Reaktion, tack?

B

**BORTTAGEN**

Hur "väcker" man hästen lättast?
Min häst lyssnar ju på mig och gör det jag ber honom om, men det känns som att det tar ungefär en kvar för honom att släpa sig de 3 metrarna jag vill att han ska flytta sig ungefär, det går lixom så segt...
Hur ska man göra för att få en vaken häst som reagerar omedelbart?
 
Hästen har bra foderstat och är i tävlingskondition största delen av året, han är pigg och framåt när man sitter på ryggen på hästen...
 
Då tycker han kanske att det är tråkigt det du gör(Vad gör du förresten när han är så seg?)
 
Motivationen kanske saknas? Han kanske inte tycker att det är värt ansträngningen? Ge honom lite svårare uppgifter så han får anstränga sin lilla hjärna ;) och ge honom en godisbit och massor med beröm så ska du se att han får upp motivationen att göra även "lätta saker".
Det sämsta man kan göra är att försöka skrämma hästen till en reaktion (typ genom att klappa i händerna, hoppa runt och vifta rep som jag sett många göra), det trubbar bara av den ännu mer och den blir ÄNNU segare i sina reaktioner.
 
Kan det finnas en konflikt i ditt budskap? Rösten säger en sak, blicken en annan? Jag vet inte vad det är du har problem med i och för sig, men fenomenet är ganska vanligt i hundvärlden. Husse säger "Kom" och stirrar hotande på hunden som undergivet och försiktigt närmar sig, inte helt säker på att den verkligen ska våga komma fram..

Kan även vara så att din tajming inte är helt rätt. En sak att undersöka.

Du kan även prova om det går att motivera fram det beteende som du vill ha (= t ex en snabb reaktion) genom att skilja mellan beröm/belöning och JÄTTEMEGAFANTASTISKT. OK, så du flyttade dig undan för litet tryck, bra. WOW, DU FLYTTADE DIG DIREKT FÖR ETT JÄTTELITET TRYCK, det blir lång tygel och morötter!!

Om belöningen är eftersträvansvärd och hästen förstår skillnaden så kommer den försöka förstå vad det var som framkallade en så trevlig reaktion från matte. Du hjälper den genom att upprepa och vara konsekvent. Rätt bra-beröm. Helt rätt - JÄTTEMEGAFANTASTISKT.

Tillräckligt många upprepningar, befäst kunskap.

mvh
Lejonelle
 
Det är t ex att flytta på rumpan, såna enkla grejer, han gör alltid det jag ber honom om, men det känns ungefär som att han tänker "åh, ungjävel va jobbig hon är, jaja, jag får la flytta på mig då... *mutter*"... :smirk:
 
När man leker med hästen skall man börja med att be den utföra saker så att hästen förstår. Då ska man belöna de små framstegen hästen. Det är dock lätt att bli kvar på det "försiktiga" stadiet och på så sätt tappa tempo.

Det tempo/ den energi man själv har överför man till hästen. Och man skall begära av hästen att den svarar med ett "yes-mam!" = en alert reaktion och vaken blick. Det kommer med att man håller upp tempot när man leker.

Så - bestäm en rytm du vill göra saker i och be hästen hjälpa dig hålla det på olika sätt. Jag brukar dansa lite med hästarna genom att sjunga en liten sång ex. Imse vimse spindel. Sen använder jag mig av "driving game" och dansar.
Ex. backar första strofen, flyttar högra bakdelen andra strofen, backar tredje strofen och flyttar vänstra bakdelen fjärde strofen.

Tempot håller jag genom att gå i takt och ev. ha en carrotstick/pinne/rundstav som hjälp i leken. Den markerar jag i backen med när jag sjunger och om hästen inte flyttar ssig kommer den att "gå in i" staven. Självklart lär jag hästen att gå undan för staven innan jag börjar dansa - en sak i taget. Det ger hästen också ett syfte med leken.

"Jaha, det var därför hon lärde mig flytta på rumpan/fram och backa sådär - hon skulle lära mig dansa..." :idea:

/Camilla
 
hehe, va fräckt det lät. :idea:
Fast nu är det såhär att jag har ingen taktkänsla överhuvudtaget, så om jag ska danska så kommer antagligen min häst titta på mig som om jag är helt bakom flötet... :D
 
Ja, det kommer ju alltså inte att se ut som vals direkt :D

...men prova! Det är kul!
 
Haha, nej jag kan tänka mig det... :p
Men prova ska jag allt! :idea:
 
Hejsan!

Såg att hästen har bra kondition & är pigg i övrigt..
Så kanske tycker han det är tråkigt ?
Kanske tränar ni för mycket på samma sak `?
Gör massa olika saker, få honom att göra mycket olika saker, lite krångligare saker kanske, där han måste koncentrera sig. Men såklart så måste han ju också förstå vad det är du vill.

Eller så kanske det helt enkelt är så att han, när ni tränar det ni gör, helt enkelt tycker du är skittråkig & skiter i dej ? om man kan uttrycka sig så ? :)
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 873
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 984
Senast: SiZo
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp