Reavinstbeskattning

Alltså jag vill betala min reavinstbeskattning men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om jag fattat rätt att jag ska betala den nästa år? Jag betalar gärna omedelbart.
Årets inkomst kommer på nästa års deklarationen. Senaste betalning brukar vara i februari året efter vid restskatt över 30 000 men du kan betala in under hela försäljnings året om du vill.
 
Hela den här idén med reavinstskatt var ju för att undvika spekulation. Från början gällde den väl i 5 år. Det var väl helt ok

Jag tycker det är helt jävla vansinnigt att betala pengar för att man råkat ha ett hus eller lägenhet i 100 år, särskilt när man redan betalat en massa skatt för att man äger ett hus.
 
Hela den här idén med reavinstskatt var ju för att undvika spekulation. Från början gällde den väl i 5 år. Det var väl helt ok

Jag tycker det är helt jävla vansinnigt att betala pengar för att man råkat ha ett hus eller lägenhet i 100 år, särskilt när man redan betalat en massa skatt för att man äger ett hus.

Jag håller med! Reavinstskatt borde inte behöva betalas när man bott i sin bostad så länge som 50 år. Och ska det räknas efter så lång tid så måste man ta hänsyn till pengarnas värde då och nu, inflation osv. 200000 kr för 50 år sen är ju inte i närheten av att vara värt 200000 kr idag!
 
Hela den här idén med reavinstskatt var ju för att undvika spekulation. Från början gällde den väl i 5 år. Det var väl helt ok

Jag tycker det är helt jävla vansinnigt att betala pengar för att man råkat ha ett hus eller lägenhet i 100 år, särskilt när man redan betalat en massa skatt för att man äger ett hus.
Man betalar inte för att man råkar ha ett hus, utan för att man haft en värdeökning på en kapitaltillgång. Det är pengar man inte haft förrän tillgången säljs så jag har faktiskt svårt att se det som så provocerande. Dessutom är det generöst med uppskov och möjligheter att kvitta vinster mot förluster.

I min värld är ränteavdraget mycket mer provocerande än reavinstskatten då det dopar bostadsmarknaden.

Men i Sverige vill man bara betala mycket skatt på arbete, absolut ingen skatt på kapital och så vill svenskar få massor av avdrag. Inte konstigt att det den ekonomiska ojämlikheten ökar.
 
Jag håller med! Reavinstskatt borde inte behöva betalas när man bott i sin bostad så länge som 50 år. Och ska det räknas efter så lång tid så måste man ta hänsyn till pengarnas värde då och nu, inflation osv. 200000 kr för 50 år sen är ju inte i närheten av att vara värt 200000 kr idag!

Har svårt att tycka så synd om alla som varit fastighetsägare över lång tid

IMG_0880.png


Bild lånad från DN.
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-hur-stor-ar-risken-for-en-bostadskrasch/
 
Man betalar inte för att man råkar ha ett hus, utan för att man haft en värdeökning på en kapitaltillgång. Det är pengar man inte haft förrän tillgången säljs så jag har faktiskt svårt att se det som så provocerande. Dessutom är det generöst med uppskov och möjligheter att kvitta vinster mot förluster.

I min värld är ränteavdraget mycket mer provocerande än reavinstskatten då det dopar bostadsmarknaden.

Men i Sverige vill man bara betala mycket skatt på arbete, absolut ingen skatt på kapital och så vill svenskar få massor av avdrag. Inte konstigt att det den ekonomiska ojämlikheten ökar.
Nej, det verkar klart bättre att regionerna sparkar tusentals vårdproducenter än att bostadsägare som gjort enorma vinster delar med sig av 22 procent när de får sina pengar efter försäljning. :crazy:

Skatt efter förmåga verkar vara långt borta i människors medvetanden.
 
Hela den här idén med reavinstskatt var ju för att undvika spekulation. Från början gällde den väl i 5 år. Det var väl helt ok

Jag tycker det är helt jävla vansinnigt att betala pengar för att man råkat ha ett hus eller lägenhet i 100 år, särskilt när man redan betalat en massa skatt för att man äger ett hus.
Vi som bor i lägenhet har ju inte betalat fastighetsskatt. När jag sålde min förra lägenhet hade jag tjänat 5000 i månaden när jag drar av mina kostnader. Jag betalar gärna min skatt nu när jag flyttar till hyresrätt.
 
Vi fick betala över 750000:- i reavinstskatt när mammas hus såldes.
Själv har jag en uppskjuten reavinstskatt i nuvarande bostad så nästa måste bli dyrare för att jag ska slippa skatten :)
Ja jag vet att jag någon gång måste betala
 
Har svårt att tycka så synd om alla som varit fastighetsägare över lång tid

Visa bifogad fil 140253

Bild lånad från DN.
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-hur-stor-ar-risken-for-en-bostadskrasch/
Det som stör mig lite om detta är att det bara räknas i kronor och ören, att det inte tas någon hänsyn till vad kronan är värd vid inköp vs försäljning, när det är såpass länge sedan bostaden köptes.
Vi sålde min mammas lägenhet när hon dog. Inköpskostnaden var 5000 kr 1969. Om man räknar med hur kronans värde förändrats så hade inköpsvärdet motsvarat ungefär 50.000 när den såldes. Det gör ju i allafall lite skillnad på beskattningen.
 
Vi som bor i lägenhet har ju inte betalat fastighetsskatt. När jag sålde min förra lägenhet hade jag tjänat 5000 i månaden när jag drar av mina kostnader. Jag betalar gärna min skatt nu när jag flyttar till hyresrätt.
Fastighetsavgiften betalar du indirekt via avgiften till föreningen. Eller du kanske bara menar att du inte betalar den personligen? Fastighetsskatt är bara för lokaler i flerbostadshus.
 
Fastighetsavgiften betalar du indirekt via avgiften till föreningen. Eller du kanske bara menar att du inte betalar den personligen? Fastighetsskatt är bara för lokaler i flerbostadshus.
Precis, jag menar att den inte märks i min plånbok .
 
Har svårt att tycka så synd om alla som varit fastighetsägare över lång tid

Visa bifogad fil 140253

Bild lånad från DN.
https://www.dn.se/sverige/fakta-i-fragan-hur-stor-ar-risken-for-en-bostadskrasch/

Jag tycker att om man köpt en bostad för att bo i den under så lång tid så rör det sig inte om spekulation. Och ska man reavinstskattas så tycker jag att det vore rättvist om man räknar om valutan så att inköpspriset räknas om till dagens valuta. Man ska inte straffas för att man köpt en bostad för att bo i den i 50 år.
 
Jag tycker att om man köpt en bostad för att bo i den under så lång tid så rör det sig inte om spekulation. Och ska man reavinstskattas så tycker jag att det vore rättvist om man räknar om valutan så att inköpspriset räknas om till dagens valuta. Man ska inte straffas för att man köpt en bostad för att bo i den i 50 år.

Är det verkligen ett straff att betala skatt på värdeökningen på en tillgång? I så fall kan man ju säga att alla som sparar pengar i fonder eller aktier straffas.
 
Är det verkligen ett straff att betala skatt på värdeökningen på en tillgång? I så fall kan man ju säga att alla som sparar pengar i fonder eller aktier straffas.
Tycker som @Lingon att skatten ska betalas på den reella värdeökningen, inte på värdeökningen utan hänsyn till femtio års inflation. Med för dålig prisökning där du bor, kan försäljningspris minus reavinstskatt bli en förlustaffär, vilket hindrar folk från att flytta till bostäder som passar bättre för ägarens livssituation.
 
Jag tycker att om man köpt en bostad för att bo i den under så lång tid så rör det sig inte om spekulation. Och ska man reavinstskattas så tycker jag att det vore rättvist om man räknar om valutan så att inköpspriset räknas om till dagens valuta. Man ska inte straffas för att man köpt en bostad för att bo i den i 50 år.
Testa tänka tvärtom. Genom att köpa ett hus har pengarna både inflationssäkrats och ökat i värde. Den som inte köpte huset för 50 år sedan utan istället la pengarna i madrassen har ingen avkastning alls att ta ut idag. Så ett straff är det knappast att beskattas på en värdeökning.

Och ska vi prata om rättvisa så har det varit en stor möjlighet att äga sitt boende och det är en möjlighet många unga idag inte har och absolut inte med samma villkor. Så vad är egentligen rättvisa och vem straffas…?
 
Är det verkligen ett straff att betala skatt på värdeökningen på en tillgång? I så fall kan man ju säga att alla som sparar pengar i fonder eller aktier straffas.

Fast har man haft ett hus under så lång tid så har man, i dagens penningvärde, med stor sannolikhet haft en hel del utgifter (renovering av badrum, kök, lagt nytt tak, dränering, osv.) som inte är möjliga att dra av när reavinstskatt ska betalas.

Köptes huset för 200 000 kr så har man kanske ändå lagt mer än det dubbla, eller kanske det trippla, på renoveringar som inte är avdragsgilla.
 
Jag tycker att om man köpt en bostad för att bo i den under så lång tid så rör det sig inte om spekulation. Och ska man reavinstskattas så tycker jag att det vore rättvist om man räknar om valutan så att inköpspriset räknas om till dagens valuta. Man ska inte straffas för att man köpt en bostad för att bo i den i 50 år.
Straffas genom att ensamt förfoga över 78 procent av den vinst man gjort ?
 
Jag tycker att om man köpt en bostad för att bo i den under så lång tid så rör det sig inte om spekulation. Och ska man reavinstskattas så tycker jag att det vore rättvist om man räknar om valutan så att inköpspriset räknas om till dagens valuta. Man ska inte straffas för att man köpt en bostad för att bo i den i 50 år.
Alltså, jag fattar att det är surt att behöva betala massor skatt. Men att räkna det som straff när man i realiteten ofta är miljonär trots skatten? Det känns bra långsökt. Och lite som ett hån mot oss som försöker ta oss in på bostadsmarknaden.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 546
Senast: mars
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 939
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 868
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 526
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp