Rätt häst men fel ägare, eller?

Sandra_99

Trådstartare
Hejsan!

Har under ett par månaders tid skummat igenom diverse hästannonser i hopp om att hitta just den jag letar efter. Jag tycker egentligen inte att jag har så höga krav men det visade sig iallafall bli svårare än jag trodde.

I onsdags så hittar jag då en häst som på papper är precis det jag letar efter! Jag ringer upp ägaren och vi bestämmer möte nästa dag. Jag kommer dit och möter en något stressad, trött och lite "borta" ägare som kom försent (ca 30 min) pga att hon inte kommit i säng förrän kl 06.00 för att dom varit ute.

Vi plockar ut hästen och jag gör då klart att jag inte tänkte provrida eftersom att jag mer ville komma ut och titta på/träffa hästen och ägaren för att se om vi var något för varandra. Vi longerar hästen en stund medan jag försöker ställa frågor men får bara "luddiga" svar. Det är svar på frågorna men utdragna och knepiga formuleringar.

Efter ca 40 min så delar vi på oss och jag säger att jag gärna kommer ut och provrider om hon känner att det skulle vara en möjlighet. Ja visst det var inga problem, vi skulle höras. Jag skickar senare ett sms där jag frågor om jag kan ringa näst kommande dag pga familjeskäl, inget svar.

Så i fredags så ringde jag upp henne och började med att presentera mig då sa hon glatt hej, sedan förklarade jag att de var jag som var ute och hälsade på er så blev det ett annat slags hej så uppenbarligen hade hon ingen aning om vem jag var. Missförstå mig rätt, det förväntade jag mig egentligen inte men blev av någon anledning lite stött ändå.

Jag frågor om det finns möjlighet att komma ut och provrida eller om hon hittat en annan köpare som var mer passande (eftersom hon ej svarade på sms så tänkte jag att så kanske var fallet). Nej det går bra att komma ut, hon hade inte hittat en annan köpare och hon hade sovit hela torsdagen och därför ej svarat på mitt sms.

Så nu sitter jag och väntar på att min kompis ska vakna sedan ska vi köra ut och provrida.
Men jag känner mig lite förvirrad angående ägaren. Dels berättade hon att hon haft honom ute till försäljning en gång innan men ångrat sig och det är väl det jag inte vill bli indragen i. Att förälska sig i en häst som hon egentligen inte tänker sälja längre, dock ligger annonsen fortfaramde ute.

Vi pratade i telefon under onsdagen och klickade verkligen men sen vart det helt annorlunda när vi sågs. . . Hon var en ganska liten tjej runt 50 kg medans jag ligger runt 70, jag ser normalviktig ut absolut men kan hon ha reagerat på att jag var för "stor" för hennes häst men vet inte hur hon ska lägga fram det?

Hur ska jag handskas med situationen? Vad tror ni?

Sv: Rätt häst men fel ägare, eller?

Har hon många hästar till salu. Jag vet att dte för närvarande finns en hästhandlare i skåne vars namn börjar på A som man tydligen ska undvika (har varit i risport mm).

Sen låter hon inte riktigt som den personen eftersom den personen brukar stressa igenom alla affärer men samtidigt fick du så konstiga svar sa du.

Att fråga henne rätt ut om hon tycker du är lämplig för hästen kan vara svårt. Hon kan vara av den typen som har svårt att säga nej och kommer då svara vad hon törs svara.

Jag skulle åka ut och provrida, samtidigt som jag hade i åtanke att inte bli förälskad eftersom hon kan dra sig ur. Samtidigt måste du kunna känna känslor för hästen om du ska köpa den så jag rekommenderar att du provrider någon gång till.

Säg till direkt från början att om du sätter ner energi på att komma ut och kolla på hästen så vill du veta att hon är seriös och inte kommer dra sig ur. Och att om hon är tveksam till att sälja så ska hon säga till direkt.
Svårt att veta att det går in i henne men det är nog det enda du kan göra på den fronten om du vill fortsätta kolla på den hästen.

Skulle jag sälja en häst så hade jag nog undrat varför man kör och "tittar" på en häst men inte provrider? Det är inte bara köparens tid utan man tar ju tid från ägaren oxå. Ofta känner man ju när man sätter sej på hästen om man gillar den ur den synpunkten. Ville bara säja att hon kanske reagerade på det?

Många seriösa köpare tittar först och rider inte föränn andra gången de kommer och tittar på hästen.

Om jag var säljaren skulle jag tycka det är bra om en köpare vill komma ut och titta flera gånger, det visar på att man är seriös i sitt val av häst. Och att det inte är något impulsivt. (Även om impulsköp kan vara ok det med).

Säljaren valde att festa dagen innan, så denna får skylla sig själv att den valde att boka in en visning dagen efter att den festade, eller att den festade dagen innan en visning. Beroende på vilket som kom först, inbokningen av visningen eller festen.

Själv skulle jag inte festa till kl 6 på morgonen om jag visste att jag måste upp och visa en häst. Det är slöseri med spekulantens tid.

Hur gammal är säljaren? Om du gör en uppskattning. 17, 20, 30, 40?

Hon är 24, och detta är den enda hästen hon har till salu. Hon skulle maila mig under dagen om när hon ska köra till stallet, men jag har ännu inte hört ett ljud . . .

Men varför frågar du bara inte om hon tror att det är rätt häst för dig? Och om hon verkligen ska sälja hästen? Jag har sålt en del hästar och ibland ser jag direkt att det där kommer inte att funka. Då säger jag rakt ut att den här hästen är nog ingenting för dig. :)

Jag har både vid det tillfälle som jag tittade på hästen och även under vårt andra telefonsamtal när jag frågat om bla provridning sagt att "om hon tycker att jag passar till hennes häst" eller "om hon tycker jag är en sådan köpare som hon tänkt sig".

Detta har jag lagt till för att ge henne en enkel väg ut om det är så att hon känner att jag är fel men båda gångerna har hon sagt att hon tycker det och att hon tycker jag ska komma och provrida.

Jag har full färståelse för att man som säljare inte tycker att alla spekulanter passar så bra som man hoppast men då tycker jag att man iallafall kan vara ärlig och säga det, eller i värsta fall skicka ett mail/sms om man inte vill säga det direkt till personen. :)

Ok, ja men då så :)

Hon kanske bara är osocial och inte gillar att konversera? Jag hade åkt och provridit.

Provrid hästen... om du har tid... sen kollar du alla formalia etc... att hästen är hennes... hon inte är i konkurs etc... Annars börjar du med formalia... att hästen är hennes etc... och provrider sen ...

Annars skiter du i henne och det finns fler hästar...

Är säljaren tveksam om din kompetens eller vill inte sälja hästen till dig så får säljaren säga det... Det finns fler köpare...

Raka rör åt alla håll...

Läs inte in saker som hon faktiskt inte sagt... Man vet inget som inte vad andra människor tänker... och man ska f*n inte gissa...... Håller köparen på att tjafsa för mycket blir man väl också trött om man har många kompisar som man måste umgås med...

Senast ändrad:

Jag hade kört på och låtsas som det regnar angående hennes beteende.
Kanske har hon svårt att göra sig av med hästen och beter sig lite konstigt av den anledningen.

Skulle jag sälja en häst så hade jag nog undrat varför man kör och "tittar" på en häst men inte provrider? Det är inte bara köparens tid utan man tar ju tid från ägaren oxå. Ofta känner man ju när man sätter sej på hästen om man gillar den ur den synpunkten. Ville bara säja att hon kanske reagerade på det?

Håller med här. Jag skulle uppfatta det som oseriöst om en person bara ville komma och titta på min häst men inte provrida, eller ens se hästen riden av mig. Man tittar väl lite på hästen, kollar hur den är i stallet, att hantera, sen ser den bli riden och efter det rider man den själv. Ser men den inte med ryttare på ryggen/rider själv vet man ju inte om det är en passande häst trots att man varit och tittat på den?
Hon kanske uppfattar dig, TS, som oseriös och därför inte bryr sig om att anstränga sig?

Åk dit och provrid först och främst,kanske känns det bättre med ägaren då med. Lycka till!

Gör inte så stor grej av det! Åk dit och provrid och om du gillar hästen så köp den. Det är ju inte så att du ska ha en livslång relation med den fd ägaren så även om hon verkar märklig så spelar det ju mindre roll.

F ö tycker jag det verkar vara en lite omogen tjej som kommit på att det är roligare att festa än att ha häst men som då och då drabbas av samvetskval. ;)

Rent spontant skulle jag strunta i just den hästen med en sådan ägare. Dålig stil att komma försent av en anledning att man har festat för länge. För det var väl det hon hade gjort?

Det låter som att hon egentligen inte vill sälja hästen.

Ang. provridningen är det ju snarare ett mer seriöst intryck att man först bara vill se på hästen och sen nästa gång rida den. Så jag tycker absolut inte att du gjorde nåt fel där. Det viktiga är att båda parter är så uppriktiga mot varandra som möjligt, kanske hade hon förväntat sig mer av dig och därför nu inte vill gå vidare. Och om så är fallet så måste hon ju berätta det. Hur ska du annars veta?

Uppdatera gärna så vi får veta vad som händer :).

Jag hade för det första också reagerat om någon kommit en halvtimme försent. Och jag uppfattade det som om säljaren varit på krogen och det blivit sent pga det? I så fall skulle jag känna att gud vad nonchalant, att vara ute "och ränna" hela natten när man ska ha spekulanter på sin häst! Det skulle göra att jag skulle vara mycket tydlig och noggrann vad jag ville, det för att det inte skulle bli några missförstånd. Det kanske är fördomsfullt att tycka att man nog är oansvarig på allt för att man är nonchalant med tidspassning till en spekulant med de skälen, men tyvärr, så reagerar jag!

Men jag skulle inte alls avfärda hästen om jag gillade den! Bara vara väldigt noggrann! Absolut vara med på besiktningen, blir det köp, ha ett juridiskt korrekt kontrakt, dubbelkolla eventuella tävlingsresultat med Ridsportförbundet osv.

Jag var också och tittade på en häst för några år sedan där det kändes som rejält "hej och hå". Säljarens dotter skulle rida hästen, hon kom bakfull och grinig, satt upp och red i trav och galopp ett par minuter (!!) sedan började hon hoppa! Framskrittning, vad är det?! :grin:
Men där var det ändå så tydligt att jag inte var intresserad av hästen, så jag behövde inte ha vidare kontakt. Fin häst men gigantiskt med jobb! Säljaren ansåg hästen startklar i 1,10 och välriden på marken. Jag ansåg hästen knappt styrbar, att manövrera runt den runt en 1,10 bana hade varken jag eller säljaren klarat! Dessutom rev hästen konstant tills säljaren rullade ut en markbom en halvmeter från hindret. Och jag skulle ha en färdig häst, jag ansåg denna häst vara minst ett år från tävlingsstart.

Lycka till med hästköpandet i allafall! :laugh:

:)Jag vet inte om jag hade velat köpt den hästen, pga säljaren...
Jag som köpare vill vara överens med säljaren och inte få massa "luddiga svar" bara när jag frågar om min (ev.) blivande kompis och tränings/tävlingskamrat...
Mycket trevligare när man kan prata ordentligt med säljaren och få riktiga svar och att säljaren är engagerad!

Seriöst i mina ögon e att kolla in hästen - hantera den inför provridningen ( borsta, sadla m.m. ) känna in den under tiden - rida - OCH om det varit positivt så långt så ber man att få komma igen och kanske ta den till en hoppträning så tränaren kan säja vad han/hon tycker om hur ni passar( såklart gäller det vilken disciplin man håller på med) då får man ju se hur den beter sig i transport, borta på nytt ställe osv.... så ja- man kommer mer än en gång. Men att bara titta å klappa å sen åka hem..... vad ger det? Det visar inte huruvida det är hästen för dej eller inte. ( såvida man inte ska ha den till att titta på

Det finns alla möjliga olika typer av säljare så om hästen känns rätt så gå på det.

När jag köpte min häst så träffade jag överhuvudtaget inte ägaren personligen. Hon hade lämnat iväg hästen för försäljning pga tidsbrist så vi pratades vid per telefon två gånger. Vid besiktningen var det maken som kom till kliniken och sedermera också skrev på kontraktet.

I mina öron låter det som en tjej som har andra saker på G, eller problem rentav, i sitt liv och egentligen skiter i att hon har en häst till salu. Du är ordentlig och gör ditten och datten och sms:ar och ställer frågor, och får ingen respons för att hon inte är lika engagerad i hela frågan som du.

Åk och provrid hästen och se om du gillar den, men akta dig noga om/när du köper att alla vet. besiktningar, alla papper mm görs rätt. Annars dyker du upp här om ett halvår med en juridisk fråga om ett hästköp som gått snett. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka