Rått kött-torrfoder-tillskott

Apollo

Trådstartare
Har ju en allergisk hund både foder + kvalster.

Har kommit fram att jag testar viltkött det har hon aldrig ätit. Nötkött klarar hon inte har vi kommit fram till även kyckling verkar misstänkt.

Har nu hittat viltkött i block som kan vara allt från ren, hjort etc. Detta är rent kött, alltså inget helfoder. Då min hund har svårt att gå upp i vikt så har hon haft fri tillgång. Förut har hon ätit Bravo + fri till gång på torrfoder.

Nu läser jag att man inte ska blanda kött och torrfoder ? Är det så och varför i så fall. När hon åt Bravo så var det ingen som sa något om det. Det är ju också rått kött så att säga.

Har hittat Standart med hjort, som jag skulle vilja att hon har som fri tillgång.
Jag vet ännu inte om hon kommer att äta så mycket torrfoder så hon får i sig vitaminer etc som hon ska och behöver. Och det verkar inte bara vara att blanda lite vitaminer kalk och vad hon nu behöver i köttet, för att tillgodose det utan det ska räknas kors och tvärs.

Så lite råd behövs, vad ska jag göra. Har inte lust att börja helbarfa så att säga.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Inte svaret du ville ha direkt, men: Varför inte helbarfa? :D

Många hundar är känsliga för nöt så strunta i det, rikta in dig på någon allergidiet inom BARF.
Kan helt klart vara värt att testa, även om du nu skrev att du INTE vill börja helbarfa. :laugh:
Vet ett flertal hundar som blivit helt besvärsfria inom en vecka med hjälp av BARF. Inte illa!

Det är inte ett dugg jobbigare att köra barf än att ge färskfoder.
Anledningen till att du inte ska blanda torrfoder och kött är för att näringsbalansen blir fel om du ger ett helfoder och sen tillför en massa andra saker.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Har inte sagt helt nej än, måste lära mig mer först. Men jag är lite lat så vi får se. Men är det det bästa för min hund så absolut.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Har inte sagt helt nej än, måste lära mig mer först. Men jag är lite lat så vi får se. Men är det det bästa för min hund så absolut.

Förstår dig. Jag trodde det skulle bli världens grej att gå från torrfoder till BARF.
Visade sig att det var plättlätt. Personalen i affären ska kunna hjälpa dig.

Här finns info: http://www.jipotimas.se/ommaten.htm
Välj Allergi i "högraste" fliken.

Jag ger min kött, ben, lite grönsaker. Samt laxolja på maten och ett ägg då och då. Allergivarianterna ser lite annorlunda ut men ingen av dem är krångliga.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

du har ju Jameswellbeloved som har anka, kalkon, lamm och fisk..och inte så mycket spannmål i fodret. ta en titt på det
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Det har hon ätit en period (innan jag visste hon var allergisk) och tyvärr håller hon inte vikten på det, I alla fall inte då. Läste också att med den kvalsterallergin hon har så (förrädskvalster) så är det inte bra att ge torrfoder. Blir nog till att barfa i alla fall.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Har köpt köttet från Hälsofoderbutiken. Hon köper från Jipotimas. Hon verkar kunnig, får ta ett snack med henne. Ska även titta på deras hemsida.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Har köpt köttet från Hälsofoderbutiken. Hon köper från Jipotimas. Hon verkar kunnig, får ta ett snack med henne. Ska även titta på deras hemsida.

Ja gör så. Det verkar mycket krångligare än vad det är. Jag gick till mitt lokala "barfombud" (http://www.enskedehk.se/barf.html) och sa typ "Hej, jag vet ingenting, säg vad jag ska köpa". :D
Nuförtiden har jag utvecklat ett genuint intresse och läser kontinuerligt information om det. :)
Känns så bra varje gång jag kan lägga riktigt bra mat i hans matskål!
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Enskede hund och katt verkar mycket bra, jobbarkompisen tipsade om dom också. De verkar ha allt. Ok vi gör ett försök.:laugh:
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Enskede hund och katt verkar mycket bra, jobbarkompisen tipsade om dom också. De verkar ha allt. Ok vi gör ett försök.:laugh:

Ja de är kanon! Ge det ett försök, jag tycker även du ska maila Jill Mellström (som står bakom Jipotimas) och fråga om specifika råd för din hund. :laugh:
Hon har en gedigen utbildning och vet vad hon pratar om.

Skulle det inte funka av någon anledning, så är det ju bara att byta tillbaka.
Men ge det nån månad eller två. :laugh:
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Ja de är kanon! Ge det ett försök, jag tycker även du ska maila Jill Mellström (som står bakom Jipotimas) och fråga om specifika råd för din hund. :laugh:
Hon har en gedigen utbildning och vet vad hon pratar om.

Skulle det inte funka av någon anledning, så är det ju bara att byta tillbaka.
Men ge det nån månad eller två. :laugh:


Ett litet tillägg:

Själv har jag en mellanpinscher som har väldigt svårt att hålla vikten. När jag började barfa så tog det knappt två veckor innan jag såg en tydlig förbättring i hullet! Var riktigt kul att se min notoriska smalis lägga på sig lite och se sådär ljuvligt hälsosam ut, i hull och päls.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

*KL* Jag har varit lite intresserad av det här och har en dum fråga. När man serverar maten, hur får man dom att äta grönsakerna? Min hund sorterar alltid bort minsta lilla grönsaksbit och råkar det vara väldigt kladdig mat så tar han det i munnen och spottar sedan ut grönsaksbiten. :crazy:
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Ett litet tillägg:

Själv har jag en mellanpinscher som har väldigt svårt att hålla vikten. När jag började barfa så tog det knappt två veckor innan jag såg en tydlig förbättring i hullet! Var riktigt kul att se min notoriska smalis lägga på sig lite och se sådär ljuvligt hälsosam ut, i hull och päls.


Sånt vill jag höra:bump:
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Det är skillnad att blanda torrfoder och rent kött jämför med torrfoder och Bravo färskfoder.
Bravo färskfoder har tilsatta vitaminer/mineraler ( t ex kalk), medans kött har inte har det.

En kortare period är ingen fara blanda rent kött med torrfodret, men ska du fortsätta så bör du kolla vad för vitaminer och mineraler du bör tillsätta. Till just rent kött behövs även kalk, för att det ska bli bra.

Varför inte göra det enkelt och blanda allt själv. Kött + t ex överkokt ris eller korngryn + vitaminer/mineraler ( t ex HyperMix och kalk). det är inte så svårt om man bara läser på lite:)
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Min hund har oxå kvalster allergi.
Jag ger han Carrier lamm och ris (torrfoder) det är lite allergivänligare + att dom tillsätter omega 3 och 6 som även är bra för allergi hundar.
Jag brukar lägga fodret i frysen, då tar man död på förrådskvalstrena i torrfodret.
Än så länge funkar han jätte bra på detta foder har nu ätit det i 2 månader och inte haft några utslag än.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Det är verklligen inte krångligt att Barfa. Man får så mycket tillbaka, torrt bajs,ingen illaluktande hund, ingen tandsten.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Nyss hemkommen från Enskede och håller som bäst på att koka Avoiriris och Hirs. Köpte på mig älgkött, grönsaker och vitaminer och kalk. Hon i butiken sa att man antingen ger grönsaker eller ris/hirs, man behöver inte ge båda. Så nu ska vi testa oss fram och se vad hon gillar bäst. Hon sa också att Jipotima ska komma med ett färskt helfoder på bla vilt till vintern hoppas det blir så.

Och vad billigt det blev:laugh:
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Nyss hemkommen från Enskede och håller som bäst på att koka Avoiriris och Hirs. Köpte på mig älgkött, grönsaker och vitaminer och kalk. Hon i butiken sa att man antingen ger grönsaker eller ris/hirs, man behöver inte ge båda. Så nu ska vi testa oss fram och se vad hon gillar bäst. Hon sa också att Jipotima ska komma med ett färskt helfoder på bla vilt till vintern hoppas det blir så.

Och vad billigt det blev:laugh:

Åh, vad kul! Uppdatera gärna om hur det går. :laugh:
Och ja, visst är det inte särskilt dyrt? När jag handlade första gången så blev jag verkligen överraskad över hur billigt det blev.
Jag ger inte min kalk för han får ganska ofta hela ägg inklusive skal så jag tror inte det behövs.

Hoppas du får samma erfarenhet som jag, att det inte är ett dugg jobbigt att barfa. Tvärtom så tycker jag det är KUL att hålla på att fixa. Det känns liksom så rätt, så jag ser till och med fram emot att få gegga i ordning hans mat. :D
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Har just geggat ihop mat som räcker i 2 dagar. Hon kommer att äta ca
550 gr "gegga" per dag. Tur att köttet står sig i kyl 3-5 dagar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 622
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/...
2
Svar
27
· Visningar
2 259
Senast: canine
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
3 995
Senast: Idalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp