Rätt karenstid?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Duchei
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 990
D

Duchei

Jag ska vaccinera min pålle (redan grundvaccinerad) mot hästinfluensa och botulism. Kollar man på SVRFs hemsida får jag det till 96 h, alltså 4 dygn. Dock har jag hört att det är 7 dygn som gäller från andra håll..

Han ska tävla och därför vill jag vara helt säker. :)
Vad är det alltså som gäller?

Sv: Rätt karenstid?

Jag vet inte...men det kanske är 4 dygn för tävling och 7 dygn för slakt? Det som står på SvRFs hemsida borde ju vara rätt.

Tror inte slaktkarensen står där på samma sida? Kollade även på travförbundets hemsida (där karenslistan kommer från) och där står det 4 dagar, vilket SVRF hänvisar till... hmm :crazy:

Ur TR I (finn på förbundet hemida)

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 5 dagar före ankomst till tävlingen.För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation
om vaccinationsintervall följas

Åh vad jag blir fundersam nu... Jag ska fråga min veterinär när jag pratar med henne. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 315
Senast: Twirro
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 018
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 471
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka