Rått kött-torrfoder-tillskott

Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Blanda helst inte maten förrän i matskålen. Alltså, förvara kokt ris för sig, kött för sig mm. Det blir snabbare dåligt annars och olika råvaror håller sig olika länge i kylen.:)
Likaså med vitaminerna - dom tillsätter man direkt före hunden ska äta, så riskeras det inte att förstöras.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Jag tycker också att det känns så rätt med Barf. Jag känner mig extra omsorgsfull om hunden med matpysslet. Tar ju knappast någon längre tid
heller förutom den stund när gröten kokas och det sker ju bara en gång i veckan.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Visst kan du ha torrfoderkulor stående framme även om du lagar egen mat.
(Jag ger själv Standardt Hjort och hemlagat till mina hundar.)

När du blandar kött, ris (och/eller grönsaker), fett (helst fiskolja) och vitaminer/mineraler blir ju det som ett helfoder i sig.

Många hundar tycker riset (med eller utan hirs) blir väl kladdigt. Då är det bra att blanda i mixade morötter i detta. Konsistensen blir lite trevligare då. Morötterna blandar du i sista kokminuterna.

Se till att kolhydraterna blir som en lös gröt. Dvs inte stabbig.

Om hunden behöver lägga på sig, så lägg i en rejäl klick ister då du kokar riset.

Precis som russin skrev, så blandar man allt i sista stund. Men OM du av någon anledning behöver blanda en portion färdig som inte ska ätas på en gång, så se till att riset är kylskåpskallt då du blandar.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Låter bra då jag vill att hon ska äta båda. Får undersöka det närmare. Nu blandar jag 200 gram kött och 100 gram gröt per mål/2 ggr dag och det går i. Så vi kör väl så ett tag.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Det går bra hon äter 600 gram om dagen kött/gröt blandning, och äter med god aptit.
Det som oroar mig är att hon fortfarande kliar sig lite grann. Jag har bett att få antihistaminer då jag inte vet vad som är hönan eller ägget då hon även har en kvalsterallergi, så jag vet vad det är hon kliar sig för. Hon är i stallet lite grann och jag tycker att medicinen borde verka mot den allergin om hon nu skulle träffa på nåt kvalster. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, sluta med dennna mat och gå tillbaka till Z/D och se hur det blir då. Men man kan då undra vad ska hon kunna äta för protein. Jag har bara lamm kvar att prova sen är det kört. Vilt kött brukar de ju klara av. Just nu vet jag varken ut eller in. Får ringa och prata med vetten.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Det går bra hon äter 600 gram om dagen kött/gröt blandning, och äter med god aptit.
Det som oroar mig är att hon fortfarande kliar sig lite grann. Jag har bett att få antihistaminer då jag inte vet vad som är hönan eller ägget då hon även har en kvalsterallergi, så jag vet vad det är hon kliar sig för. Hon är i stallet lite grann och jag tycker att medicinen borde verka mot den allergin om hon nu skulle träffa på nåt kvalster. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, sluta med dennna mat och gå tillbaka till Z/D och se hur det blir då. Men man kan då undra vad ska hon kunna äta för protein. Jag har bara lamm kvar att prova sen är det kört. Vilt kött brukar de ju klara av. Just nu vet jag varken ut eller in. Får ringa och prata med vetten.

Aj då. :(

När min kompis bytte till BARF på grund av allergiproblem så gjorde hon i samråd med sin hundpsykolog (utbildad inom allt möjligt inom hunderiet) någon slags immunförsvarsboost i samband med bytet. De körde i olika typer av vitaminer och grejer i nån vecka och sen var kliproblemen faktiskt borta.
Ska kolla med henne exakt vad det var hon gjorde, kan ju vara värt ett försök i alla fall.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Troe att Standart har nåt som heter Immun som är nåt sånt. Ska till Enskede snart och handla så får prata med dom, Dom har det vet jag.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Troe att Standart har nåt som heter Immun som är nåt sånt. Ska till Enskede snart och handla så får prata med dom, Dom har det vet jag.

Ja hör med dem. Vet att hon bland annat bombade hunden med C-vitamin (inte FÖR mycket såklart), aloe vera-juice och sånt.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Aloe Vera är giftigt för hund att förtära.
C-vitamin är vattenlöslig o ev överskott kissas ut.
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Aloe Vera är giftigt för hund att förtära.
C-vitamin är vattenlöslig o ev överskott kissas ut.

Då kan man fråga sig varför det finns aloe vera-prylar för hund? :confused:
Verkar himla korkat. Har du källa på det där?
Jag vet att överdosering kan vara skadligt för levern, men i normal dos är det väl inte farligt?!
Förutsatt att hunden är frisk i övrigt.

Att C-vitaminöverskott kissas ut vet jag redan, att de tillförde C-vitamin var nog snarare för att vara säker på att behovet var täckt då det ju är viktigt för immunförsvaret?
Som sagt så gäller det inte mig utan en kompis till mig så jag vet inte riktigt hur deras plan såg ut, vad de gav och i vilken utsträckning. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/plants/aloe.html

Fö så finns det ju vitlöksprodukter för hundar oxå, o ingår i en del foder.
Allt går att sälja med mördande reklam.

Ska kolla upp det där lite noggrannare.
Har hört aloe vera-juice rekommenderas av både veterinärer och diverse annat kunnigt hundfolk.

Även Jill Mellström (utbildad "hundmatsguru") rekommenderar aloe vera som immunförsvarshöjande.

Vore ju himla mystiskt om alla dessa kom med dödliga råd, men alla kan ju ha fel.
Tur att min klarar sig utan tillskott, för det är svårt att veta vilken information man ska tro på...:crazy:
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Nyss hemkommen från Enskede. Hypermix och Immun var ungefär samma sak. Fick ocksä rådet att prova med grönsaker istället för gröten.Kan tänkas vara riset som spökar. Så nu blir det mixade morötter, broccoli och spenat ett tag får vi se om det hjälper. Magen är strålande på henne. Bajsar 2 omgångar med lite bajs som ser mycket bra ut + att vikten börjar gå upp. Jippi
 
Sv: Rått kött-torrfoder-tillskott

Låter bra.
Var försiktig med spenaten, inte för mycket o inte för ofta, ge helst lätt förvälld.
Spenat innehåller Oxalsyra som förhindrar bildandet av röda blodkroppar, o andra sidan är den mycket näringsrik o nyttigt.
Har du kollat in
http://pets.groups.yahoo.com/group/K9Kitchen/

mvh

Börjar med morötter som jag mixar, det fick hon äta för vetten så det måste ju vara allergivänligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 623
Senast: Jenka
·
Hundhälsa Hej alla kunniga och erfarna! Nu behöver jag lite hjälp och råd. Vår 6månaders Bichon havanaiskille har alltid varit småkinkig/...
2
Svar
27
· Visningar
2 259
Senast: canine
·
Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: Philosophia
·
Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
3 995
Senast: Idalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp