska bara ... "-mentaliteten:D

Alltså man måste nog ha mer kött på benen kring motionsbiten för att kunna ge bra förslag.

Att inte träna mängder med lydnad på bruks säger ju egentligen rätt lite om vad din vän tänker sig rent motionsmässigt i tid?

Tack för alla svar! Ska kolla upp mera om de raser som ni föreslagit. Glömde skriva att hon haft hundar i sällskapshundsgruppen under 20 års tid men saknar erfarenhet av brukshundar och att hon motionsmässigt inte vill ha någon väldigt krävande hund, men eftersom hon är ledig hela dagarna så har hon tid att anpassa sig efter hundens behov ifall det skulle krävas. När jag frågade henne hur mycket hon motionerar sin dvärgpudel så sa hon att de promenerar ca 4 km om dagen och att hon främst tänkt motionera hundarna tillsammans

Senast ändrad av en moderator:

Om det är ungefär på den nivån som din vännina vill hålla det så skulle jag stryka en del raser som kommit upp i tråden:

Doberman
Schäfer
Rottweiler
American Staffordshireterrier
Staffordshire Bullterrier

4 km per dag är ju väldigt lite. Kan inte ta mer än 20-30 minuter?
Vill hon inte göra mer än så kan hon nog strunta i mitt förslag om ridgeback..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 068
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 443
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 656
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31