Reagerar vid tryck över svansen

E

Elli_J

Jag har en ridtravare som jag ägt i tre år men endast ridit i skogen + lättare träning. Hon är sådan att hon måste hållas igång i princip dagligen annars faller hon in i gamla vanor direkt.
Men för ett år sedan växte hon ur sin sadel och jag hade(har) inte ekonomin till att köpa en ny. Därför blev det bara enstaka ridturer i lite över ett halvår. Till slut insåg jag att vi inte skulle få nån ny sadel och satte igång henne igen barbacka.
Det gick ganska bra, visst det var lite si och så med tempo och sådant men hon hade ju inte orken till att bära sig riktigt. Men hon blev bättre med tiden tills snön kom. Då kunde jag inte använda ridbanan längre men det gick att bara rida i skogen med.

Tills för någon månad sen.. Hon började falla tillbaka i det gamla igen, ville inte gå lugnt och kändes som hon inte hade någon riktig balans. Hon liksom vaggade från sida till sida i stegen och "ålade" sig fram. Och nu de senaste veckorna har hon börjat med sin travar-trav igen. Har märkt att hon musklat sig mer på en sida då hon skjuter över mig åt vänster. Hon går även och kikar åt vänster när jag kortar tyglarna.
Kan hon ha någon typ av låsning i halsen?

Och problemen med balansen kan bero på en äldre skada hon har. Jag kommer inte ihåg vad som hänt(minne som en guldfisk) men har för mig i alla fall att hon fått ett hårt slag mot svansen eller på korset, något hon blivit behandlad mot. Hon har ridits ett par år(vet inte när det inträffat) efter så det kan inte varit så allvarligt. Hon har reagerat lite när jag tagit eller borstat på korset och bakåt men det har varit ytterst lite.

Men.. Åren innan har jag halvklippt henne varje vinter och täckat förutom i år. Nu har jag bara klippt halva halsen och hon har varit utan täcke hela vintern. Och nu reagerar hon mycket mer mot tryck. Inte så att hon knäar eller visar direkt smärta men jag ser att det är obehagligt för henne.
Kan det vara så att den gamla skadan gör att hon blir stel och öm nu när det är kallt. Så det är därför hon inte kan bära upp sig med bakbenen och inte orkar trava lika bra som hon gjort innan.

Jag har tänkt åka med henne till klinik så vet kan gå igenom henne men vill veta vad ni duktiga bukare har att säga och kanske ge lite råd

Blev visst väldigt långt och rörigt men hoppas någon fattar:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reagerar vid tryck över svansen

Främst låter det ju som om du borde införskaffa en riktig, anpassad sadel? Det finns ju risk för att du själv har en sned sits som behöver balanseras och få stöd av en sadel. Står oförstående till att du har en ridhäst under utbildning till ridhäst som du inte har en ordentlig sadel till. Innan dess låter det dock som att hästen behöver gås igenom av en veterinär och därefter hitta lösningar på problemen, precis som du själv tänkt göra. Det är dock omöjligt att sia i om det är den gamla skadan, men finns det en tidigare skörhet hos din häst så kan visst kylan påverkad försämringen, låter ju dock inte som hela orsaken till att hon ömmar och upplevs sned/snedmusklad.

Hoppas det löser sig för dig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Reagerar vid tryck över svansen

Jag har tänkt köpa en sadel. Men har inte råd att varken ta hjälp av sadelutprovare eller köpa begagnade sadlar o prova mig fram själv. Jag får ingen ekonomisk hjälp med sådant från mina föräldrar och är därför tvungen till att rida barbacka. Skulle aldrig få för mig att köpa en lågbudgetsadel iaf.
Hon har lättare för vänster varv. Antagligen har detta med hennes travträning att göra, dom körs ju bara i vänster varv. Och nu när jag inte har möjlighet att träna på bana och bygga upp henne jämnt så kan hon ju faktiskt muskla sig ojämnt eftersom hon är mjukare i ena sidan. Men jag ska inte rida förrän hon har blivit kollad av vet och jag förhoppningsvis får veta vad det är som är fel.
 
Sv: Reagerar vid tryck över svansen

Kan du inte köpa en barbackapad då, så du iallafall ha rtugbyglar och lite mer kontroll över din sits?

Eller köp en syntetsadel. Det är nog bättre med en billig sadel än ingen alls just nu!

Har du sålt din gamla sadel? Annars gör det och köp en ny för pengarna. Har du annat du kan sälja?
 
Sv: Reagerar vid tryck över svansen

Jag har gjort en barbackapadd. En sådan det finns en tråd om under utrustning. Den ger väldigt mycket stöd och håller mig på plats ganska bra. Den gamla sadeln är såld och jag har inget mer av värde, har redan sålt av det mesta för att kunna överleva själv. Och sen kan jag ju inte köpa vilken sadel som helst, den måste ju passa. Speciellt nu när hon inte är riktigt fräsch i kroppen.
Funderar på att testa bomlöst, tror det är bättre nu när hon inte är särskillt musklad och kommer ändra sig mycket. Har lite pengar undanstoppat som jag hoppats inte behöva använda men det känns som jag inte har något val just nu.

Men först och främst ska hon undersökas ordentligt så jag får reda på vad det är för fel på henne. Det kan ju vara så att hon bara har låsningar i kroppen och dom märks mer nu när hon bara rids rakt fram och på isiga vägar. Att jag misstänker hennes gamla skada beror på att hon känns stel i bakdelen och hon har varit täckad övriga vintrar utom nu. Hon reagerar ju mer vid tryck nu än vad hon gjort innan.
Jag ska nog även kolla upp mig själv då jag har haft problem med värk mm i min rygg, under nästan hela mitt liv, och den kan mycket väl vara sned också och det är jag som orsakar hennes snedhet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 076
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 472
Senast: Johannna1
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 549
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp