RC Calm, Zylkéne, Feliway

Då kan du fortsätta ta ansvar över ditt djur och inte utsätta henne för onödig stress. Du har ingen som kan vara kattvakt när du åker bort? Så katten får vara kvar i sitt trygga revir?

Jag känner ytterst få personer här och jag upplever det som att hon mår dåligt av att vara ensam och eftersom hon har lite svårt med att lita på folk så finns det kanske en möjlig kattvakt och vill inte lämna henne själv så många timmar som det skulle innebära att ha en kattvakt kolla till henne två gånger om dagen.


[QUOTE="Lingon, post: 18770654, member: 139341"
Jag tycker att du ska sluta ta med din katt till din mamma (eller nåt annat ställe). Sluta gå ut med den. Den är uppenbarligen otrygg och behöver bara en trygg och lugn plats som den kan känna är dess revir. Ett revir som ingen inkräktar på och där hon är helt trygg. Kommer det hem folk till dig som stressar katten så stäng in den under tiden. Eller så kan du åka till dem istället så slipper din katt stressen.[/QUOTE]

Sluta gå ut med henne är inte ett alternativ då hon då får massor med energi som hon har svårt att få utlopp för inne. Dessutom älskar hon att gå runt i sele och är helst ute flera timmar om hon får. Tittar på fåglar, klättrar i träd och springer runt och är allmänt lycklig. Hon har det lugnt och tryggt i sitt revir (kanske för lugnt) och hon spenderar gärna tid i det nyinköpta klösträdet både när folk är här och annars.

Det är helt omöjligt att stänga in henne nånstans när det kommer folk då vi bor i en etta och en halva utan dörrar. Det enda rum som man kan stänga till är toan och man kan ju inte ha henne där då hon sitter och klagar och vill ut konstant. Katter ogillar ofta stängda dörrar generellt har jag fått lära mig.
 
Jag känner ytterst få personer här och jag upplever det som att hon mår dåligt av att vara ensam och eftersom hon har lite svårt med att lita på folk så finns det kanske en möjlig kattvakt och vill inte lämna henne själv så många timmar som det skulle innebära att ha en kattvakt kolla till henne två gånger om dagen.

Jag tycker att du ska sluta ta med din katt till din mamma (eller nåt annat ställe). Sluta gå ut med den. Den är uppenbarligen otrygg och behöver bara en trygg och lugn plats som den kan känna är dess revir. Ett revir som ingen inkräktar på och där hon är helt trygg. Kommer det hem folk till dig som stressar katten så stäng in den under tiden. Eller så kan du åka till dem istället så slipper din katt stressen.

Sluta gå ut med henne är inte ett alternativ då hon då får massor med energi som hon har svårt att få utlopp för inne. Dessutom älskar hon att gå runt i sele och är helst ute flera timmar om hon får. Tittar på fåglar, klättrar i träd och springer runt och är allmänt lycklig. Hon har det lugnt och tryggt i sitt revir (kanske för lugnt) och hon spenderar gärna tid i det nyinköpta klösträdet både när folk är här och annars.

Det är helt omöjligt att stänga in henne nånstans när det kommer folk då vi bor i en etta och en halva utan dörrar. Det enda rum som man kan stänga till är toan och man kan ju inte ha henne där då hon sitter och klagar och vill ut konstant. Katter ogillar ofta stängda dörrar generellt har jag fått lära mig.

Nåt måste du göra. Du kan inte utsätta varken din katt för stressen eller dina gäster för risken att bli påhoppade av katten.
 
Nåt måste du göra. Du kan inte utsätta varken din katt för stressen eller dina gäster för risken att bli påhoppade av katten.

Hon hoppar inte på nån alls. Det är om dom går fram till henne och hon känner sig träng eller så, så viftar hon med tassarna mot "hotet".
 
Har du provat den vanliga eller friends? Den andra katten är ju normalt utekatt så hon kan nog få problem med att gå på lådan. Men annars vet jag av erfarenhet att hon ändå är blyg för folk och kommer ligga på övervåningen i mitt eller mammas rum just när vi har folk på besök.

Vad jag minns så fanns det bara en variant att köpa då, så den kanske heter classic nu :)
 
@Ponnyfoton håller med @Sol , @TinyWiny mfl ang din katt .
Om du absolut måste ta med den till din mamma ofta på helger där annan katt finns , så definitivt se till att katten då har ett eget rum eller del av huset avskiljt , som är samma varje gång.
Det går bra att snickra ihop ”grind” för dörrar rätt enkelt tex.

Sen om detta leverne är något konstant regelbundet så hade jag även isåfall lämnat katten där en längre period så att den får chans att bo in sig och hitta lugn i det.

Att katten reagerar som den gör med utfall mot folk i vissa lägen osv är ju ett tecken på väldigt mycket stress.
Jag skulle rentav säga att du har en väldigt snäll katt som ändå verkar hantera situationerna så pass den gör . 😞

Du kan inte ”medicinera” bort stress om förhållandena som är grunden till stressen är så stora. Dessa medel är till för att möjligtvis ge lite ”spike” på en redan utifrån alla andra medel lugn miljö i de fall katten kan bedömas behöva det. Dessa medel ger inga jättemirakel.
 
@Ponnyfoton håller med @Sol , @TinyWiny mfl ang din katt .
Om du absolut måste ta med den till din mamma ofta på helger där annan katt finns , så definitivt se till att katten då har ett eget rum eller del av huset avskiljt , som är samma varje gång.
Det går bra att snickra ihop ”grind” för dörrar rätt enkelt tex.

Sen om detta leverne är något konstant regelbundet så hade jag även isåfall lämnat katten där en längre period så att den får chans att bo in sig och hitta lugn i det.

Att katten reagerar som den gör med utfall mot folk i vissa lägen osv är ju ett tecken på väldigt mycket stress.
Jag skulle rentav säga att du har en väldigt snäll katt som ändå verkar hantera situationerna så pass den gör . 😞

Du kan inte ”medicinera” bort stress om förhållandena som är grunden till stressen är så stora. Dessa medel är till för att möjligtvis ge lite ”spike” på en redan utifrån alla andra medel lugn miljö i de fall katten kan bedömas behöva det. Dessa medel ger inga jättemirakel.
Precis! De är en hjälp i situationer där man har gjort allt man kan och omöjligt kan göra mer. Som när min hund dog och min katt sörjde så hon blev sjuk :cry: Då var feliway classic en hjälp på vägen för hur gärna jag än ville kunde jag inte hjälpa varken henne eller mig själv i sorgen på annat sätt.
 
Och jag har igång feliway nu + ger zylkene och RC calm inför nyårsafton. Men jag kan inte påstå att jag märker någon direkt skillnad
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
637
Senast: Tonto
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 403
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp