Bukefalos 28 år!

Färskfoder, märgben och rått butikskött

Philosophia

Trådstartare
Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra foder, men det innehåller inget rent kött, enbart kycklingköttmjöl. Det jag har märkt är att hon oftast blir mycket bättre i magen efter att hon har ätit märgben med mycket kött på (ofta drar jag ner lite på den vanliga maten då också). Dessutom är hon helt tokig i rått kött.

Av ovanstående skäl så har jag tänkt börja med färskfoder. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge enbart färskfoder eftersom vi har väldigt liten frys. Men 50/50 färskfoder och torrfoder torde vara överkomligt.

Vad jag har förstått så finns det olika sorter. Antingen färskfoder som är mer som helfoder (med vitaminer/mineraler och hela fadderullan) och så finns det färskfoder som innehåller 100% oxkött/vom/lax etc. Hur ska man fodra egentligen? Kan jag t.ex. ge 50% av Nutra nuggets och 50% rent oxkött, eller behöver jag då tillsätta extra vegetabilier/mineraler/vitaminer?

Det verkar som om det endast är Bravo som säljer färskfoder i burgare, förutom Nordic som har vomburgare, så jag antar att det annars är de större korvarna som gäller? Behöver allt gå åt på en dag? Nu har jag inte en susning hur många 100 g som hunden (6 mån/9 kg) ska äta om jag byter ut hälften av fodret mot färskfoder.

Sedan har jag två andra foderfrågor:
  • Finns någon gräns för hur ofta man kan ge märgben (givet att hunden inte blir dålig i magen eller tjock förstås)?

  • Kan man ge rått butikskött (nöt/lamm/vilt är det vi brukar ha hemma) till hunden om det blir över vid matlagning? Dum fråga kanske, men det är lika bra att fråga!
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Angående dem stora korvarna gör jag som så att jag delar upp dem portionsvis - halvtinade så det går bryta isär med kniv, sen fryser jag ner igen.

Övriga frågor överlåter jag åt bättre vetande:laugh:
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Nordic har även det vanliga fodret, både bas och special+, som burgare numera. Borde vara det mest praktiska om man har en mindre hund.

Vi ger Nordic till våra och det händer att inte allt går åt på en dag, det håller utan problem ytterligare en dag i kylen, även om färgen blir lite tråkigare. Längre än så har vi inte provat att ha det.

Ang. köttrester så ska det väl inte vara några som helst problem att ge det till en hund så länge det är rått. Är det ben i så får man ju vara säker på att hunden tuggar benen bra och inte försöker svälja dem - en del hundar kan behöva träna på att äta ben (nu menar jag verkligen äta upp ben, inte tugga på som de gör med märgben).

Vi brukar för övrigt ge våra sånt kött som vi råkat glömma i frysen lite för länge. :angel:
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Jag trodde bara att det var Bravo som hade burgare (vilket hade varit bökigt för mig eftersom ingen säljer i närheten av mig). Bra att veta! :)

Något som jag funderar på när det gäller helfoder så har alla (Nordic/Klass/Bravo) potatis i fodret. Är inte potatis giftigt för hundar?

Tack för svar om köttrester! Nu vet jag en hund som blir mycket lycklig! :D Men med ben i vågar jag inte ge henne, hon är glupsk som en labrador.
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Små mängder potatis är inte speciellt giftigt för hundar, det är ff a Solaninet som är giftigt, det finns i all potatis, mer eller mindre beroende på sort, växtplats etc.., mest finns i gröna partier på potatis o precis under skalet.
Ett färskfoder som inte innehåller annat än animalier är Vom og Hundemat, en del av sorterna iaf.
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Jag har läst lite om Vom og hundemat och det verkar ju väldigt bra! :) De har till och med valpfoder och det finns en återförsäljare hyfsat nära mig. Jag ska läsa lite mer om det.

Just potatis kan jag inte låta bli att vara skeptisk mot. Min italienare blev så dålig i magen att jag trodde hon skulle stryka med när jag började slussa över till ett foder som hade potatis rätt högt upp i innehållsförteckningen. Nu vet jag i och för sig inte om det var potatis som orsakade det. Men eftersom jag hade hört att potatis var giftigt så reagerade jag när jag läste att det var potatis i. Idiotiskt(!) nog läste jag aldrig vad det var i innan jag köpte fodret.

Egentligen gör det inte så mycket för min del om fodret innehåller vegetabilier, bara det inte är något som är giftigt eller orsakar allergier. Men jag antar att man själv - när man ändå lagar mat till husets människor - kan riva och förvälla sådant som squash och morot och blanda i fodret?
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Du behöver inte förvälla, du kan ge det rått.
Vill du tillaga så anses ångkokning eller tillredning i typ lergryta eller micro vara bäst för att behålla alla vitaminer i grönsakerna.

mvh
 
Sv: Färskfoder, märgben och rått butikskött

Där ser man. Jag trodde att hundar hade svårt att ta upp näring från råa vegetabilier. Grovrivna morötter brukade alltid ut i samma form som de intagits när min italienare fick det (hon tuggade inte).

Tack för din hjälp! Jag vet att du är duktig på foder. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Några funderingar bara.. Jag har tidigare kört MUSH röd, funkade skitbra nån månad men då min hund sen ändå verkade kunna bli lös i...
Svar
17
· Visningar
3 706
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 489
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 274
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 616
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp