Reaktion på stellrampsspruta

BobberiBoo

Trådstartare
Ja asså Blodkänsliga personer läser inte vidare:


Jag lyckades dumma mig lite i lördags kväll och det slutade på akuten med sprutande blod och sen med fyra stygn precis ovanför ögonbrynet. Jag fick även en stelkrampsspruta för att vara på säkra sidan då hålet var så pass stort och djupt att man såg skallbenet.

Nu är det dock så att där jag fick sprutan har det blivit rött och svullet. Hela överarmen är svullen men just på stickstället är det jättesvullet, rött och varmt. Jag blev lite smått fundersam när det röda märket blev som en gammal femkrona och sen blev som ett värmeljus, så jag ritade en ring runt för att hålla koll. Nu täcker rodnaden en typ läskburksbotten.
Jag har aldrig reagerat på vacciner såhär.
Sååå allvetande Buke, om jag bokar tid hos vc kommer jag bara ta upp deras tid i onödan och dem bara ger mig svaret att hålla koll på på det och återkomma om jag känner mig döende, eller kommer dem faktisk göra något åt det?
 
Ja asså Blodkänsliga personer läser inte vidare:


Jag lyckades dumma mig lite i lördags kväll och det slutade på akuten med sprutande blod och sen med fyra stygn precis ovanför ögonbrynet. Jag fick även en stelkrampsspruta för att vara på säkra sidan då hålet var så pass stort och djupt att man såg skallbenet.

Nu är det dock så att där jag fick sprutan har det blivit rött och svullet. Hela överarmen är svullen men just på stickstället är det jättesvullet, rött och varmt. Jag blev lite smått fundersam när det röda märket blev som en gammal femkrona och sen blev som ett värmeljus, så jag ritade en ring runt för att hålla koll. Nu täcker rodnaden en typ läskburksbotten.
Jag har aldrig reagerat på vacciner såhär.
Sååå allvetande Buke, om jag bokar tid hos vc kommer jag bara ta upp deras tid i onödan och dem bara ger mig svaret att hålla koll på på det och återkomma om jag känner mig döende, eller kommer dem faktisk göra något åt det?
Steg 1 kan ju vara att rådfråga 1177.
 
Min ettåring vaccinerades mot stelkramp och massa annat för ett par veckor sedan, en spruta i varje lår och på det ena låret blev det som en stor lårkaka - rött och svullet, övergick sedan till blått. Försvann på ett par dagar och ska tillhöra vanligheterna vad jag vet. :)
 
Jag minns när jag fick stelkrampssprutan i mellanstadiet, fick exakt samma reaktion. Rött, svullet och ONT gjorde det.. mina klasskamrater reagerade likadant..
Min ettåring vaccinerades mot stelkramp och massa annat för ett par veckor sedan, en spruta i varje lår och på det ena låret blev det som en stor lårkaka - rött och svullet, övergick sedan till blått. Försvann på ett par dagar och ska tillhöra vanligheterna vad jag vet. :)

Vad bra. Då försvinner det ju förhoppningsvis snart. Då skiter jag i vc och avvaktar ev dödskänsla 😂😂
 
Idag har det blivit nästan dubbelt så stort och tjockare än det var igår. Fortfarande varmt och ömt. Sicken tur att att man ändå kan använda armen för den ser ut som om den ska ramla av snart😂
 
Jag vet inte hur din vårdcentral jobbar riktigt, men kan du inte ringa dem, förklara ditt problem och höra vad de har att säga om det? Ibland kan de ge lite råd och lugnande besked via telefon. (Och ibland är det lättare att komma fram till vc än till 1177...)
 
Jag fick en liknande reaktion när jag fick stelkrampssprutan både som barn och i vuxen ålder. Jag fick lära mig att oftast så ges stelkrampsvaccin tillsammans med difterivaccin (kombinerat) och många är överkänsliga mot just difterivaccinet. Så när jag fick en booster av stelkramp inför en resa så var jag noga med att be om vaccin för bara stelkramp, inte båda. Då fick jag ingen reaktion, så det verkade fungera för mig i alla fall. Vet inte hur vanligt det är att få kombination eller om det är fler som råkat ut för komplikationer av just difterivaccin, men enligt sköterskan på vaccinkliniken som jag pratade med då verkade det vara vanligt för dem i alla fall.

Inte för att det hjälper dig nu, men kanske för framtiden :)
 
Jag fick en liknande reaktion när jag fick stelkrampssprutan både som barn och i vuxen ålder. Jag fick lära mig att oftast så ges stelkrampsvaccin tillsammans med difterivaccin (kombinerat) och många är överkänsliga mot just difterivaccinet. Så när jag fick en booster av stelkramp inför en resa så var jag noga med att be om vaccin för bara stelkramp, inte båda. Då fick jag ingen reaktion, så det verkade fungera för mig i alla fall. Vet inte hur vanligt det är att få kombination eller om det är fler som råkat ut för komplikationer av just difterivaccin, men enligt sköterskan på vaccinkliniken som jag pratade med då verkade det vara vanligt för dem i alla fall.

Inte för att det hjälper dig nu, men kanske för framtiden :)

Och jag fick tvärtom. När jag skadade foten utomlands och fick stelkramp (enbart) kunde jag knappt sitta på flera dagar (fick den i rumpan) för det var svullet och ömt, men kombosprutan med drifteri jag fick ett par år senare fick jag ingen nämndvärd reaktion. Normalt sett ges difteri och stelkramp som ett kombivaccin i det svenska vaccinationsprogrammet för barn (tror även något mer är med i den sprutan nu för tiden), men i samband med vissa skador och beroende på hur vaccinering skett, ges ibland enbart stelkramp. Difteri går/gick vad jag vet inte att få en separat spruta för utan enbart en kombispruta med stelkramp. Eftersom ts fått detta i samband med skada misstänker jag att det är enbart stelkramp eller stelkramp i kombo med en spruta immunglobulin hen fått.
 
Stelkrampsprutor är hemska, både när man får sprutan och efteråt :wtf: Jag hade missat någon i barndomen så jag fick ta en under gymnasiet och jag kunde inte lyfta armen så högt (typ halvvägs) under ett par dagar efter det :crazy:

Under sticket så hade jag bedövningssalva på huden innan (nålfobi) men likväl gjorde det ont inuti armen, kändes som att man får det rakt in i benet nästan :wtf:
 
Idag är stick stället lika stort som min handflata. Ser ut som en genmodifierad mygga på steroider har kommit åt mig 😅😂
 
Jag har tur känner jag. Har senaste åren fyllt på flera olika saker i samband med TBE-vaccination, men som värst blivit lite öm någon dag eller 2. Phu!
 
Tack för alla svar! Det har gått ner betydligt i både storlek och färg nu. Dock är den fortfarande väldigt öm och KLIAR! 😫 Pratade med vc härom dagen och dem bad mig ta det lugnt och bara hålla koll på att jag inte fick någon feber. Däremot så efter några minuters pratande så var hon rätt säker på att jag nog trots allt hade fått en lätt hjärnskakning. Så däe fick jag förklaringen till huvudvärken som inte velat släppa på hela veckan.
 
Tack för alla svar! Det har gått ner betydligt i både storlek och färg nu. Dock är den fortfarande väldigt öm och KLIAR! 😫 Pratade med vc härom dagen och dem bad mig ta det lugnt och bara hålla koll på att jag inte fick någon feber. Däremot så efter några minuters pratande så var hon rätt säker på att jag nog trots allt hade fått en lätt hjärnskakning. Så däe fick jag förklaringen till huvudvärken som inte velat släppa på hela veckan.
Hjärnskakning? Inte av sprutan hoppas jag? :cautious:😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp