Rebel:one ny sadelmodell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emilio
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 171
  • Visningar Visningar 24 149
E

Emilio

Jag såg att det var lite skriverier för ett tag sen om sadeln "Rebel: one". Mer info på www.linear.se. Dels var det ju några som skulle testrida den, hur har det blivit med det?

Sen ska väl sadeln också vara kommersiellt tillgänglig nu så jag undrar om det rent av är någon som köpt den?

Det vore intressant att veta vad ni tycker om sadeln!

Sv: Rebel:one ny sadelmodell

Det jag vet är att det har ju varit jätte mycket trubbel med tillverkningen.

Nu har de opckså såsom jag förstår slopat testryttarna, istället skall de ha föreläsningar med P-M A och då har man "möjlighet att beställa sitt eget exemplar av sadeln" med två veckors returrätt.

Personligen är jag ganska besviken på det hela. Har väntat sedan augusti på sadeln, det har hela tiden blivit förskjutet. Har inte fått någon information, mer än att sadeln är lite försenad och så ett nytt stoppdatum. Sedan har de helt plötsligt ändrat sig igen och nu ska sadeln direkt ut till försäljning.

Jag tycker att det är oseriöst och tror inte längre på idén. Två veckors returrätt är alldeles för kort tid för att kunna utvärdera om sadeln passar och fungerar.

Håller med.. Samtidigt är det inte så lätt att få ut en produkt på marknaden med bara tre personer. Och så blev väl deras datorer stulna så de inte kunde informera så lätt enligt någon i den andra tråden.

Linear kommer nu att äka ut i landet för att visa upp sadeln för återförsäljare och nyfikna (titta på deras hemsida för var/när)

Dom sadlar som finns rider man desto mer i.
Och man sålde lite över 100 sadlar på en vecka när man var på en mässa i Paris.

Det har varit så mycket diskussioner om den längre och jag är trött på att don skjuter upp allt hela tiden men samtidigt måste det ju vara stressigt för dom. Fast det ska fortfarande bli kul att se den i verkligheten

Dom sadlar som finns rider man desto mer i.
Och man sålde lite över 100 sadlar på en vecka när man var på en mässa i Paris.

Oj 100 på en vecka.. Var har du fått den informationen ifrån?

Fast sadeln produceras väl inte än så det var bara förbeställningar?

Senast ändrad av en moderator:

Det kanske var över 100 intresseanmälningar de fick i Frankrike, och inte beställningar?

För övrigt ska sadeln vara klar för försäljning i mars, de väntade på någon komponent som producerades i England och som blivit försenad.

KL

priset kommer nog att avskräcka de flesta. 19000kr är inte småpotatis precis.

Stallägaren där jag står är bekant med P.M. A. och det var meningen att hon skulle fått en provsadel. Nu ska de komma och presentera sadeln nästa vecka, tyvärr kan jag inte närvara då.
Vi får väl se vad det blir av det hela.
Speciellt snygg är den i var fall inte.

Nej det är klart 19 000 är rätt mycket. Å andra sidan är ju vissa hästar värda mycket och då kan det vara bra att de inte får ryggproblem. Dessutom är nog vissa hästägare sjåpiga nog att bry sig om hästens hälsa trots att hästen inte är värd mycket. Och ridegenskaperna ska vara bra säger företaget. Sen är det väl många vanliga sadlar som också är i den prisklassen, fast sadelns mågrupp är nog det övre segmentet.

Personligen tycker jag den röda sadeln är rätt snygg.

Vet faktiskt inte. Vilka grenar kräver att man har en Engelsk sadel och vad kännetecknar en sådan?

Men jag tror dock att sadeln kan användas i åtminstone vissa grenar eftersom det har sagts att vissa tävlingsryttare varit mycket entusiastiska till sadeln.

Jag har en passier Optimum dressyr, kostade 23000kr. det är dock inte alla som har ekonomi till att betala så mkt för en sadel och jag tycker att 19000kr är väldigt mkt för en sadel i kolfiber o tyg. Men det är klart att de har väl haft stora utvecklingskostnader.

Sen så är jag utomordentligt nöjd med min Star Trekk espaniola, som är bomlös och den kostade "bara" 10 000kr. Dyrast är inte alltid bäst.

Senast ändrad:

Kan inte tänka mig att den är godkänd för dressyr och hopp. Enligt TR ska sadeln vara av engelsk typ och det är denna definitivt inte.

Trist att man inte får ha vilken sadel som helst när man tävlar, det hade varit vettigare om man tog stickprov på passformen ute på tävligsplatserna...

http://www.semcon.se/sv/nav/Tjanster/Vara-tjanster/Linear--Modular-saddle-system-/

Här står att den är justerbar för olika discipliner i.o.m. sin modulstruktur. Så då kommer det kanske moduler sen som gör det möjligt att delta i dressyr och hopp.

"Sadeln
• är ergonomisk för både häst och ryttare
• består av nya lätta material
• kan produceras industriellt
• är justerbar för olika discipliner (hopp, dressyr och fältritt) genom sin modulkonstruktion"

*kl*

Jag ska på deras visning för intresserade återförsäljare den 13/3 i sundsvall, jag lär rapportera omgående :idea:
Som jag förstod var det bara återförsäljare som kunde ta hem en för provning osv? Kanske fattade fel... Vi ska iaf få provrida den, jag ska kolla sedan närmare om man kan ta med egen häst eller om de tillhandahåller några... Har en riktig "svåring" jag kan ta med annars :bump:

Ska bli sååååå spännande! :bump:

*kl*

Jag ska på deras visning för intresserade återförsäljare den 13/3 i sundsvall, jag lär rapportera omgående :idea:
Som jag förstod var det bara återförsäljare som kunde ta hem en för provning osv? Kanske fattade fel... Vi ska iaf få provrida den, jag ska kolla sedan närmare om man kan ta med egen häst eller om de tillhandahåller några... Har en riktig "svåring" jag kan ta med annars :bump:

Ska bli sååååå spännande! :bump:

Ser verkligen fram emot din rapport :banana: Är nog bara återförsäljare som kan ta hem gissar jag på eftersom produktionen inte kommit igång riktigt.

Om du får skulle det vara jätteintressant att få se hur sadeln ser ut på hästen, med och utan ryttare...

Väntar med spänning på rapporten :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 662
Senast: Rosett
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 271
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur